Accor wint MVO-prijs

23 juli 2015 |
Accor wint MVO-prijs<

Hotelketen Accor heeft begin deze maand in Parijs de eerste prijs gewonnen in de Trophée de la RSE (de trofee voor MVO) tijdens de
Grand Prix de l'AG 2015. Ter gelegenheid hiervan
publiceert de keten op het PLANET 21 RESEARCH-platform de uitkomsten van twee onderzoeken naar het positieve effect van initiatieven op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) op de bedrijfsresultaten. Het ene onderzoek is uitgevoerd door Accenture en het andere is geverifieerd door Ernst & Young.

Gast tevreden door duurzaam beleid
Cédric Vatier, managing director van Accenture Strategy, vertelt: “De beslissing van AccorHotels om te investeren in duurzaamheidsprogramma's heeft niet alleen een positieve invloed gehad op de 'carbon footprint' van het bedrijf, maar ook op de bedrijfsresultaten.” Het onderzoek van Accenture uit 2015 wijst volgens Accor uit dat er een duidelijke relatie bestaat tussen klanttevredenheid en duurzaamheidsinitiatieven. AccorHotels behaalde een certificering volgens de ISO 14001-norm, de internationaal erkende standaard op het gebied van milieumanagement, en slaagde er beter in de doelstellingen waar te maken die waren vastgelegd in de 'Charter 21', het interne
duurzaamheis-managementsysteem van het bedrijf. Deze certificering heeft volgens het onderzoek een sterkere positieve invloed op klanttevredenheid dan de renovatiedatum van het hotel. De mate waarin een hotel voldoet aan de eisen van Charter 21, heeft zelfs een sterkere positieve relatie met klanttevredenheid dan de gemiddelde kamerprijs.

Meer winst
Het onderzoek stelt ook dat een hogere Charter 21-gradatie niet alleen een positieve invloed op de klanttevredenheid heeft, maar ook zorgt voor meer winst. Hoe meer een hotel in duurzaamheid investeert, hoe beter de opbrengst; zowel op het gebied van kostenbesparing (water, energie, afval) als van winstvergroting (bruto bedrijfsresultaat).

Concurrentievoordeel
Arnaud Herrmann, sustainable development director van AccorHotels, vertelt: “We zetten ons al meer dan 20 jaar in voor duurzame ontwikkeling en zijn altijd van mening geweest dat duurzaamheidsinitiatieven niet alleen van groot belang zijn voor het behoud van ons ecosysteem, maar dat ze ook een concurrentievoordeel opleveren voor ons bedrijf. Om dit idee kracht bij te zetten hebben we besloten om hiervoor meer empirisch bewijs te verzamelen. Het positieve effect op de klanttevredenheid en de bedrijfsresultaten van de hotels zijn voor ons een grote motivatie om door te gaan met ons MVO-beleid. Bovendien ronden we binnenkort ons PLANET 21-programma af en zijn de resultaten veelbelovend.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: