Nederlanders blijven tijdens vakantie graag in eigen land

12 juli 2016 | Thijs Jacobs

Hoera, het is vakantie! De reiskriebels gieren al een tijdje door het lijf van menig Nederlander, maar eindelijk is het zover; die heerlijke vakantie waarin niets moet en alles mag is eindelijk aangebroken. Je bent niet de enige; veel Nederlanders gaan deze zomervakantie van hun vrijheid genieten, zowel in binnen- en buitenland. Uit zoekgegevens van Hotels.com™ blijkt namelijk dat Nederlanders hun vrije dagen het liefst besteden in eigen land.

Nederland vakantieland
Veel Nederlanders kiezen er dit jaar voor om vakantie in eigen land te vieren. Hoewel we bekend staan als een reislustig volk, vinden we in de top 3 toch echt twee oer-Hollandse bestemmingen. Een museum bezoeken in Amsterdam of een dagje shoppen Den Haag zijn heerlijke manieren om de vakantie in Nederland door te brengen. Ook andere Nederlandse steden, waaronder Groningen en Maastricht, zijn populair.

Dichtbij huis is sneller thuis
Populaire internationale steden onder Nederlandse vakantievierders liggen voornamelijk binnen Europa. We stappen maar wat graag in de auto of de trein om onze vakantie te vieren in Parijs, Barcelona, Londen of Berlijn – alle vier in de top 10. Met het vliegtuig ben je al helemaal snel op je plaats van bestemming om je vakantiedagen optimaal te benutten. En – ook al wil je daar nu nog lang niet aan denken – dan ben je natuurlijk ook weer sneller thuis.

Ver, verder, verst
Wat betreft intercontinentale bestemmingen zijn de Nederlandse reiswensen verdeeld. Zo wil de één een indrukwekkende stedentrip naar de hoofdstad van de wereld New York, terwijl de ander kiest voor een avontuurlijke reis door Thailand, die begint in de bekende Thaise backpackstad Bangkok (7). Las Vegas (11) is ook een populair vakantieoord, waar Nederlandse reizigers maar wat graag een gokje wagen. Ook Dubai (13), de favoriete vakantiebestemming van BN-ers, is dit jaar populair onder Nederlanders die het wat verder van huis zoeken.

Top 20 steden met de meeste zoekopdrachten naar een hotelovernachting met check-in tussen 30 juli en 12 augustus 2016 door Nederlandse reizigers van 1 maart tot 27 juni 2016

  1. Amsterdam
  2. Parijs
  3. Den Haag
  4. Barcelona
  5. New York
  6. Londen
  7. Bangkok
  8. Berlijn
  9. Las Vegas
  10. Rome
  11. Ibiza
  12. Koh Samui
  13. Dubai
  14. Antalya
  15. Lissabon
  16. Groningen
  17. Praag
  18. Venetië
  19. Maastricht
  20. Miami Beach

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
De stelling van de maand: De MICE-markt wordt en blijft hybride

In deze nieuwe rubriek 'De Stelling van de Maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De eerste stelling luidt ...

Columns David Bakker
Column: Stop de leegloop 2.0

De kop van dit artikel (nee niet mijn behaarde gezicht) heb ik gestolen van Sander Allegro. In zijn column in de Kersteditie van Hospitality Management uitte hij zijn zorgen over de hotelprofessionals die de branche verlaten. Veel hospitality professionals verlaten noodgedwongen de branche, maar ...

Interview
15 jaar geleden in Hospitality Management: Tolmeijer en Monaco

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een interview uit 2006 met Bas Tolmeijer en Francesco Monaco, directeuren van het Euro ...

Hotelketens Mice
Postillion Hotels opent hotel en congrescentrum in Den Haag

Postillion Hotels breidt uit naar Den Haag. Op maandag 15 maart 2021 opent het Meeting Centre van 2000 m2 in HSK Offices, naast Holland Spoor. In januari 2022 gaat het volledige Convention Centre van ruim 6500 m2 met een congrescapaciteit van 1400 personen plenair open. Postillion heeft de intentie ...

Ondernemen
Zelfs nu het hotel vol dankzij online marketing 

Nu de nabijheid is vervangen door (gepaste) afstand, is het meer dan ooit belangrijk om contact te onderhouden met je doelgroep. Daar zijn verschillende online mogelijkheden voor, maar e-mailmarketing is een uiterst effectief instrument gebleken. Terwijl veel hotels door een diep dal gaan, heeft ...

Horeca naar de stembus deel zes: ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: