Auping en DSM-Niaga realiseren doorbraak met circulair matras

4 december 2018 | redactie

Koninklijke Auping en DSM-Niaga hebben een compleet circulair matras ontwikkeld. Elk onderdeel van het nieuwe modulaire ontwerp is eenvoudig te scheiden van de rest en is volledig recyclebaar voor hergebruik in een nieuwe matras. Matrassen vormen wereldwijd een van de grootste bijdragen aan stortafval vanwege de complexe samenstelling van aan elkaar gelijmde materialen. De nieuwe samenstelling van de matras van Auping en DSM-Niaga maakt het mogelijk om de verschillende onderdelen te vervangen, om constante hygiëne en kwaliteit te borgen. De eerste circulaire matrassen worden nog voor het einde van het jaar in gebruik genomen door Landal GreenParks.

Weggegooid

In Nederland alleen al worden elk jaar ongeveer anderhalf miljoen matrassen weggegooid. In Europa zijn dit er zelfs 35 miljoen en in de Verenigde Staten 20 miljoen. Doordat producenten van matrassen steeds meer interesse hebben in recyclen, is de vraag naar circulaire ontwerpen met minder verschillende materialen en nieuwe manieren om de diverse lagen op omkeerbare wijze te verbinden toegenomen. 

Bij Auping begon de zoektocht naar een goede nachtrust ruim een eeuw geleden. Dankzij de samenwerking met DSM-Niaga is nu de oplossing gevonden op het gebied van modulariteit, gezonde materialen en een gesloten productieketen. De volledig recyclebare matras blinkt uit in ventilatie en heeft een modulair ontwerp dat bestaat uit zes componenten: de tijk, comfortlaag, pocketveren, vilten bodem, ritsen en biezen worden bij elkaar gehouden door garen en een omkeerbaar hechtsysteem. Alle onderdelen kunnen eenvoudig afzonderlijk vervangen worden voor optimaal comfort, om een goede nachtrust nacht na nacht te garanderen. De samenwerking met producenten en partners die zich binnen een straal van 100 kilometer van de Auping fabriek bevinden, maakt lokale recycling mogelijk zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit.

Circulariteit

In de samenwerking met DSM-Niaga gebruikte Auping zijn ervaring in het produceren van hoogwaardige matrassen waarbij circulariteit nu als leidraad dient. Auping CEO Jan-Joost Bosman: “Comfort en lichaamsondersteuning spelen al sinds de oprichting van Auping een cruciale rol. In de loop der tijd is onze focus verschoven van het product naar de service die we mensen elke dag bieden: een goede nachtrust. Deze nieuwe focus ging samen met uitdagingen op het gebied van design zoals de luchtstroom door de matras, het vervangen van verouderde onderdelen en de invloed die de verschillende elementen op onze slaap en gezondheid hebben."

Kelly Hall, managing director van DSM-Niaga: "Bewust van het feit dat de meeste matrassen eindigen als afval, hebben we DSM-Niaga's kennis van materialen samengebracht met het streven van Auping naar kwaliteit en comfort. Daarom gebruiken we enkel materialen waarvan we weten dat ze geen negatieve invloed op onze gezondheid hebben, die volledig recyclebaar zijn tot nieuwe matrasonderdelen en verbonden op een omkeerbare manier. We zijn sterk onder de indruk van de toewijding waarmee het team van Auping op zoek is gegaan naar nieuwe productiemogelijkheden en hun kennis over de nachtelijke uren waarin wij onszelf opladen."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: