De Oostwegel Groep in groter verband

Auteur: Redactie
11 september 1996
De Oostwegel Groep in groter verband

Steeds meer zelfstandige hoteliers zoeken mogelijkheden om samen te werken met collega's. Sommigen sluiten zich aan bij een keten, anderen prefereren een losser verband. Camille Oostwegel, eigenaar en exploitant van een aantal kasteelhotels en -restaurants in Zuid Limburg, geeft zijn visie.

Oostwegel begint direct met een zakelijke benadering van het begrip samenwerken: 'De gasten van mijn collega's kunnen ook mijn gasten zijn, zeker als we in hetzelfde segment zitten. Dan is het prima als we samen dezelfde doelgroep benaderen.'
European CastleHotels, oorspronkelijk Gast im Schloss geheten, behoort het langst tot de reeks samenwerkingsverbanden waarvan hij lid is. Oostwegel: 'Er zijn veel kasteelreizigers, mensen die het heerlijk vinden om in een kasteel te logeren. Aangezien onze bedrijven gelokaliseerd zijn in kastelen - en dan ook nog vlakbij de Duitse grens -, kwam Gast im Schloss voor mij het eerst in aanmerking.'

Filosofie

Oostwegel, 46 jaar oud, is Nederlands grootste 'kasteelheer'. Als naamgever en eigenaar is hij de verpersoonlijking van 'Camille Oostwegel ChâteauHotels & Restaurants'. Dat Oostwegel allengs respect heeft weten te verwerven van allerlei hoogwaardigheidsbekleders, blijkt uit het volgende: Ruud Lubbers hoogstpersoonlijk heeft hem uitgenodigd de ondertekening van de Eurotopverdragen in het Limburgse provinciehuis bij te wonen.
Al veel eerder had Sjeng Kremers, destijds gouverneur van Limburg, zijn waardering voor Oostwegel kenbaar gemaakt. Dat was toen de hotelier 15 jaar geleden zijn eerste kasteel 'ingenomen had' in Kerkrade. Oostwegel renoveerde dat kasteel (Erenstein) en richtte het op authentieke wijze in. Een jaar later kocht hij de tegenover het kasteel liggende boerderij De Brughof en renoveerde ook dat gebouw ingrijpend (nu Hotel Erenstein).

Tijdens al dat gerestaureer zocht Oostwegel reeds naar een tweede pand in de regio. Een vervallen hoeve, aangekocht in 1985 in Landgraaf, werd in 1986 geopend als Hotel Winselerhof. Oostwegel had ondertussen, in 1984, van de Brand bierbrouwerij de exploitatie van Château Neercanne overgenomen. Dit driehonderd jaar oude terrassenkasteel - het enige in Nederland - heeft Oostwegel inmiddels ook in erfpacht. 'Neercanne past in mijn filosofie,' vertelt hij. 'Het ligt in de hoofdstad van Limburg en centraal in de Euregio. Het had ook al een bekende naam: ooit droeg het restaurant twee Michelinsterren. Nu hebben we er één terug. Neercanne heeft ons bedrijf al veel publiciteit gebracht.'
Inmiddels is Oostwegel weer toe aan een nieuwe uitdaging: Hotel Restaurant Château Sint Gerlach, vanaf eind 1994 het grootste château van de Limburger. Karel de Stoute verbleef er lang geleden, en in later tijden vormde het landgoed zelfs een Oostenrijkse enclave in Hollands gebied. In 1979 verliet de laatste familie van adel het complex. Sindsdien staat het leeg, maar niet lang meer: vanaf maart 1997 zullen hotel- en restaurantgasten er binnentreden.

Verlengstuk

Het boekwerk van European CastleHotels (oplage 250.000) oogt in alle opzichten romantisch. De omslag is zelfs geparfumeerd en naast de gebruikelijke vierkleurendruk is er fijntjes goud op aangebracht. Het ontwerp doet in alle opzichten denken aan historische oorden. Op een ingevouwen kaart van Europa zijn de vijfentachtig leden in elf Europese landen aangegeven. Uitgebreid omschreven staan echter maar vijfentwintig leden.

European CastleHotels is een Duits initiatief, met in het buitenland een Engelse naam. In Oostenrijk is er een samenwerkingsverband met 'Schlosshotels & Herrenhäuser in Österreich und ehemaligen Kronländern', in Frankrijk met 'Les Hotels Particuliers'. Initiatiefnemer is Jürgen Neumann van Schloss Hogenpoet in Essen. Camille Oostwegel heeft zitting in het hoofdbestuur. 'Gast im Schloss heeft een centraal marketing apparaat, dat heel Europa bewerkt en ook andere continenten. Je vindt de organisatie op beurzen en andere presentaties. Zelf heb ik geen budget om op al die beurzen present te zijn. Gast im Schloss is dus een verlengstuk van mijn eigen marketing-apparaat.'

Oostwegel complimenteert de organisatie voor de wijze waarop zij inspeelt op trends en nieuwe ontwikkelingen. 'Op dit moment wordt een computerprogramma uitgewerkt dat direct informatie geeft over de hele groep. Als je allemaal individueel op Internet gaat staan, raak je verloren, maar voor een groep is het een prima communicatiemiddel.'
Belangrijk vindt Oostwegel eigen initiatieven binnen een samenwerkingsverband. Zo organiseert hij in de stille zomermaanden kastelentochten, waarbij drie nachten lang telkens in een ander kasteel wordt gelogeerd voor een speciale prijs. Uiteraard vindt tijdens zo'n tocht één overnachting plaats in één van de Oostwegel-kastelen. Günther Probst van Schloss-hotel Kurfürstliches Amtshaus in Daun: 'Een perfect idee. Ik kreeg opeens Nederlandse gasten; veel zelfs. En die kwamen terug!'
Het lidmaatschap van Gast im Schloss bedraagt, afhankelijk van het prijsniveau en aantal hotelkamers fl 500,- tot fl 13.000,- per jaar, per kasteel. Er is geen quantumkorting voor wie met meer zaken deelneemt.

Eigen identiteit

Het Nederlandse samenwerkingsverband Châteaux et Residences Gastronomiques bestaat vijf jaar en telt vijftien leden, waarvan veertien in Nederland. Twee daarvan maken deel uit van de Bilderberg groep; Slot Zeist wordt geëxploiteerd door Golden Tulip hotel Figi. Eric Constant van Slot Zeist was de initiatiefnemer.
Van de 'Oostwegel Groep' is alleen Kasteel Erenstein lid. Sales- en marketingmanager van de Oostwegel Groep Peter Triepels: 'We hebben even afgewacht toen dit nieuwe samenwerkingsverband van start ging. We werden wel op de hoogte gehouden. Châteaux et Residences is in korte tijd door de vijftien leden sterk neergezet. Daar heb ik veel respect voor. Daarom zijn we dit jaar ook lid geworden, om te beginnen met slechts één zaak; om het effect te beoordelen.'

Châteaux et Residences

Châteaux et Residences presenteert zich vooral sterk op de Nederlandse markt en mikt ook op congressen. Triepels: 'Dat is voor ons ook een doelgroep. Ik hoop dat het over vijf jaar een sterke en grote club is.' De combinatie van Châteaux et Residences en Gast im Schloss vormt geen probleem. Châteaux et Residences wil erg graag samenwerken met de Duitse groep, maar haar eigen identiteit niet verliezen. 'Een aantal hoteliers in het oosten van het land hecht veel waarde aan promotie in het buitenland, de zaken in het westen minder,' meent Triepels. Het lidmaatschap van Chateaux et Residences kost fl 8000,- per jaar.

Doorverwijzen

Veel vrijblijvender is Les Étapes de Bon Gout, de Belgische tegenhanger van de Alliance Gastronomique Néerlandaise. Het restaurantgezelschap, opgericht in 1972, beschikt over een zogenaamde klantenkaart. Wie deze in acht verschillende restaurants, na een diner voor twee, heeft laten afstempelen ontvangt BFr 2000,- korting op de volgende rekening. De groep telt eenenvijftig leden, waaronder eenentwintig hotels. Van die leden zijn er vijf in Nederland gevestigd, waaronder de drie zaken van Oostwegel.

Oostwegel: 'Het lidmaatschap kost weinig. De Belgen zijn echte gastronomen en voor ons is het een goede manier om onszelf op de Belgische markt te promoten. Château Neercanne is verder nog lid van Maastricht Culinair, een samenwerkingsverband binnen de top van de Maastrichtse restaurants. De groep profileert zich onder andere in de 'Pur Sang-arrangementen', samen met de Samenwerkende Hotels van Maastricht (SAHOT), jaarlijks goed voor zo'n achtduizend gasten. Het doorverwijzen naar elkaar brengt eenzelfde aantal gasten op.
De eigen brochure van Maastricht Culinair, waarnaar onder andere wordt verwezen in de gids van de VVV te Maastricht, brengt ook nog zo'n dertigduizend gasten per jaar. Jos Stevens, voorzitter van Maastricht Culinair schat dat de promotionele activiteiten van Maastricht Culinair goed zijn voor zo'n zestigduizend extra gasten per jaar.

Voortrekkersrol

Peter Triepels is blij met de diverse samenwerkingsverbanden. 'Je leert heel veel collega's kennen, met wie je voortdurend ideeën en gegevens kunt uitwisselen. De leden zijn doorgaans vrij heterogeen, dat maakt het extra boeiend.' Veel gasten komen niet op doorverwijzing, maar op eigen initiatief, met de gids die ze bij een collega-hotel hebben meegenomen in de hand. 'Dat geldt vooral voor typische "kasteelmensen". Dat zijn doorgaans goede gasten. Het zijn cultuurliefhebbers met vaak voldoende kennis op culinair gebied.'

Het zou een aardige gedachte zijn om met één zaak van elk samenwerkingsverband lid te worden en de gasten vervolgens door te verwijzen. 'Op dat idee zijn we natuurlijk zelf ook wel gekomen. Maar we vinden dat niet fair. Bovendien heeft elke zaak een eigen gezicht. Als ik me in één van de zaken van ons bedrijf bevind, heb ik ook duidelijk de pet op van dat bedrijf. Met Châteaux et Residences testen we de formule nu met één zaak uit. Bevalt het, dan worden de andere zaken ook lid. Maar het is natuurlijk ook mogelijk dat Winselerhof straks lid wordt van een ander samenwerkingsverband. Het is wel zo dat we in alle samenwerkingsverbanden een voortrekkersrol vervullen in de promotie, zeker in Nederland. We zijn zelf altijd actief. Een lid van bijvoorbeeld Golden Tulip zul je niet snel aantreffen in zo'n samenwerkingsverband. Die hebben hun eigen promoties. Wij werken samen met zelfstandige collega's, die alle anders zijn. Het voegt wat toe. En die contributiebedragen worden heus wel terugverdiend.'


De samenwerkingsverbanden van de Oostwegel-zaken:

Kasteel Erenstein/hotel De Brughof:

  1. Gast im Schloss/European Castles
  2. Les Étapes du Bon Gout
  3. Châteaux et Résidences Gastronomiques

 

Hotel De Winselerhof/restaurant Pirandello

  1. Gast im Schloss/European Castles
  2. Les Étapes du Bon Gout

 

Château Neercanne:

  1. Gast im Schloss/European Castles
  2. Les Étapes du Bon Gout


Château Houthem Sint Gerlach:
nog niet bekend

HM301996

Overig nieuws