Accor wint MVO-prijs

23 juli 2015 |
Accor wint MVO-prijs<

Hotelketen Accor heeft begin deze maand in Parijs de eerste prijs gewonnen in de Trophée de la RSE (de trofee voor MVO) tijdens de
Grand Prix de l'AG 2015. Ter gelegenheid hiervan
publiceert de keten op het PLANET 21 RESEARCH-platform de uitkomsten van twee onderzoeken naar het positieve effect van initiatieven op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) op de bedrijfsresultaten. Het ene onderzoek is uitgevoerd door Accenture en het andere is geverifieerd door Ernst & Young.

Gast tevreden door duurzaam beleid
Cédric Vatier, managing director van Accenture Strategy, vertelt: “De beslissing van AccorHotels om te investeren in duurzaamheidsprogramma's heeft niet alleen een positieve invloed gehad op de 'carbon footprint' van het bedrijf, maar ook op de bedrijfsresultaten.” Het onderzoek van Accenture uit 2015 wijst volgens Accor uit dat er een duidelijke relatie bestaat tussen klanttevredenheid en duurzaamheidsinitiatieven. AccorHotels behaalde een certificering volgens de ISO 14001-norm, de internationaal erkende standaard op het gebied van milieumanagement, en slaagde er beter in de doelstellingen waar te maken die waren vastgelegd in de 'Charter 21', het interne
duurzaamheis-managementsysteem van het bedrijf. Deze certificering heeft volgens het onderzoek een sterkere positieve invloed op klanttevredenheid dan de renovatiedatum van het hotel. De mate waarin een hotel voldoet aan de eisen van Charter 21, heeft zelfs een sterkere positieve relatie met klanttevredenheid dan de gemiddelde kamerprijs.

Meer winst
Het onderzoek stelt ook dat een hogere Charter 21-gradatie niet alleen een positieve invloed op de klanttevredenheid heeft, maar ook zorgt voor meer winst. Hoe meer een hotel in duurzaamheid investeert, hoe beter de opbrengst; zowel op het gebied van kostenbesparing (water, energie, afval) als van winstvergroting (bruto bedrijfsresultaat).

Concurrentievoordeel
Arnaud Herrmann, sustainable development director van AccorHotels, vertelt: “We zetten ons al meer dan 20 jaar in voor duurzame ontwikkeling en zijn altijd van mening geweest dat duurzaamheidsinitiatieven niet alleen van groot belang zijn voor het behoud van ons ecosysteem, maar dat ze ook een concurrentievoordeel opleveren voor ons bedrijf. Om dit idee kracht bij te zetten hebben we besloten om hiervoor meer empirisch bewijs te verzamelen. Het positieve effect op de klanttevredenheid en de bedrijfsresultaten van de hotels zijn voor ons een grote motivatie om door te gaan met ons MVO-beleid. Bovendien ronden we binnenkort ons PLANET 21-programma af en zijn de resultaten veelbelovend.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Culinair
Coperto Restobar in Zwolle is erkend met een Bib Gourmand

Chef-kok Remco Jansen en zijn brigade zijn er dolgelukkig mee: “Al sinds de opening twee jaar geleden hebben we de ambitie om op dit niveau te acteren. We konden niet gelukkiger zijn nu het is gelukt om daadwerkelijk beloond te worden met een Bib.” De nieuwe Bib Gourmand restaurantgid...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Hotelketens
Leonardo Boutique Hotel komt naar Nederland

Een aantal weken na de officiële opening van het eerste Leonardo Royal Hotel in Nederland, heeft Fattal Hotel Group bekend gemaakt ook het merk ‘Leonardo Boutique’ in Amsterdam te introduceren. Vanaf april 2020 zal Apollo Museumhotel Amsterdam City Centre, na een half jaar durende r...

Hotelketens Internationaal
Ruby Hotels vindt vermogende investeerder en zet in op grote groei

De Otto-familie heeft een aandeel van 25% verworven in de Ruby hotelgroep. De overname vond plaats in het kader van een kapitaalsverhoging. Ruby Hotels is in 2013 opgericht als een 'Lean Luxury hotelgroep' en exploiteert momenteel zeven Ruby hotels. Nog eens tien hotels zijn in aanbouw of wo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: