De Correspondenten: 'Invoering van duurzaamheidsmaatregelen is niet alleen plicht, maar ook slimme zakelijke zet'

Auteur: redactie
Ondernemen Internationaal 14 november 2023
De Correspondenten: 'Invoering van duurzaamheidsmaatregelen is niet alleen plicht, maar ook slimme zakelijke zet'

De hotellerie is een internationale business. In de rubriek ‘De Correspondenten’ vertellen Nederlandse hoteliers – werkzaam in het buitenland – hoe zij de situatie ervaren in hun land. Middels een scherpe stelling duiden zij hun situatie. De stelling luidt: ‘De invoering van duurzaamheidsmaatregelen is niet alleen een plicht, maar ook een slimme zakelijke zet voor hoteliers wereldwijd.’

Jurgen Wondergem

(Midden)

Hotel: Royal Mougins Golf Resort
Aantal kamers: 29
Aantal medewerkers: 80
Functie: GM Golf Resort
Locatie: Mougins, Frankrijk

De afgelopen jaren zijn uitdagend geweest voor onze sector. Niet alleen vanwege COVID-19, maar ook vanwege grote klimaatproblemen wereldwijd zoals gebeurtenissen variërend van luchtvervuiling en droogte tot bosbranden en een stijgende zeespiegel. In Zuid-Frankrijk hebben vooral de stijgende temperaturen, aanhoudende droogte en watertekorten impact gehad op bedrijven. Hoewel verduurzaming soms een investering vereist, hebben we allen de plicht hierin onze verantwoordelijkheid te nemen.

Het bieden van een uitzonderlijke ervaring op het gebied van service, voorzieningen, eten, design of locatie is niet langer voldoende om gasten aan te trekken en te behouden. Consumenten blijven steeds vaker weg van merken die niet aansluiten bij hun waarden. Onderzoeken geven aan dat gasten in toenemende mate bereid zijn om extra te betalen voor duurzaam ondernemerschap. Dit geldt vooral voor millennial- en Gen Z-generaties.

Duurzaamheid is voor ons Resort haalbaar. Met de juiste hulpmiddelen kunnen hotels duurzame bedrijfsstrategieën implementeren om de efficiëntie te verbeteren. Om ons te onderscheiden van de concurrent, richten we ons op verschillende belangrijke aspecten zoals het heroverwegen van voedselbronnen, het verminderen van voedselverspilling of zelfs investering in decarbonisatie.

Ons streven is om voor ons golfresort het volgende te realiseren:

-          Een minimale impact op het milieu

-          Energiebesparing

In Frankrijk hebben bedrijven de verplichting om minimaal 40 procent te besparen op het energieverbruik in 2030. Dit loopt op tot 50 procent in 2040 en 60 procent in 2050.

-          Besparen op het verbruik van water (mede ingegeven door de enorme tekorten en restricties)

-          Werken met ecologische producten.

Om zo volledig mogelijk duurzaam te zijn zouden we opnieuw moeten bouwen. Dat gaat helaas niet.

Met ons team zijn we begonnen met makkelijk aan te passen zaken zoals hervulbare amenities, handdoeken vervangen op verzoek, enzovoort. We gaan investeren in een sleutelsysteem dat ervoor zorgt dat, zodra de gast de kamer verlaat, de meeste apparaten (lampen, tv) uitgaan. De gasten kunnen de airco/verwarming +3 graden of -/-3 graden bijstellen. Ook bij herinrichting denken we aan milieuvriendelijk meubilair. Bovendien levert dit een behoorlijke kostenbesparing op.

Ons ‘state of the art’ irrigatiesysteem maakt het mogelijk om enorm te bezuinigen op het waterverbruik op de golfbaan én we experimenteren met grassoorten die minder water nodig hebben. We planten bomen zodat we meer koolstof opnemen dan we produceren en ons machinepark, waarmee we de golfbaan onderhouden, wordt stapje voor stapje elektrischer.

Het aanpassen en verkleinen van de ecologische voetafdruk van hotels is ongetwijfeld een grote uitdaging voor iedereen, maar we moeten de impact op het milieu minimaliseren. We zijn verplicht om zo duurzaam mogelijk te ondernemen. Hoteliers die dat niet doen zullen gasten verliezen, met alle consequenties van dien.

Niek Hammer

(Links)

Hotel: The Okura Prestige Bangkok
Aantal kamers: 240
Aantal medewerkers: 283
Functie: General Manager
Locatie: Bangkok, Thailand

Duurzaamheidsmaatregelen in de hotellerie dateren al van jaren terug. Waar het in het verleden enkel het (her)gebruik van handdoeken en bedlinnen betrof (al dan niet ingegeven door het realiseren van een kostenbesparing), gaan de maatregelen tegenwoordig een heel stuk verder. De klimaatverandering en de verantwoordelijkheid die iedereen behoort te nemen, dus ook de hospitality industry als grootverbruiker, zetten ertoe aan de juiste en verantwoorde keuzes te maken.

De impact van verduurzamingsmaatregelen verschilt echter sterk per land en ondanks dat iedere ondernemer weliswaar zelf zijn of haar keuzes mag maken, kan overheidsregulering het proces wel versnellen en/of stroomlijnen.

Kijkend naar de landen die bijvoorbeeld de oceaan het meest vervuilen door veelvuldig gebruik van single use plastics, zien we dat Thailand een twijfelachtige tiende plek in de wereldranglijst inneemt. Dit geeft aan dat er nog veel ruimte voor verbetering is. Regulering vanuit de overheid staat hier, in vergelijking met bijvoorbeeld Nederland, nog in de kinderschoenen waardoor het initiatief vaak bij individuele hotels en/of eigenaren ligt. Asset World Corporation (AWC), de eigenaar van The Okura Prestige Bangkok, heeft zich voorgenomen om uiterlijk 2030 carbon neutral te zijn. Onder de ‘Better Planet’ pilaar, heeft AWC een klimaatstrategie ontwikkeld voor de hele portefeuille. Deze strategie is gecertificeerd door onder meer LEED (Leadership in Energy & Environmental Design) en EDGE (Excellence in Design for Greater Efficiencies). Wat betreft de investeringen ligt de focus op energy technology projecten and renewable energy transitie en dit draagt bij aan de vermindering van de  energiekosten. Daarnaast ondersteunt AWC tree planting activiteiten, bevorderen we de ontwikkeling van groenvoorziening in en rondom de verschillende assets in de groep en werken we actief samen met de lokale gemeenschap. Bovendien kijken we bij de sourcing van producten actief naar ‘made in Thailand’ en maken we vaker de keuze, ondanks een hogere prijs, voor lokaal geproduceerde producten.

Waar duurzaamheid eerder een modebegrip was, is het nu een integraal onderdeel van veel onderhandelingen en vormt, het met name bij corporate contracts, vaak een essentieel element dat bepaalt of men wel of geen zaken wil doen. Dus zakelijk biedt verduurzaming inderdaad kansen.

Jan Jansen

(Rechts)

Hotel: Conrad Hong Kong
Aantal kamers: 512
Aantal medewerkers: 530
Functie: General Manager
Locatie: Hong Kong, China

Sinds 2009 gebruiken we in het hotel ‘LightStay’. Dit is een online Hilton applicatie waarmee we op een efficiënte en systematische manier ons gebruik van natuurlijke hulpbronnen kunnen meten en vergelijken. In de afgelopen jaren is ‘Lightstay’ verder uitgebreid en helpt het ons om onze Environmental, Social en Governance (ESG) prioriteiten te monitoren en te verbeteren.

ESG is een belangrijk onderwerp binnen ons hotel en wordt geleid door een apart comité bestaande uit medewerkers van alle afdelingen. Dit comité komt maandelijks bijeen om te onderzoeken hoe we als hotel ons energieverbruik kunnen optimaliseren en afval kunnen verminderen. Daarnaast bedenken zij nieuwe ideeën voor menusamenstelling, werkmethodes en samenwerkingsverbanden met verschillende lokale partijen, zoals scholen en NGO’s. Ook overwegen we of we moeten investeren in nieuwe technologie. De voortgang wordt bijgehouden via ‘Lightstay’.

Door de jaren heen hebben we gezien dat al deze initiatieven directe kostenbesparingen opleveren. Maar het gaat verder dan dat. Veel van onze gasten zijn ook meer uitgesproken over de duurzaamheidsmaatregelen die het hotel neemt. Vooral evenementenorganisatoren vragen het hotel om creatiever om te gaan met de hoeveelheid en variëteit van de menu’s. Buffetten worden vervangen door individueel geportioneerde maaltijden. Ingrediënten komen uit de omgeving, zijn duurzaam en hebben vaak een verhaal. Het gebruik van rundvlees is afgenomen, gasten eten nu liever een gezonder en lichter alternatief. We investeren ook veel tijd om ons verkoopteam op de hoogte te brengen van wat we kunnen doen. We krijgen daardoor niet alleen meer aanvragen, maar bevestigen deze ook sneller.

Duurzaamheidsmaatregelen zijn ook populair binnen het hotel. Ons ESG comité komt met veel nieuwe ideeën en creëert daardoor het nodige enthousiasme. Dit varieert van het vervangen van plastic keukenfolie door een afbreekbaar alternatief tot het afschaffen van ontdooien van producten met stromend water (vooral in de Chinese keukens een gebruikelijke methode). Afgezien van het feit dat deze ideeën het (energie)verbruik verminderen, is het vooral leuk om te zien dat deze groep mensen met elkaar tot veranderingen komt. Dit is goed voor de medewerkerstevredenheid en leidt, uiteindelijk, tot een lager personeelsverloop.

Duurzaamheid is altijd een belangrijk onderdeel van onze bedrijfsvoering geweest en de aandacht hiervoor neemt alleen maar toe. Het is daarom des te belangrijker om het prioriteit te geven en om samen te werken met verschillende partijen.

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws