Voor welke prijs wordt in Nederland geboekt?

21 januari 2016 |
Voor welke prijs wordt in Nederland geboekt?<

De gemiddelde prijs voor hotels in Nederland in 2015 betreft €137 per kamer per nacht. (Dit is een gemiddelde voor het hele land, en verandert
per bestemming en verandert eveneens gedurende de boekingsperiode. Dit gemiddelde gaat uit van een boekingsperiode van 0 tot maximaal 60 dagen voor vertrek.

Nederlander betaalt minder
Hoewel de gemiddelde hotelprijs voor Nederland binnen de boekingsperiode van 0 tot 60 dagen ligt op €137, ligt de gemiddelde geboekte prijs een stuk lager. Nederlandse gasten kozen in 2015 voor hotelkamers met een gemiddelde prijs van €94. Maar liefst €43 lager dan het gemiddeld gevraagde bedrag in Nederland. Hier zijn heel veel mogelijke redenen voor te bedenken. Twee ervan zijn redelijk plausibel en voor de hand liggend. Enerzijds kan het zo zijn dat veel hoteliers hoog inzetten met hun prijzen en gaandeweg de boekingsperiode de prijs verlagen. Anderzijds is er een aanwijzing dat buitenlandse gasten gemiddeld meer geld uitgeven aan een hotelboeking in Nederland en het interessant maakt om hogere hotelprijzen te vragen dan de gemiddelde Nederlander bereid is te betalen. Zo spendeert de gemiddelde Belgische gast €111 per nacht aan een hotelkamer, de gemiddelde Duitser spendeert €122 per nacht, Franse gasten geven €132 uit en Britse gasten spenderen met €140 per nacht gemiddeld zelfs meer dan de gemiddelde Nederlandse hotelprijs van €137 per nacht.

Gemiddelde geboekte hotelprijs in 2015 per maand per land
Het is echter niet zo dat buitenlandse reizigers per definitie meer geld uitgeven aan hotelboekingen dan Nederlanders. Ze kiezen echter veel vaker voor dure bestemmingen zoals Amsterdam. Van alle Nederlanders die in Nederland in september 2015 een hotelovernachting boekten, koos slechts 7% van de Nederlandse boekers voor een hotel in Amsterdam. Van alle Belgische boekers daarentegen, koos 33% voor Amsterdam als Nederlandse bestemming. Duitsers kozen in 47% van de gevallen voor Amsterdam. Franse en Britse boekers kozen zelfs in 83% en 92% van de gevallen voor Amsterdam.

Percentage boekingen in Nederland in Amsterdam (per land)
Specifiek voor boekingen in Amsterdam is te zien dat ondanks de gemiddeld hogere uitgave van buitenlanders op landelijk niveau, Nederlanders gemiddeld meer uitgeven aan overnachtingen in Amsterdam dan Belgen, Duitsers, Fransen of Britten. Specifiek in september 2015, (september is een relatief dure maand in Amsterdam) betaalden Nederlanders gemiddeld €193 per kamer per nacht. De Britten betaalden met €186 gemiddeld iets minder, Franse reizigers spendeerden gemiddeld €176 per nacht, en de Duitse en Belgische reizigers boekten voor gemiddeld €170. Hoewel het percentage boekingen in Amsterdam onder Nederlanders een stuk lager ligt, kunnen hun uitgaven wel hoger zijn.

Het is dus moeilijk om een exact uitgaveniveau vast te stellen dat op de hotelmarkt van toepassing is. Bestemming, de tijd van het jaar en de nationaliteit van je gasten zijn factoren die invloed hebben. Voor Nederland als geheel is in ieder geval vast te stellen dat het gemiddelde hotel een prijs kan vragen tussen de €80 en €100 per nacht, afhankelijk van de tijd van het jaar. Dit is de prijs waar Nederlanders daadwerkelijk voor boeken. Ook is duidelijk dat de relatief dure maanden van het jaar, april, mei en september vooral duur zijn vanwege toerisme uit het buitenland. Toeristen, voornamelijk (maar niet alleen) uit Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, zijn bereid om voor een hotel in Amsterdam een hoge prijs te betalen en hebben voor de rest weinig interesse in andere Nederlandse bestemmingen. Het percentage Nederlanders dat in deze periode in Amsterdam vertoeft, geeft weliswaar meer uit, maar is relatief klein. De meeste Nederlanders vinden Amsterdam in deze perioden naar alle waarschijnlijkheid te duur.

Over trivago
Op trivago vinden reizigers het ideale hotel tegen het beste tarief. trivago is een metazoekmachine voor hotelprijzen, waar de prijzen van meer dan 900.000 hotels worden vergeleken op meer dan 250 boekingssites. Gecombineerd met 200 miljoen geïntegreerde hotel reviews en meer dan 15 miljoen foto’s is trivago de ideale bron voor objectieve en onafhankelijke hotelinformatie. Sinds haar oprichting in 2005 is trivago uitgegroeid tot een internationaal fenomeen met maar liefst 120 miljoen bezoekers per maand.

Bron: trivago

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: