Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

23 september 2020 | Thijs Jacobs

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het herstel tot aan het niveau van voor de COVID-19 nog enkele jaren duren.

Volgens gegevens van StockApps.com heeft de gecombineerde marktkapitalisatie van Wyndham Hotels and Resorts, Choice Hotels International, Marriott International, Intercontinental Hotels Group en Hilton Worldwide Holdings - de vijf grootste hotelketens ter wereld - in september 79,2 miljard dollar opgeleverd, een duik van 25,2 miljard dollar sinds het begin van 2020.

Marriott International kende de grootste marktdaling in 2020

Om de verspreiding van het virus tegen te gaan, hebben landen over de hele wereld lockdownregels opgelegd, wat heeft geleid tot duizenden geannuleerde vakanties en gesloten hotels tussen maart en mei. Hoewel velen van hen de reisbeperkingen in de afgelopen drie maanden hebben opgeheven, hebben de eerste twee kwartalen van het jaar een kolossale daling van de  omzet en marktkapitalisatie opgeleverd voor de grootste hotelketens ter wereld.

De market cap van Wyndham Worldwide, de grootste hotelketen ter wereld op basis van het aantal hotels, stond op 5,89 miljard dollar in december, zo bleek uit Yahoo Finance gegevens. Eind maart daalde dit cijfer tot 2,93 miljard dollar. Hoewel het tweede en derde kwartaal van 2020 een herstel brachten, stond de gecombineerde waarde van de aandelen van het Amerikaanse bedrijf, dat 8.092 hotels bezit, op meer dan $5 miljard in september, een daling van $870 miljoen sinds het begin van het jaar.

De op één na grootste hotelketen ter wereld, Choice Hotels International, verloor 440 miljoen dollar aan marktkapitalisatie te midden van de coronacrisis. In december 2019 bedroeg de totale waarde van de aandelen van het bedrijf, dat 7.118 properties bezit, $5,76 miljard. Gedurende de laatste negen maanden daalde dit cijfer tot 5,32 miljard dollar.

Uit de statistieken blijkt echter dat Marriott International, de op twee na grootste hotelketen, met 5.974 hotels in meer dan 110 landen, de meest significante daling van de marktkapitalisatie sinds het begin van het jaar heeft gekend. In december bedroeg de gecombineerde waarde van de aandelen van de in Washington gevestigde onderneming 49,51 miljard dollar. Tegen het einde van het tweede kwartaal werd de waarde gehalveerd tot 24,25 miljard dollar. Hoewel de marktkapitalisatie van het bedrijf zich in september herstelde tot 33,86 miljard dollar, vertegenwoordigt dit cijfer nog steeds een duik van 31% sinds het begin van 2020.

Intercontinental en Hilton verloren $8.3 miljard aan beurswaarde

Intercontinental Hotels Group is de vierde grootste hotelketen ter wereld, met 5.070 hotels in bijna 100 landen. De statistieken geven aan dat de marktkapitalisatie van het Britse multinationale horecabedrijf in december 2019 12,3 miljard dollar bedroeg. Na een daling tot 6,2 miljard dollar in maart, steeg het naar 9,7 miljard dollar in september, een duik van 21% te midden van de coronacrisis.

De totale beurswaarde van Hilton Worldwide Holdings, de vijfde grootste keten van hotels wereldwijd, daalde met 5,66 miljard dollar sinds het begin van 2020. In december bedroeg de marktkapitalisatie van de hotelgroep, die vorig jaar ongeveer 9,45 miljard dollar aan inkomsten genereerde, 30,94 miljard dollar. Na een scherpe daling  herstelde het de waarde zich tot $25.28 miljard in september. Toch vertegenwoordigt het cijfer een daling van 18% sinds het begin van het jaar. De statistieken tonen dat de twee hotelgroepen $8.3 miljard in gecombineerde marktkapitalisatie verloren hebben tijdens de coronacrisis.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Columns
Column Ewout Hoogendoorn: Het nut van data is nul

‘72 procent van de grotere ondernemingen is er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Dat getal zal onder MKB-bedrijven nog veel hoger uitvallen’. Veel bedrijven investeren erin, maar zijn dus niet niet in staat een cultuurverandering tot stand te brengen. Hoe ...

Opening Internationaal
Ruby Hotels: een derde hotel in Londen én uitbreiding in Wenen

Ruby Hotels heeft vertrouwen in de toekomst. Ondanks de huidige uitdagende tijd waarin ook deze hotelgroep hard geraakt wordt door de gevolgen van Covid-19, wordt er nog steeds uitgebreid. Zowel in het openen van nieuwe hotels als in het uitbreiden van bestaande. Meet Ruby Zoe! Na de succesvol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: