Werkgelegenheid horeca krimpt met 28.000 banen

21 juli 2009 |
Werkgelegenheid horeca krimpt met 28.000 banen<

In de huidige economische crisis ontkomt geen enkele commerciële sector aan het schrappen van banen. De horeca verliest van alle sectoren na de industrie relatief de meeste banen: 8 procent over de jaren 2009 en 2010, in totaal 28.000 voltijds- en deeltijd arbeidsplaatsen. Volgend jaar verdwijnt 2,5 procent van het aantal banen in de horeca en in 2010 nog eens 5,5 procent. Dit verlies komt vooral tot stand door het niet opvullen van vacatures en via natuurlijk verloop, zo schrijft het ING Economisch Bureau in het rapport Banenontwikkeling Horeca. Het zwaartepunt van het banenverlies vindt naar verwachting in 2010 plaats. Desondanks blijven er voor een aantal functies tekorten aan professionele vakkrachten bestaan.

Het personeelsbestand van horecabedrijven kan worden gekenschetst als jong en flexibel en de dynamiek is groot. Binnen een jaar stroomt gemiddeld een kwart van de werknemers uit of door. Ander kenmerk is dat veel mensen actief zijn in de horeca zonder startkwalificatie. Daar staat tegenover dat tweederde van de horeca gediplomeerden
buiten de sector werkt. Er bestaat dus een kwalitatieve mismatch tussen arbeidsvraag en -aanbod in de horeca. Vooral aan gediplomeerde koks en gastheren en –vrouwen blijft een tekort bestaan, ook in deze economisch zware tijden.


De gevolgen van de economische recessie op arbeidsmarkt zijn niet gering. Nu al kunnen we bijna dagelijks in de krant lezen van bedrijven die noodgedwongen mensen moeten ontslaan of failliet gaan. Desalniettemin ligt het zwaartepunt van de crisis op de arbeidsmarkt pas volgend jaar, wanneer er ruim 225.000 banen verloren gaan in de commerciële sectoren.
Het totale banenverlies in 2009 en 2010 komt uit op 400.000. De niet-commerciële sectoren (overheid en zorg) laten voor beide jaren nog een toename van het aantal banen
zien.

Lunchroom; Hospitality Management; De RestaurantKrant, Frank Lindner


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: