KHN: Voorstel verhoging toeristenbelasting Amsterdam 'te gek voor woorden'

16 mei 2017 | Thijs Jacobs

De Amsterdamse wethouder Abdeluheb Choho (D66) wil dat de toeristenbelasting in de stad drastisch omhoog gaat naar 15 procent (nu 5%) van elke overnachting. De wethouder wil hiermee enerzijds de zogenaamde ‘pretparktoeristen’ weren en anderzijds wil hij de extra miljoenen die deze hogere toeristenbelasting Amsterdam oplevert, inzetten voor het schoonhouden van de stad en voor extra handhaving.

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vindt deze verhoging van de toeristenbelasting te gek voor woorden. Bestuurslid KHN Amsterdam Nico Evers (tevens General Manager van het Westcord Fashion Hotel): “Wij vinden het onbegrijpelijk dat de wethouder Amsterdam onaantrekkelijker wil maken voor toeristen. Dit voorstel gaat voorbij aan onze gastvrijheid én aan het economisch belang van toerisme voor onze stad.”

Nico Evers: “Aan de ene kant probeert Amsterdam (ook door nieuwbouw van hotels) nieuwe gasten naar de stad te laten komen en aan de andere kant worden toeristen ontmoedigd om er te overnachten door de steeds hogere toeristenbelasting. Dat kan ik niet rijmen! Met een toeristenbelasting van 15% prijst Amsterdam zich uit de markt.”

Belang toerisme

De wethouder van Amsterdam wil met de toeristenbelastingverhoging zogenaamde ‘pretparktoeristen’ weren. Wij vragen ons af wie hij daarmee voor ogen heeft. De gasten die Amsterdam bezoeken, komen niet alleen uit het buitenland, maar ook uit de rest van Nederland. Sterker nog: ongeveer de helft van de bezoekers aan Amsterdam zijn Nederlanders (8 van de in totaal 17 miljoen bezoekers per jaar). Daarnaast zijn buitenlandse bezoekers goed voor de Amsterdamse economie: niet alleen geven toeristen in Amsterdam jaarlijks zo’n € 18,8 miljard euro uit, er werken ook bijna 62.000 Amsterdammers in de toeristische sector. Dat is 21% van de totale werkgelegenheid in Amsterdam!

Maximering toeristenbelasting

KHN roept de gemeente Amsterdam op om de toeristenbelasting niet verder te verhogen, maar te maximeren tot de huidige 5%. De inkomsten uit toeristenbelasting moeten wat ons betreft ook terugvloeien naar de gastvrijheidssector. Want dan profiteren Nederlandse en buitenlandse toeristen, de Amsterdammers en de horecaondernemers ervan. En blijft Amsterdam de gastvrije hoofdstad van ons land die zij altijd was.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotel Casa Amsterdam opent dakterras HOPP

Op de achtste verdieping van Hotel Casa is dakterras HOPP geopend. Het vernieuwde concept legt de focus op lokaal, in samenwerking met ondernemers uit de buurt. Op de uitgebreide bierkaart bevinden zich voornamelijk (speciaal)bieren van lokale, vaak onbekende bierbrouwers. De gerestylede, groene hot...

Horeca Achtergronden
FNV Horeca en Huis van Eemnes sluiten cao

FNV Horeca heeft een akkoord bereikt met het Huis van Eemnes voor een bedrijfs-cao. Het bestuur van Stichting Huis van Eemnes is zeer tevreden met het resultaat: “Samen met FNV Horeca is de bedrijfs-cao voor het Huis van Eemnes opgesteld. We zijn trots op het resultaat dat zowel een stimuleren...

Hotelketens Hampshire Hotels
Hampshire Fitland XL hotels heet nu City Resort hotels.

De Fitland Groep – bekend van de Fitland fitness keten – heeft een naamsverandering ondergaan. De naam Hampshire Fitland XL hotels is veranderd in City Resort hotels. Nu de rebranding in de hotels is gerealiseerd, komt de hotelgroep naar buiten met een landelijke branding campagne. ...

Training AVG: een stappenplan is niet voldoende, actie is vereist

Er is voor veel logiesverstrekkende ondernemingen nog veel onduidelijk met betrekking tot de AVG, die al op 25 mei aanstaande in werking treedt. Verschillende aanbieders van trainingen en cursussen doen voorkomen alsof men 'AVG Proof' is na het doorlopen van een stappenplan. Niets is minder ...

Booking.com Tech
Booking.com koopt startup voor uitjes

Booking.com neemt de Amerikaanse start-up FareHarbor over. Hierdoor kan Booking.com zich meer toeleggen op de verkoop van uitjes en dagtrips. Het is niet bekend hoeveel geld er is gemoeid met de overname. Opgeschaald FareHarbor is vijf jaar oud en heeft eerder slechts 100.000 dollar aan ventur...

Awards Achtergronden
Genomineerden Gaia Green Awards 2018 bekendgemaakt

De vakjury heeft de nominatie bekendgemaakt van de genomineerden van de derde editie van de Gaia Green Awards. De award wordt jaarlijks uitgereikt op horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam aan strandpaviljoens, hotels en restaurants die het afgelopen jaar bijzondere prestaties hebben geleverd om hun orga...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: