"Corona bracht hoteliers juist bij ons"

Auteur: Redactie
Branded Content 2 december 2021
"Corona bracht hoteliers juist bij ons"

Dolf Mulder, zelfbenoemd ‘hands on CEO’ - omdat hij liefst niet altijd achter een bureau zit, maar op de werkvloer staat en onder andere de uitvoering van projecten beheert - van het bedrijf Hotek Hospitality Group, dat innovatieve beveiligingsoplossingen voor de hotellerie ontwikkelt, levert en installeert, loodst zijn bedrijf door een transitie. “Een weg die we een paar jaar geleden zijn ingeslagen, met het oog op verregaande digitalisering en innovatiekracht. Het bleek een juiste keuze te zijn, want juist de innovaties hebben ons door de coronaperiode gesleept.”

Anderhalf jaar geleden viel de bodem weg onder het bestaan van menig hotelier, maar datzelfde gebeurde bij toeleveranciers, zoals Hotek. “Daar zat ik dan op mijn kantoortje, waar ik zag dat in één dag heel veel opdrachten werden geannuleerd vanwege corona en de maatregelen. Dat moest echt even bezinken, ik wist logischerwijs even niet wat ik ermee aan moest. Totdat na een tijdje verschillende hoteliers belden en mailden voor meer informatie over GuestKey, een product dat ervoor zorgt dat de gasten contactloos de hotelkamer kunnen betreden en via een ‘mini-website’ zelfs alle hotelinformatie en -boekingen kunnen beheren en inzien. De mobile key, op basis van IoT en helemaal cloud based, is een eigen uitvinding en wordt sinds een jaar of twee écht gebruikt in hotels. Het is veiliger dan Bluetooth en je hoeft er ook geen app voor te downloaden als gast.”

Geen irritante e-mails meer

Dat laatste, het downloaden van een app, is nogal omslachtig voor veel hotelgasten. “Wanneer je een keertje in een hotel slaapt, dan wil je helemaal geen app downloaden. Via de mobile key van GuestKey krijg je een linkje, bijvoorbeeld via Whatsapp, waarmee je op een mini-website komt. Daarin kun je als hotelier alle informatie over je hotel plaatsen, zoals de menukaart, informatie over de gym, het maken van een extra reservering, verschillende upsell-mogelijkheden en zo nog meer. In die mini-website zit ook de sleutel; als je de deur wilt openen, dan doe je dat binnen deze omgeving. Het werkt intuïtief, zelfs 70+’ers kunnen ermee overweg. Iedereen gebruikt zijn smartphone toch dagelijks tegenwoordig? Je bent als hotelier, en als gast, ook gelijk verlost van de stroom aan irritante e-mails die vaak alleen maar ergernis oproepen. Alle info staat gewoon in de digitale omgeving. Het is niet de intentie om met de mobile key de receptie te vervangen, maar het is wel een manier om die medewerkers meer tijd en ruimte te geven, waardoor ze de gast met een glimlach te woord kunnen staan. Dat gebeurt nu echt te weinig, omdat ze op hun desktop-pc achter een balie nog vaak informatie over de gast moeten opzoeken bij de check-in. Reuze onhandig en ongastvrij, want die info is al lang bekend bij het hotel, vanwege de boeking die al is gemaakt door de gast.”

Het overtuigen van de hotellerie van de voordelen van een mobile key stond hoog op het lijstje van Mulder, maar corona gaf veel hoteliers een zetje in die richting. “Het was toevallig twee weken voor corona klaar en we we bereidden ons voor om de nieuwe generatie mobile key uit te leggen aan de toch wat traditionele hoteliers. Nou ja, je snapt dat corona de hoteliers naar ons toe heeft gebracht, al waren de omstandigheden natuurlijk bijzonder. Omdat iedereen nu afstand moest houden, liefst geen vieze keycards wou aanraken en contact met de gasten vermeden moest worden, kregen we een hele rits aan hoteliers in de schoot geworpen die ons product wilden afnemen. Het product is eenvoudig te installeren: je kunt de chip in ieder bestaand elektronisch slot inbouwen, je neemt een maandabonnement bij ons af en je kunt live gaan. Alles kan op afstand, je kunt als hotelier ook zien wie op welk moment in welke ruimte binnen is en daardoor kun je ook met minder personeel je hotel operationeel houden. Ik ken schrijnende gevallen en heb hoteliers gezien die zelf nachtportier waren. Allemaal omdat er geen personeel te krijgen is en omdat de bezetting te laag is om personeel te kunnen betalen. Dan is onze oplossing natuurlijk geweldig. Ook internationaal ging het snel, want je kunt het zelf inbouwen in een bestaand slot als je een beetje handig bent. Daardoor hebben we heel veel pakketjes kunnen versturen, we kregen zelfs grote orders uit de Verenigde Staten binnen van hotels die een Youtube-video van het product hadden gezien.”

Digitalisering

Corona heeft de digitalisering in hotels dus eigenlijk versneld? “Dat zeker”, verklaart Dolf. “Vooral in België en Duitsland is het heel hard gegaan omdat daar subsidies werden uitgetrokken voor installaties. Als hotelier kun je je hotel hiermee feitelijk vanuit huis runnen; je hoeft alleen nog maar de schoonmaak langs te sturen, als ik kort door de bocht ben. Het mooie aan ons product is, dat het ook duurzaam is. Je kunt een elektronisch slot van ons bedrijf uit 1999 nog steeds updaten, waardoor je helemaal bij de tijd bent. Onze technologie, waarin we zeker twee miljoen euro aan ontwikkelingskosten hebben gestoken, is veiliger dan Bluetooth. Bluetooth is leuk om audio mee te streamen, maar kan eenvoudig gehackt worden. Bovendien moet je de chip op het slot vervangen als je naar een nieuwere versie wil. In de praktijk gebeurt dat niet, waardoor het volstrekt onveilig is vergeleken met ons eigen systeem.”

Zijn er dan helemaal geen bezwaren om de toegang tot de hotelkamer op deze manier vorm te geven? “In het Waldorf wil je persoonlijk service en dat doen ze daar ook perfect. Daar zullen ze deze oplossing niet gauw gebruiken, maar in een doorsnee hotel willen de meeste gasten - en zeker de gasten die tot de jongere generaties behoren - geen gezeur bij de receptie. Er zijn ouderen die nog steeds een keycard willen, maar ons systeem is gelukkig hybride. Je kunt nog steeds met een keycard werken, waardoor je alle doelgroepen tot dienst bent. Volgens mij is onze kracht dat we denken als eindgebruiker van het product, waardoor we producten ontwikkelen die aansluiten bij wat de hotelgast wil. Ik ken collega’s die een product creëren en daarna op zoek gaan naar toepassingen, maar zo werkt het niet naar mijn idee. Daarom zijn we op dit moment ook druk met een volgende stap; het ontwikkelen van de slimme hotelkamer, waar je via ons platform ook het licht, de airco, de verwarming en nog veel meer kunt aansturen. Als je met sensoren werkt, dan kun je ook nog eens veel energie besparen. Je kunt zelfs een kluisje openen of sluiten met Guestkey en als je dat zou willen, dan kunnen we nog veel meer koppelingen inbouwen. We ontwikkelen alles namelijk helemaal zelf, dus de flexibiliteit is groot.”

Overig nieuws