Accor wint MVO-prijs

23 juli 2015 |
Accor wint MVO-prijs

Hotelketen Accor heeft begin deze maand in Parijs de eerste prijs gewonnen in de Trophée de la RSE (de trofee voor MVO) tijdens de
Grand Prix de l'AG 2015. Ter gelegenheid hiervan
publiceert de keten op het PLANET 21 RESEARCH-platform de uitkomsten van twee onderzoeken naar het positieve effect van initiatieven op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) op de bedrijfsresultaten. Het ene onderzoek is uitgevoerd door Accenture en het andere is geverifieerd door Ernst & Young.

Gast tevreden door duurzaam beleid
Cédric Vatier, managing director van Accenture Strategy, vertelt: “De beslissing van AccorHotels om te investeren in duurzaamheidsprogramma's heeft niet alleen een positieve invloed gehad op de 'carbon footprint' van het bedrijf, maar ook op de bedrijfsresultaten.” Het onderzoek van Accenture uit 2015 wijst volgens Accor uit dat er een duidelijke relatie bestaat tussen klanttevredenheid en duurzaamheidsinitiatieven. AccorHotels behaalde een certificering volgens de ISO 14001-norm, de internationaal erkende standaard op het gebied van milieumanagement, en slaagde er beter in de doelstellingen waar te maken die waren vastgelegd in de 'Charter 21', het interne
duurzaamheis-managementsysteem van het bedrijf. Deze certificering heeft volgens het onderzoek een sterkere positieve invloed op klanttevredenheid dan de renovatiedatum van het hotel. De mate waarin een hotel voldoet aan de eisen van Charter 21, heeft zelfs een sterkere positieve relatie met klanttevredenheid dan de gemiddelde kamerprijs.

Meer winst
Het onderzoek stelt ook dat een hogere Charter 21-gradatie niet alleen een positieve invloed op de klanttevredenheid heeft, maar ook zorgt voor meer winst. Hoe meer een hotel in duurzaamheid investeert, hoe beter de opbrengst; zowel op het gebied van kostenbesparing (water, energie, afval) als van winstvergroting (bruto bedrijfsresultaat).

Concurrentievoordeel
Arnaud Herrmann, sustainable development director van AccorHotels, vertelt: “We zetten ons al meer dan 20 jaar in voor duurzame ontwikkeling en zijn altijd van mening geweest dat duurzaamheidsinitiatieven niet alleen van groot belang zijn voor het behoud van ons ecosysteem, maar dat ze ook een concurrentievoordeel opleveren voor ons bedrijf. Om dit idee kracht bij te zetten hebben we besloten om hiervoor meer empirisch bewijs te verzamelen. Het positieve effect op de klanttevredenheid en de bedrijfsresultaten van de hotels zijn voor ons een grote motivatie om door te gaan met ons MVO-beleid. Bovendien ronden we binnenkort ons PLANET 21-programma af en zijn de resultaten veelbelovend.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
Hotelovernachtingen volgend jaar weer terug op niveau 2019

Na de grootste dip uit de historie van de hotelsector is herstel in zicht. In 2022 komt het aantal hotelovernachtingen in Nederland weer uit op het niveau van piekjaar 2019 met bijna 55 miljoen. In Amsterdam duurt het een jaar langer voordat de schade is ingelopen, omdat de stad erg afhankelijk is v ...

Achtergronden Ondernemen
Max Brown Hotels winnaar 'Hotel Website of the Year 2021'

Zojuist is tijdens een digitale ceremonie bekend gemaakt dat Max Brown Hotels winnaar is geworden van de Hotel Website of the Year verkiezing 2021. De hotelketen mag deze titel een jaar lang voeren en heeft een bokaal en een cheque ter waarde van € 1.000 ontvangen. Communicatieboodschap door ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2020; Het jaar van personeelstekort tot gastentekort

Begin 2020 was onze zorg en grootste uitdaging voor het jaar: het personeelstekort. In maart werden we ruw geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Corona sneed ons de pas af. Dit met ongelofelijke gevolgen voor onze sector. Al snel moesten we leven met de verplichte sluiting en vervolgens met d ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: