Concurrentiepositie Schiphol verstevigd

25 februari 2015 |
Concurrentiepositie Schiphol verstevigd<

Goed nieuws voor de toeristische branche. De prijs die luchtvaartmaatschappijen betalen om op Schiphol te starten en landen is tussen 2003 en
2014 minder gestegen dan op andere luchthavens in West-Europa. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu). De grote concurrerende luchthavens Londen Heathrow, Frankfurt en Parijs Charles de Gaulle zijn aanzienlijk duurder. Ook wijst onderzoek uit dat Nederland via het uitgebreide netwerk van luchtverbindingen goed is aangesloten op de belangrijkste economische centra in de wereld. Het zogeheten routenetwerk op Schiphol is in 2014 sterker gegroeid dan op andere grote luchthavens in West Europa. “De relatief lage kosten voor luchtvaartmaatschappijen en het uitgebreide netwerk van verbindingen op Schiphol zijn goed voor de concurrentiepositie van de luchthaven en daarmee voor onze economie en werkgelegenheid”, aldus de staatssecretaris.

Sterke groei netwerk
Mansveld gaf SEO opdracht de ontwikkeling van het routenetwerk op Schiphol te onderzoeken en te vergelijken met zes concurrerende luchthavens (Londen Heathrow, Parijs Charles de Gaulle, Frankfurt, München, Istanbul en Dubai). Hieruit blijkt dat het netwerk op Schiphol in 2014 sterker is gegroeid dan de netwerken vanaf de concurrerende West-Europese luchthavens. Het routenetwerk op de luchthavens van Istanbul en Dubai is wel sterker gegroeid. Opvallend is dat het netwerk van de luchtvaartalliantie Skyteam op Schiphol sinds de fusie van Air France en KLM in 2004 zich sterker heeft ontwikkeld dan op Parijs Charles de Gaulle, de thuishaven van Air France. Dit houdt in dat Air France KLM zich de afgelopen 10 jaar heeft gehouden aan de afspraak met de Nederlandse Staat om het netwerk van luchtvaartverbindingen op Schiphol gelijkwaardig te laten groeien aan dat op Parijs.

Heathrow de duurste luchthaven
Daarnaast heeft Mansveld laten onderzoeken hoe concurrerend het kostenniveau van Schiphol is vergeleken met de luchthavengelden en overheidsheffingen van tien andere luchthavens (Parijs Charles de Gaulle, Frankfurt, Londen Heathrow, Brussel, Londen Gatwick, Madrid, München, Zürich, Dubai en Istanbul). Hieruit blijkt dat de kosten voor starten en landen op Londen Heathrow gemiddeld 141% hoger liggen dan op Schiphol (uitgaande van eenzelfde samenstelling van vliegtuigen als op Schiphol). Frankfurt is gemiddeld 54% duurder dan Schiphol en op Parijs Charles de Gaulle moet gemiddeld 47% meer worden betaald dan op de Nederlandse luchthaven. De luchthavens van Brussel, Istanbul en Dubai zijn goedkoper dan Schiphol.

Overheidsinzet Schiphol
Mansveld gebruikt de onderzoeken om de ontwikkeling van het netwerk en de positie van Schiphol te volgen en zo in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen in de luchtvaartsector. Gezien de wereldwijde ontwikkelingen in de luchtvaart is de huidige sterke positie van de luchthaven Schiphol en de belangrijkste luchtvaartmaatschappij KLM geen vanzelfsprekendheid. Het kabinet wil de positie van Schiphol behouden en versterken door onder andere maatregelen die bijdragen aan lagere kosten voor de luchtvaart, zoals de inrichting van één Europees luchtruim (Single European Sky). Het nieuwe normen- en handhavingsstelsel maakt verdere groei op Schiphol mogelijk. Het stelsel zorgt voor een sterke mainport Schiphol én een gezond leefmilieu. Daarnaast verbetert het ministerie van Infrastructuur en Milieu de bereikbaarheid van Schiphol met de auto en het openbaar vervoer, bijvoorbeeld door de uitbreiding van het spoor tussen Schiphol-Amsterdam-Almere en Lelystad.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: