"Leuk, al die leisuregasten, maar de zakelijke gast brengt meer omzet"

9 juni 2020 | Thijs Jacobs
"Leuk, al die leisuregasten, maar de zakelijke gast brengt meer omzet"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk bespreken we wat er de afgelopen periode is gebeurd en wat de vervolgstappen zijn om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden.

“Voor het eerst in langere tijd zijn er niet zoveel ontwikkelingen”, vertelt Bart. “We zijn gelukkig wel weer ‘onderweg’, we draaien weer, maar het is niet genoeg qua omzet om überhaupt quitte te draaien. Je ziet dat iedereen druk is om te overleven en om gasten binnen te halen. Dat gaat eerlijk gezegd heel goed, ook qua bezetting, maar je mag bijna geen gasten van buiten ontvangen. Dat maakt het ondernemen lastig, net als het wegvallen van de zakelijke markt. Zakelijk vergaderen is er niet meer, terwijl die doelgroep per gast substantieel meer oplevert dan een leisuregast. Zakelijke gasten ontbijten in je hotel, vergaderen, lunchen, vergaderen weer, sluiten de dag af met een borrel, gevolgd door een diner en vaak ook een overnachting. De leisuregast ontbijt en overnacht, maar overdag pakken ze de fiets en zie je ze niet meer. Als je geluk hebt, blijven ze wel bij je eten. Het is wel goed dat dit nu vaker gebeurt dan voorheen, gezien de situatie en de restricties bij restaurants.”

Het is wachten op meer faillissementen

De leisuregasten zijn (noodgedwongen) de primaire doelgroep op dit moment, hoe zit het met de bezetting doordeweeks? Bart: “Eigenlijk heel goed, ook omdat we wat spelen met de prijzen. Ons hotel op de Veluwe ontvangt een gemêleerd publiek dat hier graag komt om te fietsen en van de natuur te genieten. Omdat al die events niet meer plaatsvinden, zie ik dat veel toeleveranciers er noodgedwongen mee moeten stoppen. Partijen die geluid en tv’s leveren voor presentaties, maar ook slagers die de horeca bedienen… Ik vrees dat het grootste deel van de faillissementen nog moet volgen. Iedereen heeft de loonbelasting doorgeschoven, maar we weten nog niet of we dat in één keer terug moeten betalen of dat we het in delen mogen terugbetalen, uitgesmeerd over enkele jaren. De sector zit duidelijk nog met veel vragen.”

Eén van die vragen is het terugbetalen van de eerste tranche van de NOW-regeling bij ontslag van een werknemer vanwege bedrijfseconomische redenen. Bart kreeg er, naar aanleiding van het vorige stuk, veel vragen over. “Ik kreeg vragen van hoteliers, die meenden dat het terugbetalen van de NOW-regeling niet aan de orde zou zijn. Daarop heb ik experts geraadpleegd, die me vertelden dat dit wel zo is. De boete vervalt wel, maar terugbetaling van de NOW-regeling aan het UWV blijft staan.”

Hiermee eindigt deel 24 van het dagboek van Bart Reints Bok. Volgende week weer een nieuw hoofdstuk.
LinkedIN: Bart Reints Bok
Lees hier alle hoofdstukken uit het coronadagboek.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Columns
Column Ewout Hoogendoorn: Het nut van data is nul

‘72 procent van de grotere ondernemingen is er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Dat getal zal onder MKB-bedrijven nog veel hoger uitvallen’. Veel bedrijven investeren erin, maar zijn dus niet niet in staat een cultuurverandering tot stand te brengen. Hoe ...

Opening Internationaal
Ruby Hotels: een derde hotel in Londen én uitbreiding in Wenen

Ruby Hotels heeft vertrouwen in de toekomst. Ondanks de huidige uitdagende tijd waarin ook deze hotelgroep hard geraakt wordt door de gevolgen van Covid-19, wordt er nog steeds uitgebreid. Zowel in het openen van nieuwe hotels als in het uitbreiden van bestaande. Meet Ruby Zoe! Na de succesvol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: