Stadscentrum Amsterdam krijgt toegangspoortjes

1 april 2019 | Thijs Jacobs

In navolging van Venetië heeft nu ook Amsterdam besloten om toegangsgeld te heffen voor een bezoek aan de binnenstad. Vanaf 14 oktober 2019 worden er poortjes geplaatst bij alle toegangswegen die toegang verschaffen tot het stadscentrum. Uiterlijk 1 januari 2020 zal de 'Touristic Payment Zone', zoals de gemeente het gebied heeft aangemerkt, enkel op vertoon van een geldig toegangsbewijs of abonnement toegankelijk zijn. Daarbij wordt niemand ontzien, want niet alleen worden kentekens van auto's gescand, in samenwerking met het CJIB, waarna de eigenaar van de auto automatisch een factuur toegezonden krijgt, maar ook de waterwegen worden gecontroleerd. Voetgangers en fietsers zullen poortjes moeten passeren die na het scannen van een geldige pas openen. De poortjes zullen vergelijkbaar zijn met de poortjes die we al kennen van de grotere treinstations. Er worden extra handhavers ingezet om effectief te kunnen controleren op naleving van de ticketplicht. 

OV-chipkaart kan gewoon worden gebruikt

Om de uitrol van de controlefaciliteiten voorspoedig te laten verlopen, is de gemeente Amsterdam een samenwerking aangegaan met TPiS. Dit bedrijf verzorgt de toegangstechniek binnen het OV in Nederland. Degenen die reeds een OV-chipkaart hebben, kunnen deze in de toekomst ook gebruiken om het centrum van Amsterdam te bezoeken. Wie met het OV reist, zal de toegangsprijs automatisch betalen via deze OV-chipkaart, wanneer binnen de Amsterdamse ring wordt uitgecheckt. De gemeente draagt vijf procent van de toegangsprijs af aan de NS, om tegemoet te komen aan de technische kosten, zoals de verwerking van de gegevens en het ontwikkelen van nieuwe software en aanverwante diensten. 

Vergroting van de leefbaarheid van de stad

Jacques Sluitingh, voorzitter van de commissie Touristic Payment Zone Amsterdam (TPZA), is verheugd met deze samenwerking en met deze stap voorwaarts voor de stad: "Er gaan steeds meer stemmen op om het centrum van onze mooie stad leefbaarder te maken voor lokale inwoners. De autochtone bewoner kent steeds grotere uitdagingen in zijn dagelijkse leven; supermarkten verdwijnen steeds vaker uit het straatbeeld en maken plaats voor souvenirshops, te voet en per fiets zijn sommige gebieden slecht begaanbaar vanwege de toeristendruk en de gemeentelijke kosten voor stadsreiniging lopen jaar op jaar verder op. Dat laatste voelt de inwoner van Amsterdam ook in de portemonnee, vooral door de verhoging van de gemeentelijke belastingen."

Uiteraard worden Amsterdammers ontzien wanneer het de toegang tot het stadscentrum betreft. Sluitingh: "Eenieder die woonachtig is, of in ieder geval ingeschreven is, in een nader te bepalen postcodegebied, ontvangt voor eind 2019 een pasje van de gemeente. Hiermee kan het stadscentrum kosteloos worden betreden. We zijn nog in overleg met buurgemeenten en grote werkgevers om een kortingsstelsel te ontwikkelen. Maar uiteindelijk zal iedere 'niet-Amsterdammer' moeten betalen, dat is evident. Onze mooie stad mag niet naar de knoppen gaan vanwege de massale toestroom van zuiptoeristen en cultuuryuppen. Uiteindelijk is deze stad van ons, van de Amsterdammer."

Horeca zal prijzen verhogen

Maar hoe zit dat met personen die bijvoorbeeld werkzaam zijn binnen de horeca of het onderwijs in de stad en zelf niet in Amsterdam wonen? Sluitingh heeft daar nog geen pasklaar antwoord op, maar geeft wel een suggestie. "Tja, ik kan mij voorstellen dat je in de prijs van een hotelovernachting of in de tarieven op je menukaart wat aanpassingen doet om je personeel tegemoet te kunnen komen. Het dagtarief is nog niet definitief vastgesteld, maar vermoedelijk zal deze tussen de zes en negen euro liggen. Best competitief, zeker wanneer je de vergelijking maakt met pretparken, dierentuinen en musea. De aantrekkingskracht van ons stadscentrum is immers net zo groot."

Lees hier het interview met Ilja Leonard Pfeijffer over de impact van het massatoerisme op historische binnensteden in Europa.

 

Update 3 april 2019:
Wellicht had je het al opgemerkt, maar dit artikel betreft een '1 april-grap'. Overigens is een dergelijke situatie in de toekomst niet ondenkbaar, gezien de ontwikkelingen in Venetië, maar op zulk een korte termijn hoeven we naar alle waarschijnlijkheid geen sluiting van het stadscentrum van Amsterdam tegemoet te zien. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Events Hoteltech
LiveBlog tijdens HotelTech 2019 - Het volledige programma

Maandag is het zover: HotelTech 2019. Nieuw dit jaar is de liveblog die de redactie van Hospitality Management tijdens het congres bij zal houden. Mocht u er niet bij kunnen zijn, hou dan de website scherp in de gaten om op de hoogte te blijven. Hieronder worden de hoofdrolspelers van HotelTech 2019...

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: