Accor wint MVO-prijs

23 juli 2015 |
Accor wint MVO-prijs<

Hotelketen Accor heeft begin deze maand in Parijs de eerste prijs gewonnen in de Trophée de la RSE (de trofee voor MVO) tijdens de
Grand Prix de l'AG 2015. Ter gelegenheid hiervan
publiceert de keten op het PLANET 21 RESEARCH-platform de uitkomsten van twee onderzoeken naar het positieve effect van initiatieven op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) op de bedrijfsresultaten. Het ene onderzoek is uitgevoerd door Accenture en het andere is geverifieerd door Ernst & Young.

Gast tevreden door duurzaam beleid
Cédric Vatier, managing director van Accenture Strategy, vertelt: “De beslissing van AccorHotels om te investeren in duurzaamheidsprogramma's heeft niet alleen een positieve invloed gehad op de 'carbon footprint' van het bedrijf, maar ook op de bedrijfsresultaten.” Het onderzoek van Accenture uit 2015 wijst volgens Accor uit dat er een duidelijke relatie bestaat tussen klanttevredenheid en duurzaamheidsinitiatieven. AccorHotels behaalde een certificering volgens de ISO 14001-norm, de internationaal erkende standaard op het gebied van milieumanagement, en slaagde er beter in de doelstellingen waar te maken die waren vastgelegd in de 'Charter 21', het interne
duurzaamheis-managementsysteem van het bedrijf. Deze certificering heeft volgens het onderzoek een sterkere positieve invloed op klanttevredenheid dan de renovatiedatum van het hotel. De mate waarin een hotel voldoet aan de eisen van Charter 21, heeft zelfs een sterkere positieve relatie met klanttevredenheid dan de gemiddelde kamerprijs.

Meer winst
Het onderzoek stelt ook dat een hogere Charter 21-gradatie niet alleen een positieve invloed op de klanttevredenheid heeft, maar ook zorgt voor meer winst. Hoe meer een hotel in duurzaamheid investeert, hoe beter de opbrengst; zowel op het gebied van kostenbesparing (water, energie, afval) als van winstvergroting (bruto bedrijfsresultaat).

Concurrentievoordeel
Arnaud Herrmann, sustainable development director van AccorHotels, vertelt: “We zetten ons al meer dan 20 jaar in voor duurzame ontwikkeling en zijn altijd van mening geweest dat duurzaamheidsinitiatieven niet alleen van groot belang zijn voor het behoud van ons ecosysteem, maar dat ze ook een concurrentievoordeel opleveren voor ons bedrijf. Om dit idee kracht bij te zetten hebben we besloten om hiervoor meer empirisch bewijs te verzamelen. Het positieve effect op de klanttevredenheid en de bedrijfsresultaten van de hotels zijn voor ons een grote motivatie om door te gaan met ons MVO-beleid. Bovendien ronden we binnenkort ons PLANET 21-programma af en zijn de resultaten veelbelovend.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Alles over legionella en dode leidingen

Legionella… Veteranen onder de hoteliers zullen zich herinneren hoe deze ziekteverwekker naam en ‘faam’ kreeg dankzij een congres van het American Legion (Philadelphia, 1976). Dat was nog ver weg, maar in 1999 sloeg de bacterie hard toe in Nederland: 32 mensen overleden door de zi...

Ewout Hoogendoorn spreekt zich uit

Op het Van Hessen relatie event van 6 juni komen een aantal interessante sprekers. Onder wie Ronnie Hinrichs (directeur Van Hessen), Ronald Huiskamp (eigenaar van H-Hospitality en restaurant Arles) en Ewout Hoogendoorn. Ewout is managing eigenaar en managing director van Horwarth HTL Benelux en ...

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: