Airbnb in Londen groeit als kool

18 juli 2017 | Roy Spijker

In 2016 werden in Londen ruim 4,6 miljoen overnachtingen geboekt via Airbnb. Een stijging van maar liefst 130% ten opzichte van 2015, toen er 2 miljoen overnachtingen werden geboekt. In de eerste vier maanden van 2017 groeide dit aantal met 55% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van vastgoedadviseur Colliers International en Hotelschool The Hague. 

De groeiende populariteit van Airbnb heeft ervoor gezorgd dat het marktaandeel in 2016 meer dan verdubbelde naar 9%. Bijna 50% van de overnachtingen vond plaats in de buurten Westminster, Tower Hamlets, Camden, Kensington & Chelsea en Hackney.

Dirk Bakker, Head of EMEA Hotels: "We zagen het aantal overnachtingen in Amsterdam al eerder explosief stijgen met 125%. Nu blijkt het platform ook in Londen als kool te groeien. Er is een grote concentratie van het aantal overnachtingen te zien rondom het centrum. In tegenstelling tot wat Airbnb zelf stelt, is er dus geen verspreiding van reizigers over de hele stad.”

De gemiddelde prijs voor een overnachting daalde met 8% tot £ 100. Voor een privé-kamer werd zelfs 15% minder betaald (gemiddeld £ 57). Dit kamertype werd nog populairder dan in 2015. Bijna 45% van de reizigers boekte een privé-kamer. 

Het aantal hosts op Airbnb groeide in 2016 met maar liefst 57% - van ruim 88.000 tot meer dan 138.000. In de eerste vier maanden van 2017 steeg het aantal met maar liefst 80% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. 54% van het aantal aangeboden accommodaties wordt aangeboden door zogenaamde multi-listers: partijen die meer dan één accommodatie aanbieden. Dit was vorig jaar nog 48%. Dit leidt tot bezorgdheid bij de lokale gemeenschap en autoriteiten over de omvang van professionele verhuur.

"Airbnb is niet langer alleen een platform voor particulieren die hun eigen woningen verhuren. Mensen kopen woningen specifiek voor Airbnb, die de buurten kunnen uithollen en een sociaal probleem kunnen vormen”, sluit Dirk Bakker af.

Jeroen Oskam, Head of Research bij Hotelschool The Hague, voegt toe: "Het gebrek aan regelgeving is een zorg. Niet alleen voor traditionele aanbieders, maar vooral voor steden en bewoners. Bovendien moeten de rechten en veiligheid van consumenten door regelgeving beter worden beschermd. Als Airbnb-gasten een probleem ondervinden, moeten ze op dit moment rekenen op geïmproviseerde maatregelen van Airbnb zelf."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Interview Coronacrisis
Gevoelig punt: “Misschien moeten werknemers ook wat inleveren”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit twaalfde hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: