Bordeauxwijn La Tulipe nu ook schroefdop

28 mei 2010 |
Bordeauxwijn La Tulipe nu ook schroefdop

Sterft de kurk langzaam uit? De Nederlandse wijnmaker Ilja Gort heeft in ieder geval, als eerste Bordeauxwijn in Nederland, besloten zijn La Tulipe Bordeauxwijn te bottelen met een schroefdop. Vanaf de oogst in 2009 werden zijn wijnen al voorzien van een schroefdop, nu volgt ook de Bordeaux. "Uit een online consumentenonderzoek wat we deden, kwam al snel naar voren dat de voorkeur van de consument overduidelijk uitgaat naar de schroefdop", stelt Gort.

Niet in dank afgenomen
"Gebruiksgemak en de voordelen van het vermijden van een kurksmaak aan wijn, wegen daarbij op tegen het verlies ven de romantiek van het ontkurken. Daarop hebben we besloten niet langer te aarzelen, maar direct al onze Tulipe-wijnen te bottelen met een schroefdop", aldus Gort. "De keuze voor de schroefdop is ons in het traditioneel ingestelde Bordeaux niet overal in dank afgenomen, maar ik merk dat we, met name onder jonge wijnmakers, steeds meer navolging krijgen. Dat zou de stagnerende Bordeauxverkopen zeker ten goede komen."

Absolute must in horeca
Gorts switch zal mede ingegeven zijn door het feit dat hij een speciale lijn Tulipe-wijnen vinifiëerde, exclusief voor de Nederlandse Horeca, voor wie de tijdbesparende schroefdop een absolute must is. Voor de distributie hiervan sloot Gort een overeenkomst met Nederlands' grootste horeca-wijnleverancier Oud Reuchlin en Boelen, de wijnpartner van bierbrouwer Heineken.

Nieuwe Bordeaux
De medailleregen waaronder Gort de afgelopen maand werd bedolven, zal de horeca-introductie van zijn wijn zeker geen windeieren leggen: Zijn wijnen wonnen maar liefst tien medailles op belangrijke internationale wijnconcoursen. Gort kwam onlangs met de 'New world Bordeaux'. Hij bewijst daarmee dat 'goede Bordeaux' geen dertig euro de fles hoeft te kosten, aldus de wijnmaker.

Nienke Duimelaar

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Columns
Column Ewout Hoogendoorn: Het nut van data is nul

‘72 procent van de grotere ondernemingen is er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Dat getal zal onder MKB-bedrijven nog veel hoger uitvallen’. Veel bedrijven investeren erin, maar zijn dus niet niet in staat een cultuurverandering tot stand te brengen. Hoe ...

Opening Internationaal
Ruby Hotels: een derde hotel in Londen én uitbreiding in Wenen

Ruby Hotels heeft vertrouwen in de toekomst. Ondanks de huidige uitdagende tijd waarin ook deze hotelgroep hard geraakt wordt door de gevolgen van Covid-19, wordt er nog steeds uitgebreid. Zowel in het openen van nieuwe hotels als in het uitbreiden van bestaande. Meet Ruby Zoe! Na de succesvol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: