Wat is de formule voor een geslaagde vakantie?

4 september 2017 | Thijs Jacobs

In opdracht van hotelketen AccorHotels heeft onderzoeksinstituut GFK aan vakantiegangers in verschillende landen gevraagd naar de ideale formule voor een geslaagde vakantie. Wie is bijvoorbeeld de ideale reisgenoot en wat mist men het meeste op vakantie? De uitkomsten van het onderzoek* onderstrepen het belang en gebruik van mobiele apparaten met gratis internetverbinding, waarmee de gemaakte selfie ook weer met het thuisfront gedeeld kan worden.

Dit zijn de meest verrassende bevindingen:

Meer dan 1 op de 10 vakantiefoto’s is een selfie.

Bijna de helft (47%) van de respondenten geeft aan een goede en gratis internetverbinding het meest te missen op vakantie. Dit scoort dus hoger dan het missen van familie en vrienden (40%) of een huisdier (37%).

Maar liefst 19% van de reizigers beschouwt niemand minder dan zichzelf als favoriete reisgenoot.

74%  van de Chinezen zou graag met de baas op vakantie gaan.

 

Een goede internetverbinding 

En wat missen we het meest van thuis als we op vakantie zijn? Meer dan familie en vrienden (40%), of huisdier (37%), geeft bijna de helft (47%) van de ondervraagden aan een goede, gratis internetverbinding het meeste missen. Vooral onder jongeren is dit een belangrijk gemis. Maar liefst 54% van de jongeren (tussen de 18 en 24 jaar) vindt een goede gratis internetverbinding belangrijk, ten opzichte van 40% van de mensen tussen de 50 en 65 jaar. Toch wordt het eigen bed ook gemist: 38% van de respondenten gaf aan dat ze hun bed en kussens het meeste missen wanneer ze op vakantie zijn. 

 

Reisgezelschap

 

De vakantieperiode is een ideale tijd om samen door te brengen met vrienden en familie. De reisgenoten die de absolute voorkeur krijgen, blijven dan ook echtgenotes, kinderen en vrienden. Toch geeft maar liefst 19% van de internationale reizigers aan niemand minder dan zichzelf te verkiezen als favoriete reisgenoot. Zo hebben 25% van de Duitsers, Amerikanen en Indiërs aangegeven dat ze liever alleen op vakantie gaan. Vrouwen gaan liever op vakantie met hun kinderen dan mannen. Jongeren in de leeftijd van 18 tot en met 24 jaar gaan liever met vrienden.

En hoe zit het met je baas of collega’s als reisgenoot? Voor sommigen misschien juist de mensen die je tijdens je vakantie wilt ontlopen, maar daar denken ze in China heel anders over. Twee op de vijf Chinezen geeft aan open te staan om met de baas op vakantie te gaan. Een verbazende hoeveelheid van 74% van de Chinese respondenten geeft zelfs aan dat een vakantie met collega’s helemaal geen slecht idee is.

*Online studie uitgevoerd door AccorHotels.com, ondersteund door het onderzoeksinstituut GfK 2017 onder 5.939 mannen en vrouwen tussen de 18 en 65 jaar, die ten minste een nacht hebben doorgebracht in een betaald etablissement (hotel, pension, bed & breakfast, etc.) over de afgelopen 12 maanden. De studie is uitgevoerd tussen 27 april en 11 mei 2017 in Frankrijk, Groot-Brittannië, Duitsland, Verenigde Staten, de Verenigde Arabische Emiraten (VAE), Argentinië, Brazilië, China, India en Australië.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: