Wat is de formule voor een geslaagde vakantie?

4 september 2017 | Thijs Jacobs

In opdracht van hotelketen AccorHotels heeft onderzoeksinstituut GFK aan vakantiegangers in verschillende landen gevraagd naar de ideale formule voor een geslaagde vakantie. Wie is bijvoorbeeld de ideale reisgenoot en wat mist men het meeste op vakantie? De uitkomsten van het onderzoek* onderstrepen het belang en gebruik van mobiele apparaten met gratis internetverbinding, waarmee de gemaakte selfie ook weer met het thuisfront gedeeld kan worden.

Dit zijn de meest verrassende bevindingen:

Meer dan 1 op de 10 vakantiefoto’s is een selfie.

Bijna de helft (47%) van de respondenten geeft aan een goede en gratis internetverbinding het meest te missen op vakantie. Dit scoort dus hoger dan het missen van familie en vrienden (40%) of een huisdier (37%).

Maar liefst 19% van de reizigers beschouwt niemand minder dan zichzelf als favoriete reisgenoot.

74%  van de Chinezen zou graag met de baas op vakantie gaan.

 

Een goede internetverbinding 

En wat missen we het meest van thuis als we op vakantie zijn? Meer dan familie en vrienden (40%), of huisdier (37%), geeft bijna de helft (47%) van de ondervraagden aan een goede, gratis internetverbinding het meeste missen. Vooral onder jongeren is dit een belangrijk gemis. Maar liefst 54% van de jongeren (tussen de 18 en 24 jaar) vindt een goede gratis internetverbinding belangrijk, ten opzichte van 40% van de mensen tussen de 50 en 65 jaar. Toch wordt het eigen bed ook gemist: 38% van de respondenten gaf aan dat ze hun bed en kussens het meeste missen wanneer ze op vakantie zijn. 

 

Reisgezelschap

 

De vakantieperiode is een ideale tijd om samen door te brengen met vrienden en familie. De reisgenoten die de absolute voorkeur krijgen, blijven dan ook echtgenotes, kinderen en vrienden. Toch geeft maar liefst 19% van de internationale reizigers aan niemand minder dan zichzelf te verkiezen als favoriete reisgenoot. Zo hebben 25% van de Duitsers, Amerikanen en Indiërs aangegeven dat ze liever alleen op vakantie gaan. Vrouwen gaan liever op vakantie met hun kinderen dan mannen. Jongeren in de leeftijd van 18 tot en met 24 jaar gaan liever met vrienden.

En hoe zit het met je baas of collega’s als reisgenoot? Voor sommigen misschien juist de mensen die je tijdens je vakantie wilt ontlopen, maar daar denken ze in China heel anders over. Twee op de vijf Chinezen geeft aan open te staan om met de baas op vakantie te gaan. Een verbazende hoeveelheid van 74% van de Chinese respondenten geeft zelfs aan dat een vakantie met collega’s helemaal geen slecht idee is.

*Online studie uitgevoerd door AccorHotels.com, ondersteund door het onderzoeksinstituut GfK 2017 onder 5.939 mannen en vrouwen tussen de 18 en 65 jaar, die ten minste een nacht hebben doorgebracht in een betaald etablissement (hotel, pension, bed & breakfast, etc.) over de afgelopen 12 maanden. De studie is uitgevoerd tussen 27 april en 11 mei 2017 in Frankrijk, Groot-Brittannië, Duitsland, Verenigde Staten, de Verenigde Arabische Emiraten (VAE), Argentinië, Brazilië, China, India en Australië.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Banqueting
Drie experts over banquet sales: "Volop kansen"

In de crisis werd er niet naar omgekeken, maar in tijden van economische voorspoed is het onomstreden: de banquetingafdeling is in beweging. En hoe. De meningen over verkoop zijn verdeeld. Nogal. Maar dat er kansen liggen binnen de banquetingafdeling is een feit. De leisuremarkt trekt aan en de jong...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: