Concurrentiepositie Schiphol verstevigd

25 februari 2015 |
Concurrentiepositie Schiphol verstevigd<

Goed nieuws voor de toeristische branche. De prijs die luchtvaartmaatschappijen betalen om op Schiphol te starten en landen is tussen 2003 en
2014 minder gestegen dan op andere luchthavens in West-Europa. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu). De grote concurrerende luchthavens Londen Heathrow, Frankfurt en Parijs Charles de Gaulle zijn aanzienlijk duurder. Ook wijst onderzoek uit dat Nederland via het uitgebreide netwerk van luchtverbindingen goed is aangesloten op de belangrijkste economische centra in de wereld. Het zogeheten routenetwerk op Schiphol is in 2014 sterker gegroeid dan op andere grote luchthavens in West Europa. “De relatief lage kosten voor luchtvaartmaatschappijen en het uitgebreide netwerk van verbindingen op Schiphol zijn goed voor de concurrentiepositie van de luchthaven en daarmee voor onze economie en werkgelegenheid”, aldus de staatssecretaris.

Sterke groei netwerk
Mansveld gaf SEO opdracht de ontwikkeling van het routenetwerk op Schiphol te onderzoeken en te vergelijken met zes concurrerende luchthavens (Londen Heathrow, Parijs Charles de Gaulle, Frankfurt, München, Istanbul en Dubai). Hieruit blijkt dat het netwerk op Schiphol in 2014 sterker is gegroeid dan de netwerken vanaf de concurrerende West-Europese luchthavens. Het routenetwerk op de luchthavens van Istanbul en Dubai is wel sterker gegroeid. Opvallend is dat het netwerk van de luchtvaartalliantie Skyteam op Schiphol sinds de fusie van Air France en KLM in 2004 zich sterker heeft ontwikkeld dan op Parijs Charles de Gaulle, de thuishaven van Air France. Dit houdt in dat Air France KLM zich de afgelopen 10 jaar heeft gehouden aan de afspraak met de Nederlandse Staat om het netwerk van luchtvaartverbindingen op Schiphol gelijkwaardig te laten groeien aan dat op Parijs.

Heathrow de duurste luchthaven
Daarnaast heeft Mansveld laten onderzoeken hoe concurrerend het kostenniveau van Schiphol is vergeleken met de luchthavengelden en overheidsheffingen van tien andere luchthavens (Parijs Charles de Gaulle, Frankfurt, Londen Heathrow, Brussel, Londen Gatwick, Madrid, München, Zürich, Dubai en Istanbul). Hieruit blijkt dat de kosten voor starten en landen op Londen Heathrow gemiddeld 141% hoger liggen dan op Schiphol (uitgaande van eenzelfde samenstelling van vliegtuigen als op Schiphol). Frankfurt is gemiddeld 54% duurder dan Schiphol en op Parijs Charles de Gaulle moet gemiddeld 47% meer worden betaald dan op de Nederlandse luchthaven. De luchthavens van Brussel, Istanbul en Dubai zijn goedkoper dan Schiphol.

Overheidsinzet Schiphol
Mansveld gebruikt de onderzoeken om de ontwikkeling van het netwerk en de positie van Schiphol te volgen en zo in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen in de luchtvaartsector. Gezien de wereldwijde ontwikkelingen in de luchtvaart is de huidige sterke positie van de luchthaven Schiphol en de belangrijkste luchtvaartmaatschappij KLM geen vanzelfsprekendheid. Het kabinet wil de positie van Schiphol behouden en versterken door onder andere maatregelen die bijdragen aan lagere kosten voor de luchtvaart, zoals de inrichting van één Europees luchtruim (Single European Sky). Het nieuwe normen- en handhavingsstelsel maakt verdere groei op Schiphol mogelijk. Het stelsel zorgt voor een sterke mainport Schiphol én een gezond leefmilieu. Daarnaast verbetert het ministerie van Infrastructuur en Milieu de bereikbaarheid van Schiphol met de auto en het openbaar vervoer, bijvoorbeeld door de uitbreiding van het spoor tussen Schiphol-Amsterdam-Almere en Lelystad.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

The Prince Akatoi in Londen heropent

Het Prince Akatoki in Marylebone, het enige Japanse vijfsterren hotel in Londen, heropent in augustus met een nieuw "Taste of Japan"-pakket om de gasten onder te dompelen in het Japans. gastvrijheid en cultuur. De naam Akatoki komt van een Aziatisch Japans woord voor "dageraad" o...

Horeca & Recht Hotel & Recht
Een vergoeding voor goodwill aan het einde van de huur, hoe zit dat eigenlijk?

Als onderdeel van een huurovereenkomst met betrekking tot hotelruimte onderhandelen partijen regelmatig over de vraag wat er met de (al dan niet door huurder) in het gehuurde aangebrachte voorzieningen zal gebeuren bij het einde van de huur. Een afspraak dat huurder deze voorzieningen (al dan niet o...

Economie
UWV: vooral jongeren in de horeca doen beroep op TOFA

De afgelopen 5 weken konden flexwerkers, oproep- en uitzendkrachten met inkomstenverlies door corona een beroep doen op de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten (TOFA). Ruim zeventig procent van de goedgekeurde aanvragen gaat naar werknemers tussen de 18 en 27 jaar. Veel va...

Amsterdam
Hotel W meerdere keren beschoten

In de nacht van dinsdag op woensdag is Hotel W in Amsterdam meerdere keren beschoten, zo staat de lezen op de website van Het Parool. Er raakte niemand gewond. Wel zitten er meerdere kogelgaten in de voordeur van het hotel. Om iets voor half vier vannacht kreeg de politie de melding van een schi...

Columns
Column Hans van Spronsen: In je kracht staan

Eén keer een beetje zweverige titel maar wel één die de lading dekt van mijn betoog. Vooral middelgrote en kleinere hotels moeten zich in deze coronatijden hieraan vasthouden. Vertrouwen is een speerpunt in het contact met uw gasten. Hebben zij het vertrouwen dat zij in uw horec...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: