Bjarne en Rosemarijn Pechler bouwen verder met Conferentiehotel Villa Heidebad

Auteur: David Bakker
Mensen 29 juli 2022
Bjarne en Rosemarijn Pechler bouwen verder met Conferentiehotel Villa Heidebad

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Rosemarijn en Bjarne Pechler van Conferentiehotel Villa Heidebad in het Gelderse Epe.

 “Mijn ouders hebben de exploitatie en vastgoed van Villa Heidebad in 2005 gekocht. Zij zijn begonnen de onderneming als conferentiehotel in de markt te zetten”, vertelt Rosemarijn. “Toen bestond het hotel nog uit 23 hotelkamers en drie vergaderzalen. Ze zijn gaan bouwen, verbouwen, investeren en renoveren om hun droom op te bouwen. Mijn vader heeft bij grotere hotelketens gewerkt en mijn moeder heeft ervaring met het verhuren van zalen in een klooster in Zwolle. Ze hebben hun expertise kunnen inzetten om Villa Heidebad te laten groeien tot wat het nu is. In 2020 hebben Bjarne en ik de exploitatie overgenomen. Inmiddels heeft Hotel Villa Heidebad 45 kamers en vier vergaderzalen.”

Focus

“Met een sterke focus op de zakelijke kleinschalige evenementen in combinatie met een sterk F&B-aanbod hebben de ouders van Roos Hotel Villa Heidebad in de markt gezet. Met hun expertise en de ervaring in de hotellerie ervaarden ze dat er vraag was naar een centraal gelegen boutique hotel dat zich puur en alleen op de zakelijke markt richt”, vertelt Bjarne. “In 2012 ben ik hier komen werken. In 2017 zijn we gegroeid van 33 naar 45 kamers omdat we merkten dat veel directieteams die hier wilden vergaderen met meer dan dertig mensen kwamen. Daardoor moesten we aanvragen laten gaan. Voor nu hoeven we niet groter. We zetten juist in op die kleinschaligheid en dat is ook de reden dat gasten bij ons boeken. Die persoonlijke benadering in combinatie met de uitstraling van het pand, de omgeving en de ligging zorgen ervoor dat onze gasten ons elke keer weer vinden.”

“We hebben tijdens de lockdowns en in de periode dat zakelijke evenementen niet door konden gaan ons heel even laten verleiden om de leisuremarkt op te zoeken. Al vrij snel hebben we besloten om bij onze corebusiness te blijven. Het organiseren van kleinschalige zakelijke evenementen is wat we al jaren ontzettend goed doen en wat ons bedrijft vormt. Corona zou van tijdelijke aard zijn en de vraag naar wat wij hier hebben opgebouwd, zou blijven. Je kunt je niet voor honderd procent focussen op beide markten. Ergens zal je concessies moeten doen. In gesprekken met onze relaties, die hun vertrouwen in ons uitspraken, hebben we besloten onze koers niet te wijzigen”, blikt Bjarne terug op de onzekere periode.”

Onverstandig

“En het is mooi om te zien”, vervolgt Rosemarijn. “Dat op de momenten dat kleine evenementen wél door mochten gaan, de relaties die we in de loop der jaren hebben opgebouwd ons meteen wisten te vinden. Noodzakelijke zakelijke bijeenkomsten mochten in coronatijd op een gegeven moment doorgaan. Wij hebben in de loop der jaren sterke relaties opgebouwd in de medische wereld. Die zakelijke bijeenkomsten hebben wij georganiseerd. Om dat – in een relatief klein hotel – te combineren met leisuregasten, is in onze ogen niet verstandig. Het is, met de kennis van nu, de juiste keuze geweest. Als we kijken naar het jaar 2022, kunnen we tevreden zijn over de afgelopen maanden. En dat terwijl in januari Nederland nog in volledige lockdown was. We mogen niet klagen. Sterker nog, als alles wat nu in de boeken staat voor dit jaar allemaal doorgaat, draaien we ons beste jaar ooit.”

Arbeidsmarkt

“Omdat wij een conferentiehotel zijn en we 90 procent van onze business doordeweeks draaien hebben we – in tegenstelling tot veel andere horecabedrijven – een vrij reguliere werkweek. Het is, naast het feit dat we een veilige werksfeer creëren, een van de redenen dat we een loyale groep medewerkers hebben die hier voor een groot deel al jaren werkt”, verklaart Bjarne het feit dat er weinig problemen worden ondervonden vanwege de krappe arbeidsmarkt.

“Voorlopig hebben we geen concrete plannen om uit te breiden, hoewel we wel af en toe tegen een capaciteitsprobleem aanlopen. Maar juist omdat we al bijna twee decennia doen waar we goed in zijn, blijven onze gasten ons vinden. We blijven doen waar we sterk in zijn”, verklaart Rosemarijn. “Bjarne is sterk op het operationele vlak en mijn kwaliteiten liggen op het gebied van sales, marketing en organisatie. Ik ben in 2017 hier fulltime komen werken en heb er altijd bewust voor gekozen om niet met mijn ouders te werken. We lijken ontzettend veel op elkaar en je hoort vaak dat het misgaat als families nauw met elkaar samenwerken. Dat wilde ik voorkomen. Ik heb binnen de hotellerie als revenue manager gewerkt bij Hotel Casa 400 en later in dezelfde functie bij attractie- en vakantiepark Slagharen. Uiteindelijk lag het wel in de lijn der verwachting dat ook ik hier zou gaan werken. Daar heb ik geen moment spijt van. Bjarne en ik hebben drie prachtige kinderen samen die af en toe ook hun gezicht in het hotel laten zien en wie weet ligt er voor hun hier een toekomst. Ze lopen nu al af en toe mee in de bediening en helpen met het versieren van de zalen”, sluit Rosemarijn af.

Naam: Bjarne en Rosemarijn Pechler

Hotel: Conferentiehotel Villa Heidebad

Plaats: Epe

Functie: Eigenaren

Aantal kamers: 45

Vergaderzalen: 4

Aantal medewerkers: 22

Overig nieuws