Concurrentiepositie Schiphol verstevigd

25 februari 2015 |
Concurrentiepositie Schiphol verstevigd

Goed nieuws voor de toeristische branche. De prijs die luchtvaartmaatschappijen betalen om op Schiphol te starten en landen is tussen 2003 en
2014 minder gestegen dan op andere luchthavens in West-Europa. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu). De grote concurrerende luchthavens Londen Heathrow, Frankfurt en Parijs Charles de Gaulle zijn aanzienlijk duurder. Ook wijst onderzoek uit dat Nederland via het uitgebreide netwerk van luchtverbindingen goed is aangesloten op de belangrijkste economische centra in de wereld. Het zogeheten routenetwerk op Schiphol is in 2014 sterker gegroeid dan op andere grote luchthavens in West Europa. “De relatief lage kosten voor luchtvaartmaatschappijen en het uitgebreide netwerk van verbindingen op Schiphol zijn goed voor de concurrentiepositie van de luchthaven en daarmee voor onze economie en werkgelegenheid”, aldus de staatssecretaris.

Sterke groei netwerk
Mansveld gaf SEO opdracht de ontwikkeling van het routenetwerk op Schiphol te onderzoeken en te vergelijken met zes concurrerende luchthavens (Londen Heathrow, Parijs Charles de Gaulle, Frankfurt, München, Istanbul en Dubai). Hieruit blijkt dat het netwerk op Schiphol in 2014 sterker is gegroeid dan de netwerken vanaf de concurrerende West-Europese luchthavens. Het routenetwerk op de luchthavens van Istanbul en Dubai is wel sterker gegroeid. Opvallend is dat het netwerk van de luchtvaartalliantie Skyteam op Schiphol sinds de fusie van Air France en KLM in 2004 zich sterker heeft ontwikkeld dan op Parijs Charles de Gaulle, de thuishaven van Air France. Dit houdt in dat Air France KLM zich de afgelopen 10 jaar heeft gehouden aan de afspraak met de Nederlandse Staat om het netwerk van luchtvaartverbindingen op Schiphol gelijkwaardig te laten groeien aan dat op Parijs.

Heathrow de duurste luchthaven
Daarnaast heeft Mansveld laten onderzoeken hoe concurrerend het kostenniveau van Schiphol is vergeleken met de luchthavengelden en overheidsheffingen van tien andere luchthavens (Parijs Charles de Gaulle, Frankfurt, Londen Heathrow, Brussel, Londen Gatwick, Madrid, München, Zürich, Dubai en Istanbul). Hieruit blijkt dat de kosten voor starten en landen op Londen Heathrow gemiddeld 141% hoger liggen dan op Schiphol (uitgaande van eenzelfde samenstelling van vliegtuigen als op Schiphol). Frankfurt is gemiddeld 54% duurder dan Schiphol en op Parijs Charles de Gaulle moet gemiddeld 47% meer worden betaald dan op de Nederlandse luchthaven. De luchthavens van Brussel, Istanbul en Dubai zijn goedkoper dan Schiphol.

Overheidsinzet Schiphol
Mansveld gebruikt de onderzoeken om de ontwikkeling van het netwerk en de positie van Schiphol te volgen en zo in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen in de luchtvaartsector. Gezien de wereldwijde ontwikkelingen in de luchtvaart is de huidige sterke positie van de luchthaven Schiphol en de belangrijkste luchtvaartmaatschappij KLM geen vanzelfsprekendheid. Het kabinet wil de positie van Schiphol behouden en versterken door onder andere maatregelen die bijdragen aan lagere kosten voor de luchtvaart, zoals de inrichting van één Europees luchtruim (Single European Sky). Het nieuwe normen- en handhavingsstelsel maakt verdere groei op Schiphol mogelijk. Het stelsel zorgt voor een sterke mainport Schiphol én een gezond leefmilieu. Daarnaast verbetert het ministerie van Infrastructuur en Milieu de bereikbaarheid van Schiphol met de auto en het openbaar vervoer, bijvoorbeeld door de uitbreiding van het spoor tussen Schiphol-Amsterdam-Almere en Lelystad.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Akkoord!  

Naast Van der Valk met een dikke 700 miljoen euro omzet en Fletcher met 285 miljoen omzet in 2019, zijn er nog een stuk of vijf echt Nederlandse ketens over (Westcord, Eden, Bastion, Inntel, Amrâth en Postillion) met een gezamenlijke omzet van zo’n 430 miljoen in 2018 en vast wel meer in ...

Tech Longread
Kunstmatige intelligentie in de hotellerie (deel 1)

Robots kunnen steeds meer horecataken uitvoeren, zo schreef Marthijn van Oostveen in september 2019 op deze website. Anderhalf jaar daarvoor drukte Stef Driessen hoteliers al op het hart dat ze snel moesten anticiperen op de opkomst van voice assistants zoals Siri en Cortana. Toch zijn er in Ned ...

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
Hotelovernachtingen volgend jaar weer terug op niveau 2019

Na de grootste dip uit de historie van de hotelsector is herstel in zicht. In 2022 komt het aantal hotelovernachtingen in Nederland weer uit op het niveau van piekjaar 2019 met bijna 55 miljoen. In Amsterdam duurt het een jaar langer voordat de schade is ingelopen, omdat de stad erg afhankelijk is v ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: