KHN: Recordboete is stap in goede richting

8 februari 2017 | Roy Spijker

De recordboete van bijna 300.000 euro die de gemeente Amsterdam heeft opgelegd wegens de verhuur van appartementen op Airbnb, is volgens Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland een stap in de goede richting. Toch vind dat de branchevereniging dat er nog veel moet gebeuren.

"Ik denk dat de boete een goed afschrikwekkend middel is in de strijd tegen illegale verhuur', zegt Robèr Willemsen. "Maar politiek gezien vinden we het nog te mager. KHN blijft aandringen op een verplichte meld- of registratieplicht voor alle particuliere aanbieders van horecadiensten. Pas dan kan er worden gecontroleerd op basis van geldende regels."

Den Haag

In Juli 2016 nam de Tweede Kamer een motie aan waarbij de regering werd operoepen om een meldplicht voor verhuurders van accomodaties wettelijk te verplichten. Problemen rondom overlast, oneigenlijk gebruik en oneerlijke concurrentie met de horeca moeten hiermee worden tegengegaan. De minister heeft naar aanleiding van de motie met de tweede kamer beloofd in gesprek te gaan met de gemeente Amsterdam en hier in het voorjaar van 2017 op terug te komen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
“Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Hoe maak ik mijn hotel meer crisisbestendig?

Hotels sluiten massaal hun deuren vanwege het coronavirus. Een zeer ingrijpend en moeilijk besluit. Hotelketens Van der Valk en Fletcher kondigen aan ruimte beschikbaar te stellen om herstellende coronapatiënten op te vangen. Ziekenhuizen houden zo meer ruimte over voor de zware zorg. Geven hot...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: AI!

Of ik het verschil wist tussen artificiële intelligentie en robotisering? Het was een vraag van iemand die mij aansprak nadat ik een verhaal over hoteltrends had gehouden waarin ik weer eens mijn stokpaardje over High Tech en High Touch had bereden. Eerlijk gezegd had ik de begrippen altijd los...

Coronadagboek Bart Reints Bok: "Ik ontving een absurde e-mail van Emesa"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit zevende hoofdstuk b...

Personalia
Rogier Braakman keert terug in de hotellerie

Rogier Braakman keert terug in de hotellerie. De voormalig Managing Director van IHMG laat het volgende via zijn LinkedIn weten: "Terug in de hotelbusiness... Na anderhalf jaar 'hotelbusiness-sabbatical' (en het opdoen van nieuwe ervaringen in vele IT-gerelateerde bedrijven) voel ik me ...

Hotelketens
Hotelketen onder de loep: InterContinental Hotels Group

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In deze uitgave behandelen we IHG, een toonaangevend merk met wereldwijd 400.000 werknemers die werkzaam zijn in meer dan 100 landen. De merken IHG telt 16 merken, waarbij...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: