City Inn en voor de stad Amsterdam

5 november 2010 |
City Inn en voor de stad Amsterdam<

In maart 2011 opent het 553 kamers tellende City Inn Amsterdam hotel de deuren voor de eerste hotelgasten en, met nadruk, voor de buurt en passanten. Bouwvakkers, inrichters en het team van het hotel werken koortsachtig aan de voltooiing van de bouw. Hospitality Management trok de werkschoenen aan en zette de veiligheidshelm op om met Caroline Receveur, general manager van het hotel, een rondje te maken door het in aanbouw zijnde hotel.


Caroline Receveur op het terras van de SkyLounge.

Dit is het eerste City Inn hotel buiten thuismarkt Groot-Brittannië, waarom is er voor Amsterdam gekozen en niet voor bijvoorbeeld Frankfurt of Parijs?
“City Inn Hotels is een Britse hotelketen die momenteel verder uitbreid in Engeland en de vleugels uitslaat op het Europees continent”, vertelt Receveur. “Amsterdam had voor de oprichters van het hotelbedrijf, vader Sandy Orr en zoon David Orr, de hoogste prioriteit. Beide heren zijn Schotten en vanwege de historische band die Schotland en Nederland delen is er heel bewust voor Amsterdam gekozen.”


Artist impression van het hotel gezien vanaf de westkant. Het gebouw komt aan de noordkant deels over een weg voor gemotoriseerd verkeer.


Foto van het gebouw en de weg in aanbouw, halverwege gemaakt. Kijkend naar het westen, richting het Centraal Station.

Wat voor een soort hotel wordt het City Inn Amsterdam?
Receveur: “Het is een hedendaags, ik spreek bewust niet van hip, viersterrenhotel waar je kunt doen wat je wilt. Daarbij is alles kwalitatief hoogwaardig. Dankzij de grote volumes die we gaan draaien is er veel luxe mogelijk. We kiezen voor het beste van het beste, van de iMac’s op de kamers tot het bier uit de tap."


Het hotel in aanbouw gezien vanaf de zuidkant. De brug waarop nu nog auto's geparkeerd staan verdwijnt. Zo ontstaat er vanaf de zuidzijde een wijds uitzicht over de oude Amsterdamse binnenstad.

"We hebben goedgetraind personeel en bieden zeer uitgebreide services. Zo is er gratis Wi-Fi door het hele hotel. Geen codes opvragen of inloggen, gewoon draadloos internet dat meteen werkt als je je laptop openklapt. City Inn Amsterdam is er voor de veeleisende individuele zakenreiziger, maar iedere week heeft ook een weekeinde. We zijn er voor alle denkbare doelgroepen uit alle landen.”


Artist impression van de lounge, met links de liften.


De lounge in aanbouw, met in het midden de liften.

Hoe gaan jullie het F&B-aanbod inrichten?
“De begane grond wordt helemaal ingeruimd voor eten en drinken. We zijn er voor de internationale hotelgast, maar we zijn tegelijkertijd open voor heel Amsterdam. We krijgen een bar, een lounge en een restaurant met meer dan 400 couverts. Het aanbod varieert van de beste sandwich tot een compleet zesgangendiner. Alles wat we beneden aan eten en drinken aanbieden is ook door het hele hotel te verkrijgen, middels roomservice en banqueting. We hebben voorgaand aan de opening een chef in de arm genomen die ons speciaal helpt met het neerzetten van het hele F&B-concept. Scott MacDonald heeft onder anderen gewerkt met Marco Pierre White en Gordon Ramsay. De kaart krijgt een lichte hang naar de moderne Britse keuken. Maar ook hiervoor geldt weer: alleen het beste. Dus het beste stuk van de vis voor de ‘fish and chips’, die waarschijnlijk wel op de kaart komt.”


Artist impression van de Break Out ruimte op de begane grond, gezien vanaf de westkant.


De zelfde ruimte in aanbouw, alleen gezien vanaf de oostkant.

Receveur vervolgt met trots: “Heel bijzonder wordt onze bovenste etage. Op de elfde verdieping komt onze SkyLounge met een wijds panorama over de stad. Zowel hotelgasten, passanten, en partijen kunnen hier terecht voor een drankje en een klein hapje. De etage is helemaal open en heeft een onvoorstelbaar uitzicht.”

Wat is het onderscheidend vermogen van het hotel ten opzichte van andere hotels?
“We zijn momenteel keihard bezig en doen onze uiterste best. Wat ons onderscheid van de rest? Dat moeten de gasten straks maar zeggen.”


Artist impression van een suite met eigen dakterras.

Hoe reageren andere hoteliers op de komst van zo’n groot hotel in het centrum?
“De reacties zijn leuk. Amsterdam heeft zo nu en dan het karakter van een dorp. En al helemaal binnen de hotellerie kent iedereen elkaar. Je bent natuurlijk elkaars ‘concurrent’, maar als je er samen voor kunt zorgen dat de stad positief wordt neergezet, dan heeft iedereen daar voordeel bij”, aldus Receveur.


Artist impression van een vergaderzaal aan de zuidkant op de eerste verdieping.


Foto van een vergaderzaal in aanbouw maar dan aan de noordkant op de eerste verdieping.

Voor de niet-Amsterdammers, wat zat er voorheen ook al weer op het Oosterdokseiland?
“Je hoeft je niet te schamen hoor”, lacht Receveur. “Ook heel veel Amsterdammers weten niet dat voor de herontwikkeling van het Oosterdokseiland er hier post werd gesorteerd die vervolgens per trein verder werd getransporteerd. Het was vroeger een beetje een vergeten hoekje.” Receveur legt aan de hand van een artist impression uit: “Het gebied krijgt een uiterlijk dat past bij een metropool. Voor een stad als Amsterdam met heel veel laagbouw in het centrum is dit een uniek project.”


Het hotel in aanbouw. Op het bord staat: ODE to hospitality. ODE is tevens de afkorting voor Oosterdokseiland.

Bijzonder aan City Inn Amsterdam is dat het hotel er wil zijn voor de internationale hotelgast, maar ook expliciet voor de buurt, hoe gaat dat in zijn werk?
“We gaan inderdaad verregaande samenwerkingsverbanden aan met de stad en de omliggende bedrijven en instellingen. Dat begon al met de bouw. We delen onze warmte- en wateraanvoer op een duurzame manier. Er zijn ook vergevorderde plannen voor een samenwerkingsverband met een van onze buren, Vodafone. Zij ontwikkelen slimme SIM-kaartjes die ze bij ons in het hotel kunnen testen. Bijvoorbeeld voor het openen van de kamerdeuren. De SIM-kaart onthoudt daarbij de gewenste kamertemperatuur en lichtniveau van de gast. Ook willen we al onze hoteldiensten aanbieden aan de nieuwe bewoners van de buurt. Denk aan een wasserijdienst of afhaalmaaltijden. We denken niet alleen commercieel, maar ook cultureel. We zijn er voor de stad.”


Artist impression van een standaardkamer.

Als de directie van City Inn u straks vraagt om een volgend nieuw te bouwen hotel ergens in Europa te realiseren, zou u dat dan willen?
“Jazeker”, zegt Receveur. “Het is een unieke kans in mijn loopbaan geweest om met mijn team samen met bouwers en inrichters te werken aan zo’n groot nieuw te bouwen hotel. De expertise en ervaring die ik heb opgedaan zou ik, mocht er een volgende keer komen, zeker goed kunnen inzetten.”

Feiten City Inn Amsterdam:
• SkyLounge: rooftopbar met barbecuehoek en terrassen op het westen, voor een spectaculair uitzicht over Amsterdam en het IJ. Ontmoetings- en dinerruimtes voor besloten gezelschappen.
• City Café: door critici geroemd restaurant met moderne Britse keuken op basis van verse seizoensproducten.
• Al Fresco Terrace: terras met fraai zicht op het oostelijk havengebied.
• Snel internet via gratis Wi-Fi; iMac multimedia entertainment-systeem in alle kamers met computerfunctie en meer dan 35 satelliet- en kabelzenders.
• East Dock Lounge: lounge op straatniveau, aan het water.• Binnentuin.
• 48 suites en 86 club kamers, waarvan 17 met een balkon en 3 met een ruim privé-dakterras en daktuin met uitzichten over het IJ.
• Hoogwaardige klimaatregeling met gebruik van buitenlucht
• Wandhoge ramen, die open kunnen
• Hoogwaardige geluidsisolatie in alle kamers
• Hoofdkussenkeuze, hypoallergene kussens & luxe dekbed
• Bedden in King- en Queen-size formaat
• Badkamers met inloopregendouches en zelfontwasemende spiegels (in City Suites ook ligbaden)
• Uitgebreide set luxe toiletartikelen en katoenen badjassen
• Extra’s als thee, koffie en zelfgebakken koekjes
• 24-uurs roomservice, met volledig à la carte menu
• Laptopkluis, minibar en DVD-mediatheek

Over het Oosterdokseiland:
Het nieuwbouwproject voor het Oosterdokseiland omvat meer dan 200.000 vierkante meter eigentijdse architectuur met een rijke verscheidenheid aan functies, op een unieke locatie naast het Centraal Station, waar vroeger het distributiecentrum van de PTT was gevestigd. Het project voorziet in winkels, woningen, restaurants, kantoren en een hotel. Het gebied heeft inmiddels al een aantal internationale bedrijven aangetrokken, waaronder TomTom, Vodafone Nederland en Saturn. Daarbij komt de nieuwe bibliotheek van Amsterdam en het conservatorium (beide reeds in gebruik). Onder het hele eiland komt een parkeergarage met plaats voor 1.750 auto’s en 2.500 fietsen, op loopafstand van de historische binnenstad en het Centraal Station.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com OTA's
Booking.com: iedere seconde checken er gemiddeld 7 gasten in bij een verblijf

Tijdens de internationale Vacation Rental Management Association (VRMA) conferentie in New Orleans (VS) maakt Booking.com bekend dat er per seconde gemiddeld 7 gasten inchecken bij een woning, appartement of ander uniek verblijf. De mededeling komt op hetzelfde moment als de introductie van nieuwe t...

Hilton Culinair
Napolitaanse pizza verovert (Hilton) Amsterdam

Hilton Amsterdam introduceert exclusieve Napolitaanse pizza, in combinatie met champagne. In de Half Moon Lounge wordt de klassieker onder de pizza’s op de kaart gezet. De eigentijdse combinatie met bubbels verleent het oorspronkelijke simpele streetfood uit Napels een gastronomisch tintje. Sp...

Columns
Column Hans van Spronsen: Hallo, Alexa

Wordt onze stem wel genoeg gehoord in de hotellerie? Natuurlijk houdt het moderne hotel tal van zaken met betrekking tot het gastgedrag bij. Vervolgens zet men deze informatie om in toekomstig beleid. Vandaag de dag zal deze informatievergaring zich concentreren op ons boekingsgedrag en nog weinig o...

Personalia Internationaal
The Ritz-Carlton, Abama krijgt Belgische general manager 

In The Ritz-Carlton, Abama op de Canarische eilanden is de Belg Gregory de Clerck sinds begin 2019 aan de slag als nieuwe General Manager. De Clerck, die geboren en getogen is in Kortrijk, houdt toezicht op de strategische leiding en de dagelijkse activiteiten van het resort, dat 459 kamers en suite...

Internationaal Longread
PREM Hospitality heeft ruim 1000 kamers in Benelux en groeit explosief door

Ierse specialist in Hospitality Management ziet België en Nederland als strategische draaischijf voor zijn uitbreiding van 'short en long-stay' locaties over Continentaal Europa en verwacht met een stevige pipeline van 8 hotels een sterke groei in de komende jaren. Sinds september 2...

Achtergronden
Hotelkamers Assen 'op slot' tijdens Formule 1-periode

In Assen zijn alle (of in ieder geval heel veel) hotelkamers in de periode van donderdag 30 april tot en met zondag 3 mei vastgezet en kunnen dus niet meer online geboekt worden. Opvallend, want deze periode is precies de periode waarin het Formule 1-circus neerstrijkt in Zandvoort. Social zou so...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: