'Bezuinigingen tasten toerisme aan'

6 mei 2011 |
'Bezuinigingen tasten toerisme aan'<

Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) is van plan om 65% te bezuinigen op de bestemmings-promotie van Nederland. Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) heeft becijferd dat Nederland hierdoor naar schatting jaarlijks zo’n 2 miljoen buitenlandse bezoekers misloopt die hier zo’n 800 miljoen euro zouden besteden.

Minder geld
Concreet betekent de bezuiniging dat de rijksbijdrage van 16,6 miljoen in 2011 zal teruglopen tot 5,8 miljoen in 2015. Als gevolg hiervan verliest het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) 10,8 miljoen euro aan rijksgeld om Nederland internationaal op de kaart te zetten.

Onmisbare promotie
Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: “Deze plannen doen geen recht aan het economisch belang van de gastvrijheidsindustrie en brengen de zichtbaarheid van de bestemming Nederland in gevaar. Bestemmingspromotie is cruciaal omdat een bezoeker over het algemeen eerst een bestemming kiest, en dan pas vervoer, verblijf en vermaak. Bovendien levert Holland-promotie op basis van de huidige rijksbijdrage aantoonbaar rendement: één geïnvesteerde publiekprivate euro (waaraan de overheid zo’n 56 eurocent bijdraagt) levert gemiddeld 40 euro op aan toeristische bestedingen. Van deze bestedingen vloeit zo’n 40% terug naar de verschillende overheden in de vorm van diverse belastingen. Dit komt neer op ruim 300 miljoen euro die de overheden jaarlijks mislopen. De overheid snijdt zichzelf hiermee dus fors in de vingers en deze bezuiniging is hét klassieke voorbeeld van penny wise, pound foolish.”

Zichtbaar Nederland
De sector toerisme en congressen draagt al substantieel bij aan Holland-promotie. Het NBTC roept de overheid op dit ook te blijven doen. Vranken: “Alle overheden van met ons concurrerende bestemmingen investeren wezenlijk in het verleiden van gasten naar hun land. Het kabinet zegt het belangrijk te vinden om een concurrerend ondernemersklimaat te creëren voor Nederland. Dat moet dan ook gelden voor Holland-promotie. De bestemming Nederland moet zichtbaar zijn en top of mind bij (potentiële) bezoekers. Daarvoor is het ook essentieel om partijen te bundelen en gezamenlijk promotionele activiteiten uit te voeren. Dit dreigt grotendeels te verdwijnen door deze bezuiniging en dat gaat ten koste van onze internationale slag- en concurrentiekracht. En dat heeft weer negatieve gevolgen voor het aantal bezoekers en bestedingen in ons land.”

De sector
Toerisme en recreatie vormen een belangrijke sector voor de Nederlandse economie: in 2010 zorgde de sector voor zo’n 35 miljard euro aan bestedingen door binnen- en buitenlandse bezoekers. Deze euro’s werden besteed bij zo’n 50.000 bedrijven die in totaal met bijna 400.000 banen zorgen voor zo’n 4% van de werkgelegenheid.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Economie Internationaal
Goldman Sachs richt pijlen op overname B&B Hotels

Er zijn exclusieve gesprekken gaande tussen de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs en investeerder PAI. De gesprekken gaan in dit geval over de overname van B&B Hotels. B&B Hotels telt 476 vestigingen en de zakenbank is bereid 1,9 miljard euro neer te tellen voor de overname, zo lezen we in...

Economie Toerisme
Buitenlands toerisme groeit vooral buiten grote steden

Door de welvaartsgroei en de grotere bereikbaarheid van bestemmingen blijft het toerisme ook in de komende jaren stijgen. ABN AMRO geeft wel aan dat het tempo hiervan enigszins afneemt door de economische groeivertraging in herkomstlanden van toeristen. Hierdoor vertraagt bijvoorbeeld ook de groei v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: