Wifitest: de beste en slechtste hotelketens

16 juni 2015 |
Wifitest: de beste en slechtste  hotelketens<

Hotelwifitest.com houdt nauwgezet bij welke ketens goed en slecht presteren op het gebied van aanbod van gratis wifi en de kwaliteit van de verbinding. Een goede 'voorspeller' van de kwaliteit van de wifi is de hotelketen. Wanneer een reiziger weet welke ketens goed en slecht presteren kan (en zal) hij daarop zijn keuze voor een deel baseren.

Vereisten adequate wifi
In het rapport dat door Hotelwifitest.com wordt gepresenteerd, wordt een hotel met adequate wifi een downloadsnelheid aanbieden van tenminste 3 Mbps ( dit is de Netflix aanbeveling voor SD-quality streaming) en een uploadsnelheid van 500 kbps (de Skype aanbeveling voor high-quality non-HD video calling).

Hotels die gratis wifi enkel in openbare ruimtes aanbieden, tellen niet mee als hotel met gratis wifi. Wifi moet ook in-room van goed niveau en gratis zijn. Ook hotels die enkel gasten die meewerken aan een loyaltyprogramma de beschikking geven over gratis wifi, tellen niet mee. Gratis is gratis, in het hele hotel en voor iedereen.

De meeste boekingssites geven wel aan of er gratis wifi is, maar de kwaliteit van de wifi staat zelden of nooit vermeld. Daarom is deze lijst het bestuderen waard. ook om te kijken hoe je concurrent of je eigen merk scoort.


Ranglijst Europa

De beste
Nordic Choice is de nummer één hotelketen in de wereldwijde lijst. 85 procent van de hotels biedt adequate wifi en 100 procent van de hotels biedt dit gratis aan.

Hotelketens die onderaan bungelen bieden vaak wel gratis wifi, maar de kwaliteit is vaak belabberd.


Wereldwijde ranglijst

De resultaten

Chain name WiFi Quality Free WiFi

1 Nordic Choice 84.7% 100%
2 Radisson Blu 68.8% 95.2%
3 Renaissance 61.0% 30%
4 Mercure 60.7% 83.6%
5 Ibis and ibis styles 60.3% 84.2%
6 Scandic Hotels 57.6% 100%
7 Inter-Continental 56.3% 42.1%
8 Econo Lodge 55.3% 86.2%
9 Four Points 54.2% 79.5%
10 Marriott Hotels & Resorts 52.5% 18.1%
11 Hyatt Hotels 49.0% 100%
12 Sheraton Hotels & Resorts 47.1% 37.0%
13 Radisson 47.1% 93.8%
14 Sleep Inn 46.8% 88.8%
15 Novotel 46.5% 82.2%
16 Best Western 45.6% 91.8%
17 Quality 45.6% 87.9%
18 Hilton Hotels & Resorts 45.6% 26.0%
19 Crowne Plaza 45.1% 68.2%
20 Sofitel 43.9% 73.6%
21 Ramada 43.6% 86.6%
22 Comfort Suites 43.3% 89.1%
23 Westin 43.0% 25%
24 Super 8 42% 90.6%
25 Comfort Inn 40.2% 88.8%
26 Holiday Inn Express 37.3% 90.0%
27 Days Inn 35.8% 91.4%
28 Holiday Inn 35.5% 73.5%
29 Country Inn & Suites 35.3% 93.1%
30 Four Seasons 34.9% 43.5%
31 Courtyard 33.8% 93.1%
32 Residence Inn 33.5% 95.2%
33 La Quinta Inn & Suites 33.1% 95.1%
34 Wyndham Hotels 32.8% 85.3%
35 Travelodge 30% 91.3%
36 Staybridge Suites 29.6% 91.8%
37 TownePlace Suites 29.4% 95.0%
38 Doubletree 29.3% 61.7%
39 SpringHill Suites 27.7% 96.9%
40 Red Roof Inn 26.5% 98.2%
41 Hyatt Place 23.3% 100%
42 Fairfield Inn 19.4% 96.0%
43 Hilton Garden Inn 17.1% 97.1%
44 Candlewood Hotel 17.0% 85.7%
45 Motel 6 15.9% 43.8%
46 NH Hotels 12.0% 97.2%
47 Embassy Suites 10.3% 24.0%
48 Extended Stay America 8.8% 100%
49 Homewood Suites 8.8% 93.9%
50 Hampton Inn 8.6% 92.3%

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Longread
Etiquette-expert Anne-Marie van Leggelo over gastvrijheid in coronatijd

Als horecaondernemer verkoop je gastvrijheid, maar juist het bieden van gastvrijheid stelt de branche voor grote uitdagingen vanwege de regels met betrekking tot het coronavirus. Anne-Marie van Leggelo, etiquette- en imago-expert, ziet dat ook: “Er heerst verdeeldheid in het land over hoe erme...

Interview Longread
Las Hotellas: "Kwaliteit zal nu boven komen drijven"

Githa van Vilsteren Githa van Vilsteren is sinds 2011 directeur van Landgoed De Wilmersberg in het Twentse De Lutte. Ze werkte voor haar carrière als hotelier onder andere als Manager Relatiebeheer voor War Child.  ...

Interview Branded Content
“We kunnen linnen gegarandeerd virusvrij maken”

Ook in wasserijen wordt er volledig volgens de richtlijnen gewerkt. Niets wordt aan het toeval overgelaten om zodoende het linnen volledig coronavrij in uw hotel te krijgen. Kimman is Director Corporate Accounts bij Blycolin, en als geen ander op de hoogte van de hoge eisen die hotels stellen aan li...

Longread
Wat te doen als jouw locatie kampt met ruimtegebrek

Het woord ‘anderhalvemetersamenleving’ gaat ongetwijfeld de Van Dale halen. Sterker nog, het zou zomaar eens het woord van 2020 kunnen worden. Gevoed door experts en de overheid realiseren we ons inmiddels dat onze maatschappij (voorlopig althans) ingericht moet worden als een anderhalve...

Accor Internationaal
Komen zakenreizen binnen 6 maanden weer op gang?

Uit nieuw onderzoek van Accor blijkt dat een derde van de zakenreismanagers in Noord-Europa van mening is dat hun zakenreisprogramma's binnen zes maanden zullen herstellen. Voornamelijk als gevolg van binnenlandse reizen. Internationale reizen zullen naar verwachting iets langer op zich wachten....

KHN Coronacrisis
KHN wil de Nederlandse Staat dagvaarden vanwege coronaregelgeving

KHN wil dat de Staat wordt veroordeeld om zo snel mogelijk versoepelingen van de coronamaatregelen door te voeren voor de Nederlandse horeca, zo lezen we op de website van de werkgeversorganisatie. In het bijzonder als het gaat om het aantal mensen dat binnen anderhalve meter van elkaar aan een tafe...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: