Betaalgedrag remt economisch herstel

10 mei 2010 |
Betaalgedrag remt economisch herstel<

Het betaalgedrag in Nederland moet beter om economisch herstel te stimuleren. Niet betaalde rekeningen kosten het Nederlandse bedrijfsleven zo'n 10 miljard, blijkt uit onderzoek gedaan door de European Payment Index 2010 van Intrum Justitia het grootste onderzoek naar betalingsgedrag in Europa. Sneller betalen geeft bedrijven een kapitaalsinjectie van tientallen miljarden en voorkomt faillissementen.

Van belang
Nederland is gedaald van de 11e naar de 14e plaats in de Europese ‘ranking’ voor betaalgedrag. "Juist in deze crisis is het cruciaal dat rekeningen op tijd worden betaald", licht Marcel van Es, directeur Intrum Justitia Nederland toe. "Duidelijk is dat ondernemers investeringen uitstellen omdat ze geen geld hebben."
Eerder berekende Intrum Justitia al dat betaling binnen dertig dagen leidt tot een verbetering van de kaspositie van het Nederlandse bedrijfsleven met 15 miljard. "Het wordt tijd dat op tijd betalen bij wet wordt geregeld", vindt Marcel van Es.

Vorig jaar
In 2009 boekten Nederlandse bedrijven 10 miljard af aan niet betaalde rekeningen. Het bedrijfsleven en de overheid deden er vorig jaar ook nog eens een dag langer over om hun uitstaande vorderingen te voldoen. Opvallend genoeg werd wel een groter aantal rekeningen binnen de wettelijke termijn van 30 dagen betaald. De Europese marktleider in credit management services brengt in deze periodieke meting het betaalgedrag van 6000 bedrijven in 25 Europese landen in beeld.

Nienke Duimelaar






Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden Internationaal
Relais & Châteaux verwelkomt negen nieuwe leden

Negen nieuwe leden van over de hele wereld komen de familie Relais & Châteaux verrijken. Dankzij hun uitzonderlijke locaties, de charme van hun architectuur, hun unieke geschiedenis en het talent van hun chef-koks, openen deze huizen nieuwe vensters naar de wereld voor reizigers. Chatha...

Columns
Column Hans van Spronsen: OK Boomer

Wellicht heeft u het de afgelopen weken of maanden online voorbij zien komen, de nieuwe online grap die graag wordt verspreid door millennials en de generaties die daarop volgen; ‘OK Boomer’. Kort gezegd is het een grapje met een serieuze kern, de term werd zelfs al gebruikt in het parle...

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Awards Culinair
Booking.com lanceert nieuwe pilot-app 'CityBook'

Door het gebruik van machine learning krijgen reizigers aanbevelingen die het makkelijker maken om de steden te verkennen. Met als missie het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven, kondigt Booking.com een nieuwe pilot aan: CityBook. Deze digitale stedengids brengt inspiratie, pl...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: