Betaalgedrag remt economisch herstel

10 mei 2010 |
Betaalgedrag remt economisch herstel<

Het betaalgedrag in Nederland moet beter om economisch herstel te stimuleren. Niet betaalde rekeningen kosten het Nederlandse bedrijfsleven zo'n 10 miljard, blijkt uit onderzoek gedaan door de European Payment Index 2010 van Intrum Justitia het grootste onderzoek naar betalingsgedrag in Europa. Sneller betalen geeft bedrijven een kapitaalsinjectie van tientallen miljarden en voorkomt faillissementen.

Van belang
Nederland is gedaald van de 11e naar de 14e plaats in de Europese ‘ranking’ voor betaalgedrag. "Juist in deze crisis is het cruciaal dat rekeningen op tijd worden betaald", licht Marcel van Es, directeur Intrum Justitia Nederland toe. "Duidelijk is dat ondernemers investeringen uitstellen omdat ze geen geld hebben."
Eerder berekende Intrum Justitia al dat betaling binnen dertig dagen leidt tot een verbetering van de kaspositie van het Nederlandse bedrijfsleven met 15 miljard. "Het wordt tijd dat op tijd betalen bij wet wordt geregeld", vindt Marcel van Es.

Vorig jaar
In 2009 boekten Nederlandse bedrijven 10 miljard af aan niet betaalde rekeningen. Het bedrijfsleven en de overheid deden er vorig jaar ook nog eens een dag langer over om hun uitstaande vorderingen te voldoen. Opvallend genoeg werd wel een groter aantal rekeningen binnen de wettelijke termijn van 30 dagen betaald. De Europese marktleider in credit management services brengt in deze periodieke meting het betaalgedrag van 6000 bedrijven in 25 Europese landen in beeld.

Nienke Duimelaar






Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
“Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Hoe maak ik mijn hotel meer crisisbestendig?

Hotels sluiten massaal hun deuren vanwege het coronavirus. Een zeer ingrijpend en moeilijk besluit. Hotelketens Van der Valk en Fletcher kondigen aan ruimte beschikbaar te stellen om herstellende coronapatiënten op te vangen. Ziekenhuizen houden zo meer ruimte over voor de zware zorg. Geven hot...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: AI!

Of ik het verschil wist tussen artificiële intelligentie en robotisering? Het was een vraag van iemand die mij aansprak nadat ik een verhaal over hoteltrends had gehouden waarin ik weer eens mijn stokpaardje over High Tech en High Touch had bereden. Eerlijk gezegd had ik de begrippen altijd los...

Coronadagboek Bart Reints Bok: "Ik ontving een absurde e-mail van Emesa"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit zevende hoofdstuk b...

Personalia
Rogier Braakman keert terug in de hotellerie

Rogier Braakman keert terug in de hotellerie. De voormalig Managing Director van IHMG laat het volgende via zijn LinkedIn weten: "Terug in de hotelbusiness... Na anderhalf jaar 'hotelbusiness-sabbatical' (en het opdoen van nieuwe ervaringen in vele IT-gerelateerde bedrijven) voel ik me ...

Hotelketens
Hotelketen onder de loep: InterContinental Hotels Group

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In deze uitgave behandelen we IHG, een toonaangevend merk met wereldwijd 400.000 werknemers die werkzaam zijn in meer dan 100 landen. De merken IHG telt 16 merken, waarbij...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: