Amsterdamse sterrenhotels bundelen krachten voor betere hospitality

28 december 2017 | Roy Spijker

De afgelopen vijf jaar waren de Amsterdamse renaissance voor horeca. De markt groeide van veelbelovend naar toonaangevend in eten, drinken en gastvrijheid. Het betekende niet enkel een impuls voor de kwantiteit en kwaliteit, maar ook een scala aan nieuwe kansen voor personeel van hoog niveau. Toch bleken kans en talent elkaar niet altijd te vinden, zo merkten de high-end hotels van de hoofdstad. Amsterdams gerenommeerde hotels slaan daarom de handen ineen en lanceren het vacatureplatform voor high-end hospitality, Luxury Hotels of Amsterdam.

"Hospitality heeft in Nederland nog vaak het imago van bijbaantje. Maar oprechte gastvrijheid... dat is vakmanschap. Met de internationalisering van Amsterdam en de ontwikkeling van hoofdstedelijke horeca stijgt de vraag naar deze vakmannen en –vrouwen. Ervaren experts en talent van de toekomst. Met Luxury Hotels of Amsterdam willen wij het niet alleen makkelijker maken om een vacature te vervullen of de kansen binnen het luxe segment te ontdekken. We willen de branche weer de status geven die het verdient. Om zo hospitality binnen Amsterdam naar een hoger niveau te brengen," zegt Emmy Stoel, General Manager Hotel Okura Amsterdam en mede-initiatiefnemer, Luxury Hotels of Amsterdam.

De run op werknemers in de hospitalityscene is geen ongefundeerde kroegpraat zo blijkt uit cijfers van het CBS. Waar er in het eerste half jaar van 2014 zo’n 35.000 vacatures ontstonden binnen de horeca, zijn dit er in de eerste helft van 2017 al 54.000. Er zijn gemiddeld 10.000 meer openstaande vacatures (CBS, 2017). In de periode vanaf 2008 nam het aantal fte’s in de horeca met 16% toe. De groei is vooral zichtbaar in Amsterdam, Flevoland en Braban (KHN, september 2017). Hoogtijdagen voor de hospitalityprofessional op banenjacht.

Deelnemende hotels
Waar de 28 general managers achter Luxury Hotels of Amsterdam doorgaans als concurrenten door het leven gaan, besloten ze voor de kwaliteit van Amsterdamse hospitality dan ook de krachten te bundelen. Luxury Hotels of Amsterdam is een verbond tussen American Amsterdam, Amstel Hotel, Andaz Amsterdam Prinsengracht, Apollo Hotel, NH Collection Grand Hotel Barbizon Palace, Conservatorium Hotel, Crowne Plaza Schiphol, The Dylan, Garden Hotel, Grand Hotel Amrâth, The Grand, Hilton Schiphol, Hilton Amsterdam, Holiday Inn Amsterdam, Kimpton De Witt, NH Collection Grand Hotel Krasnapolsy, Hotel De L’Europe, Amsterdam Marriott, Mövenpick Amsterdam, Hotel Okura, Pulitzer Hotel Amsterdam, Radisson Blu Amsterdam, Radisson Blu Schiphol, Renaissance Amsterdam Hotel, Sheraton Amsterdam Airport, W Amsterdam en Waldorf Astoria.

Luxury Hotels of Amsterdam stelt als online platform high-end hoteliers voor aan hun toekomstige werknemers. Zij die eerste of nieuwe kansen zoeken binnen het hoge segment van hospitality. Wat ze verenigd is een liefde voor hoogstaande gastvrijheid en luxe.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Verbouwen
City Resort Hotel Leiden realiseert nieuw Meeting & Event Center

City Resort Hotel Leiden gaat haar huidige Meeting & Event Center uitbreiden en vernieuwen. Het Meeting & Event Center van City Resort Hotel Leiden komt op de vijfde verdieping van het Level-gebouw aan de Bargelaan, direct naast het Centraal Station en krijgt een oppervlakte van maar liefst ...

Van der Valk
Cantharel’s keukentafel verbindt gast met eten

Vanaf 1 november start Van der Valk Hotel Apeldoorn-de Cantharel met een nieuwe initiatief. Gasten kunnen vanaf dat moment ook dineren aan Cantharel’s Keukentafel. Een culinair avondje uit in het naast het hotel gelegen landhuis waar ze onder leiding van chef-kok Justa van Ryssen en sommelier...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: vijf keer raak

“De hotelindustrie verliest de controle over haar eigen kamervoorraad.” Dat was een van de belangrijkste – wat apocalyptisch aandoende - voorspellingen in de white paper van de International Hotel Association over de toekomst van de hotelsector. Het in 1996 gepubliceerde rapport me...

Economie Achtergronden
Stevige groei meetings- en eventsbranche verwacht in 2019

Een decennium na de wereldwijde economische recessie van 2008, is de meetings- en eventsbranche teruggeveerd. Voor het vierde achtereenvolgende jaar laat de sector een consistente groei van uitgaven en bezoekers zien. Deze gestage en stabiele groei is de nieuwe norm binnen de meetings- en eventsbran...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: