Wifitest: de beste en slechtste hotelketens

16 juni 2015 |
Wifitest: de beste en slechtste  hotelketens

Hotelwifitest.com houdt nauwgezet bij welke ketens goed en slecht presteren op het gebied van aanbod van gratis wifi en de kwaliteit van de verbinding. Een goede 'voorspeller' van de kwaliteit van de wifi is de hotelketen. Wanneer een reiziger weet welke ketens goed en slecht presteren kan (en zal) hij daarop zijn keuze voor een deel baseren.

Vereisten adequate wifi
In het rapport dat door Hotelwifitest.com wordt gepresenteerd, wordt een hotel met adequate wifi een downloadsnelheid aanbieden van tenminste 3 Mbps ( dit is de Netflix aanbeveling voor SD-quality streaming) en een uploadsnelheid van 500 kbps (de Skype aanbeveling voor high-quality non-HD video calling).

Hotels die gratis wifi enkel in openbare ruimtes aanbieden, tellen niet mee als hotel met gratis wifi. Wifi moet ook in-room van goed niveau en gratis zijn. Ook hotels die enkel gasten die meewerken aan een loyaltyprogramma de beschikking geven over gratis wifi, tellen niet mee. Gratis is gratis, in het hele hotel en voor iedereen.

De meeste boekingssites geven wel aan of er gratis wifi is, maar de kwaliteit van de wifi staat zelden of nooit vermeld. Daarom is deze lijst het bestuderen waard. ook om te kijken hoe je concurrent of je eigen merk scoort.


Ranglijst Europa

De beste
Nordic Choice is de nummer één hotelketen in de wereldwijde lijst. 85 procent van de hotels biedt adequate wifi en 100 procent van de hotels biedt dit gratis aan.

Hotelketens die onderaan bungelen bieden vaak wel gratis wifi, maar de kwaliteit is vaak belabberd.


Wereldwijde ranglijst

De resultaten

Chain name WiFi Quality Free WiFi

1 Nordic Choice 84.7% 100%
2 Radisson Blu 68.8% 95.2%
3 Renaissance 61.0% 30%
4 Mercure 60.7% 83.6%
5 Ibis and ibis styles 60.3% 84.2%
6 Scandic Hotels 57.6% 100%
7 Inter-Continental 56.3% 42.1%
8 Econo Lodge 55.3% 86.2%
9 Four Points 54.2% 79.5%
10 Marriott Hotels & Resorts 52.5% 18.1%
11 Hyatt Hotels 49.0% 100%
12 Sheraton Hotels & Resorts 47.1% 37.0%
13 Radisson 47.1% 93.8%
14 Sleep Inn 46.8% 88.8%
15 Novotel 46.5% 82.2%
16 Best Western 45.6% 91.8%
17 Quality 45.6% 87.9%
18 Hilton Hotels & Resorts 45.6% 26.0%
19 Crowne Plaza 45.1% 68.2%
20 Sofitel 43.9% 73.6%
21 Ramada 43.6% 86.6%
22 Comfort Suites 43.3% 89.1%
23 Westin 43.0% 25%
24 Super 8 42% 90.6%
25 Comfort Inn 40.2% 88.8%
26 Holiday Inn Express 37.3% 90.0%
27 Days Inn 35.8% 91.4%
28 Holiday Inn 35.5% 73.5%
29 Country Inn & Suites 35.3% 93.1%
30 Four Seasons 34.9% 43.5%
31 Courtyard 33.8% 93.1%
32 Residence Inn 33.5% 95.2%
33 La Quinta Inn & Suites 33.1% 95.1%
34 Wyndham Hotels 32.8% 85.3%
35 Travelodge 30% 91.3%
36 Staybridge Suites 29.6% 91.8%
37 TownePlace Suites 29.4% 95.0%
38 Doubletree 29.3% 61.7%
39 SpringHill Suites 27.7% 96.9%
40 Red Roof Inn 26.5% 98.2%
41 Hyatt Place 23.3% 100%
42 Fairfield Inn 19.4% 96.0%
43 Hilton Garden Inn 17.1% 97.1%
44 Candlewood Hotel 17.0% 85.7%
45 Motel 6 15.9% 43.8%
46 NH Hotels 12.0% 97.2%
47 Embassy Suites 10.3% 24.0%
48 Extended Stay America 8.8% 100%
49 Homewood Suites 8.8% 93.9%
50 Hampton Inn 8.6% 92.3%

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: