In de ban van het bier

14 januari 2013 |
In de ban van het bier<

De strijd om verstikkende biercontracten is weer opgelaaid. Onlangs publiceerde SEO een nieuw rapport over de Nederlandse biermarkt. Conclusie: er is geen effectieve concurrentie.

Op de rug gebonden
De horeca is de dupe van een verziekte biermarkt, zo staat in _Naar concurrentie op de tap_, geschreven door Nicole Roosenboom en Barbara Baarsma, directeur van SEO (onderzoeksinstituut voor economisch inzicht). Driekwart van de bierafzet wordt verkocht door aan brouwerijen verbonden horecaondernemingen. Deze binding neemt de vorm aan van exclusieve afnameverplichting, bruikleenovereenkomsten voor tapinstallaties en financieringsovereenkomsten of huurcontracten. Daarnaast zijn er ook andere gevolgen. Door de almaar stijgende basisinkoopprijs van tapbier staat de brutomarge van de horecaonderneming onder druk. Een overcapaciteit van horecabedrijven geeft een hoge concurrentiedruk, met als gevolg een lager rendement. Hierdoor zijn banken minder snel geneigd geld in een onderneming te pompen. Daaruit komen veel faillissementen voort. Brouwerijen zijn in staat een financiering te verstrekken, met als gevolg dat ondernemingen nog meer afhankelijk worden.

Prijs en innovatie
Door de hechte binding tussen uitbater en brouwerij is eerstgenoemde gebonden aan de wensen van het biermerk. Vanwege deze exclusiviteiteis heeft de bierconsument weinig keus dan te kiezen voor het aangeboden bier. Volgens Baarsma is het aannemelijk dat bij een diverse keus aan biersoorten de drankprijzen veel lager zijn. Dit wordt afgeleid aan de situatie in supermarkten, waar de bierprijzen veel lager zijn. Verder is meer concurrentie ook positief voor de biermerken. Bij ontbrekende concurrentie is de drang om te innoveren laag. Juist door meer concurrentie zullen brouwerijen geneigd zijn om hun product te vernieuwen en de kwaliteit te verbeteren.

Onhoudbare situatie
Koninklijke Horeca Nederland geeft een reactie op het nieuwe onderzoek. Volgens de brancheorganisatie laat dit rapport zien, samen met twee eerdere rapporten, dat "de horecabiermarkt op slot zit en niet concurrerend is. De strategie van brouwerijen richt zich erop om uitbaters een afnamebeding op te leggen via zoveel mogelijk contracten en relaties. Doel: bergen van zoveel mogelijk 'vaste' afzetpunten voor bier. De totale binding neemt vandaag de dag nog steeds toe". Dit is volgens de organisatie een onhoudbare situatie die in strijd is met de mededingingsregels. Er moet verandering komen.

Oplossing
De enige manier om de horecabiermarkt weer lopend te krijgen is, volgens het onderzoek, de concurrentie op de tap bevorderen. Brouwerijen moeten stoppen met het opleggen van exclusiviteiteisen, daartoe eventueel gedwongen door NMa. Als een uitbater geen verplichtingen heeft tot een brouwerij, kan hij zijn keuzeaanbod vergroten. Hierdoor zullen brouwerijen gaan strijden om de gunst van de horecaondernemer.

Marijn Brok

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: