Afscheid Marcel van Aelst bij Okura

28 september 2015 |
Afscheid Marcel van Aelst bij Okura<

Afgelopen vrijdag heeft Marcel P. van Aelst (67) afscheid genomen als President en statutair directeur van Hotel Okura Amsterdam. Als general
manager en later president heeft hij van Hotel Okura Amsterdam een niet meer weg te denken internationaal icoon gemaakt in de hoofdstad.

Onderscheiding
Op vrijdag 25 september jl. is Van Aelst benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Hij ontving de onderscheiding uit handen van burgemeester Eberhard van der Laan. Uit de verdiensten van Van Aelst blijkt een grote betrokkenheid voor de hospitalitybranche wat zich uit in verschillende bestuurlijke functies. Daarnaast werd hij geprezen voor zijn pionierssrol op het gebied van gastvrijheid en gastronomie.

Van trainee tot president
Na het afronden van zijn studie aan de Hogere Hotelschool Den Haag (1970) begon Van Aelst zijn loopbaan als trainee bij Hotel Okura Tokyo. Hij was in 1971 betrokken bij de bouw van Hotel Okura Amsterdam; hij bekleedde destijds de functie van Deputy Sales Manager. Hij verliet Okura Amsterdam voor een internationale carrière die hem achtereenvolgens naar Frankfurt, Wenen, Kopenhagen, San Francisco Atlanta en Toronto bracht. In 1993 keerde hij terug naar Hotel Okura Amsterdam als Vice-President en General Manager. Vanaf 2000 was Van Aelst niet alleen President en General Manager maar ook lid van de Raad van Bestuur van Hotel Okura Co. Ltd. Japan. In oktober 2010 kwam daar ook de functie van President en CEO JAL Hotels Co. Ltd. bij.

Raad van Bestuur
Zich geheel terugtrekken doet hij echter niet. Van Aelst blijft actief als vice voorzitter van de Raad van Bestuur van Hotel Okura Co. Ltd Japan, de houdstermaatschappij van de internationale Okura groep en als President en representative director van Okura- Nikko Hotel Management Co. Ltd. Daarnaast blijft hij als commissaris betrokken bij Hotel Okura Amsterdam. De dagelijkse leiding ligt in handen van General Manager Emmy Stoel.

Over Hotel Okura Amsterdam
Okura Amsterdam is het enige hotel van de Japanse keten in Europa en beschikt over 300 kamers en vier restaurants met een Michelin onderscheiding. Hotel Okura Amsterdam is onderdeel van een internationale keten met wereldwijd meer dan 80 luxe hotels, bestaande uit Okura Hotels & Resorts, JAL Hotels en Nikko Hotels International. Hotel Okura Amsterdam biedt haar gasten hoogstaande hotelaccommodatie, culinaire verwennerij met keuze uit verschillende Michelin-sterrenrestaurants en ultramoderne spa-faciliteiten. Hotel Okura Amsterdam ligt op korte afstand van zowel het zakelijke district van Amsterdam als van belangrijke toeristische attracties.

Foto v.l.n.r.: Eberhard van der Laan, Emmy J. Stoel, Marcel P. van Aelst, Yoshihiko Okura, Toshihiro Ogita

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: