Wifitest: de beste en slechtste hotelketens

16 juni 2015 |
Wifitest: de beste en slechtste  hotelketens<

Hotelwifitest.com houdt nauwgezet bij welke ketens goed en slecht presteren op het gebied van aanbod van gratis wifi en de kwaliteit van de verbinding. Een goede 'voorspeller' van de kwaliteit van de wifi is de hotelketen. Wanneer een reiziger weet welke ketens goed en slecht presteren kan (en zal) hij daarop zijn keuze voor een deel baseren.

Vereisten adequate wifi
In het rapport dat door Hotelwifitest.com wordt gepresenteerd, wordt een hotel met adequate wifi een downloadsnelheid aanbieden van tenminste 3 Mbps ( dit is de Netflix aanbeveling voor SD-quality streaming) en een uploadsnelheid van 500 kbps (de Skype aanbeveling voor high-quality non-HD video calling).

Hotels die gratis wifi enkel in openbare ruimtes aanbieden, tellen niet mee als hotel met gratis wifi. Wifi moet ook in-room van goed niveau en gratis zijn. Ook hotels die enkel gasten die meewerken aan een loyaltyprogramma de beschikking geven over gratis wifi, tellen niet mee. Gratis is gratis, in het hele hotel en voor iedereen.

De meeste boekingssites geven wel aan of er gratis wifi is, maar de kwaliteit van de wifi staat zelden of nooit vermeld. Daarom is deze lijst het bestuderen waard. ook om te kijken hoe je concurrent of je eigen merk scoort.


Ranglijst Europa

De beste
Nordic Choice is de nummer één hotelketen in de wereldwijde lijst. 85 procent van de hotels biedt adequate wifi en 100 procent van de hotels biedt dit gratis aan.

Hotelketens die onderaan bungelen bieden vaak wel gratis wifi, maar de kwaliteit is vaak belabberd.


Wereldwijde ranglijst

De resultaten

Chain name WiFi Quality Free WiFi

1 Nordic Choice 84.7% 100%
2 Radisson Blu 68.8% 95.2%
3 Renaissance 61.0% 30%
4 Mercure 60.7% 83.6%
5 Ibis and ibis styles 60.3% 84.2%
6 Scandic Hotels 57.6% 100%
7 Inter-Continental 56.3% 42.1%
8 Econo Lodge 55.3% 86.2%
9 Four Points 54.2% 79.5%
10 Marriott Hotels & Resorts 52.5% 18.1%
11 Hyatt Hotels 49.0% 100%
12 Sheraton Hotels & Resorts 47.1% 37.0%
13 Radisson 47.1% 93.8%
14 Sleep Inn 46.8% 88.8%
15 Novotel 46.5% 82.2%
16 Best Western 45.6% 91.8%
17 Quality 45.6% 87.9%
18 Hilton Hotels & Resorts 45.6% 26.0%
19 Crowne Plaza 45.1% 68.2%
20 Sofitel 43.9% 73.6%
21 Ramada 43.6% 86.6%
22 Comfort Suites 43.3% 89.1%
23 Westin 43.0% 25%
24 Super 8 42% 90.6%
25 Comfort Inn 40.2% 88.8%
26 Holiday Inn Express 37.3% 90.0%
27 Days Inn 35.8% 91.4%
28 Holiday Inn 35.5% 73.5%
29 Country Inn & Suites 35.3% 93.1%
30 Four Seasons 34.9% 43.5%
31 Courtyard 33.8% 93.1%
32 Residence Inn 33.5% 95.2%
33 La Quinta Inn & Suites 33.1% 95.1%
34 Wyndham Hotels 32.8% 85.3%
35 Travelodge 30% 91.3%
36 Staybridge Suites 29.6% 91.8%
37 TownePlace Suites 29.4% 95.0%
38 Doubletree 29.3% 61.7%
39 SpringHill Suites 27.7% 96.9%
40 Red Roof Inn 26.5% 98.2%
41 Hyatt Place 23.3% 100%
42 Fairfield Inn 19.4% 96.0%
43 Hilton Garden Inn 17.1% 97.1%
44 Candlewood Hotel 17.0% 85.7%
45 Motel 6 15.9% 43.8%
46 NH Hotels 12.0% 97.2%
47 Embassy Suites 10.3% 24.0%
48 Extended Stay America 8.8% 100%
49 Homewood Suites 8.8% 93.9%
50 Hampton Inn 8.6% 92.3%

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
Gevoelig punt: “Misschien moeten werknemers ook wat inleveren”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit twaalfde hoofdstuk ...

Tech
Opnieuw grote hack bij Marriott

De Amerikaanse hotelketen Marriott is alweer slachtoffer geworden van een hack. Hackers hebben namelijk toegang gekregen tot de gegevens van 5,2 miljoen gasten, zo maakte het bedrijf dinsdag bekend op haar website. In 2018 kregen hackers al toegang tot de gegevens van 500 miljoen Marriott-gasten....

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom eigenlijk?

Booking-topman Glenn Fogel reageert gepikeerd op de vraag of hij vanwege de crisis de commissies gaat verlagen. Hij heeft een ander idee: hotels moeten de kamerprijzen verlagen. Wees daar heel voorzichtig mee. Het verlagen van kamerprijzen is echt onwenselijk, ook al kan het helaas wel eens onvermij...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Interview Coronacrisis
Overlevingskansen voor je hotel: "Het glipt nu tussen je vingers door"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit elfde hoofdstuk bes...

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: