'Bezuinigingen tasten toerisme aan'

6 mei 2011 |
'Bezuinigingen tasten toerisme aan'

Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) is van plan om 65% te bezuinigen op de bestemmings-promotie van Nederland. Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) heeft becijferd dat Nederland hierdoor naar schatting jaarlijks zo’n 2 miljoen buitenlandse bezoekers misloopt die hier zo’n 800 miljoen euro zouden besteden.

Minder geld
Concreet betekent de bezuiniging dat de rijksbijdrage van 16,6 miljoen in 2011 zal teruglopen tot 5,8 miljoen in 2015. Als gevolg hiervan verliest het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) 10,8 miljoen euro aan rijksgeld om Nederland internationaal op de kaart te zetten.

Onmisbare promotie
Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: “Deze plannen doen geen recht aan het economisch belang van de gastvrijheidsindustrie en brengen de zichtbaarheid van de bestemming Nederland in gevaar. Bestemmingspromotie is cruciaal omdat een bezoeker over het algemeen eerst een bestemming kiest, en dan pas vervoer, verblijf en vermaak. Bovendien levert Holland-promotie op basis van de huidige rijksbijdrage aantoonbaar rendement: één geïnvesteerde publiekprivate euro (waaraan de overheid zo’n 56 eurocent bijdraagt) levert gemiddeld 40 euro op aan toeristische bestedingen. Van deze bestedingen vloeit zo’n 40% terug naar de verschillende overheden in de vorm van diverse belastingen. Dit komt neer op ruim 300 miljoen euro die de overheden jaarlijks mislopen. De overheid snijdt zichzelf hiermee dus fors in de vingers en deze bezuiniging is hét klassieke voorbeeld van penny wise, pound foolish.”

Zichtbaar Nederland
De sector toerisme en congressen draagt al substantieel bij aan Holland-promotie. Het NBTC roept de overheid op dit ook te blijven doen. Vranken: “Alle overheden van met ons concurrerende bestemmingen investeren wezenlijk in het verleiden van gasten naar hun land. Het kabinet zegt het belangrijk te vinden om een concurrerend ondernemersklimaat te creëren voor Nederland. Dat moet dan ook gelden voor Holland-promotie. De bestemming Nederland moet zichtbaar zijn en top of mind bij (potentiële) bezoekers. Daarvoor is het ook essentieel om partijen te bundelen en gezamenlijk promotionele activiteiten uit te voeren. Dit dreigt grotendeels te verdwijnen door deze bezuiniging en dat gaat ten koste van onze internationale slag- en concurrentiekracht. En dat heeft weer negatieve gevolgen voor het aantal bezoekers en bestedingen in ons land.”

De sector
Toerisme en recreatie vormen een belangrijke sector voor de Nederlandse economie: in 2010 zorgde de sector voor zo’n 35 miljard euro aan bestedingen door binnen- en buitenlandse bezoekers. Deze euro’s werden besteed bij zo’n 50.000 bedrijven die in totaal met bijna 400.000 banen zorgen voor zo’n 4% van de werkgelegenheid.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
Hotelovernachtingen volgend jaar weer terug op niveau 2019

Na de grootste dip uit de historie van de hotelsector is herstel in zicht. In 2022 komt het aantal hotelovernachtingen in Nederland weer uit op het niveau van piekjaar 2019 met bijna 55 miljoen. In Amsterdam duurt het een jaar langer voordat de schade is ingelopen, omdat de stad erg afhankelijk is v ...

Achtergronden Ondernemen
Max Brown Hotels winnaar 'Hotel Website of the Year 2021'

Zojuist is tijdens een digitale ceremonie bekend gemaakt dat Max Brown Hotels winnaar is geworden van de Hotel Website of the Year verkiezing 2021. De hotelketen mag deze titel een jaar lang voeren en heeft een bokaal en een cheque ter waarde van € 1.000 ontvangen. Communicatieboodschap door ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2020; Het jaar van personeelstekort tot gastentekort

Begin 2020 was onze zorg en grootste uitdaging voor het jaar: het personeelstekort. In maart werden we ruw geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Corona sneed ons de pas af. Dit met ongelofelijke gevolgen voor onze sector. Al snel moesten we leven met de verplichte sluiting en vervolgens met d ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: