Prijsvergelijkingssites

Auteur: redactie
OTA's 2 juni 2005
Prijsvergelijkingssites

Verschillende hotelintermediairs zoals Bookings, Expedia, Travelocity of Hotelopia bieden tienduizenden hotels aan die eenvoudig onderling te vergelijken zijn (voornamelijk op prijs). In toenemende mate zijn hotel-prijsvergelijkingssites in opkomst; zij maken het aanbod van de (online) hotelintermediairs voor iedereen inzichtelijk.

Op basis van een zoekopdracht op een hotel-prijsvergelijkingssite wordt gezocht naar het beschikbare aanbod. Veelal wordt binnen een minuut het totaalaanbod weergegeven. De gebruiker kan deze resultaten sorteren (meestal op prijs) en het hotel boeken bij de hotelintermediair van zijn voorkeur. De hotelintermediair rekent meestal af op commissiebasis met de hotel-prijsvergelijkingssite.

Met name deze sites zijn al goed ontwikkeld: http://www.sidestep.com, http://www.mobissimo.com en http://www.kayak.com. In Nederland zijn er nog niet veel aanbieders, maar http://www.zoekhotels.nl en http://reizen.kelkoo.nl hebben al een uitgebreid aanbod.

De consumenten en zakenreizigers worden zo nog verder in de gelegenheid gesteld om het goedkoopste hotel in de gewenste klasse te boeken. Het aanbod van de hotelintermediairs met meer intensiteit doorgelicht dan ooit tevoren. Sinds mei 2005 is het bij Sidestep ook mogelijk om pakketreizen van meerdere aanbieders te vergelijken.

Daarnaast is er al enige tijd sprake van een andere ontwikkeling: de toenemende consolidatie. Sabre Holdings, onder andere eigenaar van Travelocity, nam in mei 2005 Lastminute.com over. Ebookers werd vorig jaar overgenomen door Cendant, die al eigenaar is van onder andere Galileo, Hotelclub.net, Lodging.com, OctopusTravel.com en Orbitz.com. Ook Weekendjeweg.nl werd enkele maanden geleden overgenomen.

Uiteindelijk kunnen de hotel-prijsvergelijkingssites wel veel hotelintermediairs vergelijken, maar uiteindelijk wordt bij één van de grote overkoepelende reisorganisaties geboekt. Deze reisorganisaties zullen niet gebaat zijn bij grote prijsverschillen, wat weer zal leiden tot een tegengesteld effect.

Auteur: Maarten Dries, Modation (marketingadviesbureau te Nijmegen)

HM302005

Overig nieuws