De wereldtrends in de hotellerie

9 januari 2013 |
De wereldtrends in de hotellerie<

Sander Allegro, Allegro INN ovationS, gaf op de Horecava 2013 een presentatie over de wereldtrends in de hotellerie. "Veel ogen zijn gericht op China, maar India is interessanter."

Groei in reizigers
Een overzicht van zaken die gaan veranderen in de hotellerie werden uitgelegd in een internationale context.
Allegro startte zijn presentatie met de mededeling dat het aantal reizende mensen nog meer gaat groeien. Deze groei zal overigens niet in Europa zijn, maar vooral in de BRIC landen. Hotelketens hebben deze trend al waargenomen en investeren hierin.

India is interessant
In China wordt een trend waargenomen dat er steeds meer binnenlandse reizen worden gemaakt. "Veel ogen zijn gericht op China, maar India is interessanter", vertelt Allegro. "In India spreekt men goed Engels en de middenklasse is in opkomst. Voorheen had je de topklasse en de onderklasse, maar met het ontstaan van deze nieuwe klasse, is er een behoefte aan hotels. Hierdoor ontstaan er vooral lokale merken." Een verwachting is dat er een behoefte is aan 150.000 hotelkamers.

Brazilië en opkomst vrouwelijke reiziger
Ook Brazilië verdient een aandachtspunt. Allegro: "Hier komen de big spenders vandaan. Dit is een elite die veel reist en diep in de buidel wil tasten voor een luxe hotel. Ook wordt een toename van vrouwelijke reizigers verwacht. Dit is een serieuze groep waar men rekening mee moet houden. Zoals bijvoorbeeld met de reisbehoefte; zij zoeken veiligheid en geborgenheid in een hotel. Netwerken als 'Women on Wanderlust' zijn erg in trek."

Belang van design
Lang is de trend in de hotellerie geweest om elkaar te kopiëren. Concepten van hotels zijn inwisselbaar, concludeert Allegro. "Dat is nu voorbij. Er worden concepten bedacht waarin hotels zich onderscheiden. De gast wil authenticiteit. Denk aan voorbeelden als Yotel New York; slapen tegen een lage prijs en snel weg weer zijn. Of 25hours hotel Berlin. Dit hotel biedt een ervaring van een boetiekhotel tegen een lagere prijs. De designfactor is groot voor de gast, het hotel moet modern zijn, het huiskamergevoel zonder dat je ervoor de hoofdprijs voor betaalt."
Luxe merken verbinden met hotels. Denk aan het Armani hotel in Dubai of de lokale ontwerper voor het nieuwe Andaz Hotel in Amsterdam. Combinatie cultuur en hotel wordt ook steeds interessanter.

Tips
Allegro sloot zijn presentatie af met een aantal tips. Hier heeft u ze allen op rij;
• Go bric friendly;
• Investeer in sociale media en word likeable online;
• Omarm 'Green luxe', dit is geen trend maar een blijvertje
• Zorg voor karakter in je bedrijf;
• Word een local hero: kom tegemoet aan het verlangen naar lokale authenticiteit;
• Creëer modern heritage; combinatie van traditie en modern;
• Bied medewerkers ontwikkelkansen en laat ze zichzelf zijn;
• Think global, act personal.

Myrtille Vromans

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Culinair
Coperto Restobar in Zwolle is erkend met een Bib Gourmand

Chef-kok Remco Jansen en zijn brigade zijn er dolgelukkig mee: “Al sinds de opening twee jaar geleden hebben we de ambitie om op dit niveau te acteren. We konden niet gelukkiger zijn nu het is gelukt om daadwerkelijk beloond te worden met een Bib.” De nieuwe Bib Gourmand restaurantgid...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Hotelketens
Leonardo Boutique Hotel komt naar Nederland

Een aantal weken na de officiële opening van het eerste Leonardo Royal Hotel in Nederland, heeft Fattal Hotel Group bekend gemaakt ook het merk ‘Leonardo Boutique’ in Amsterdam te introduceren. Vanaf april 2020 zal Apollo Museumhotel Amsterdam City Centre, na een half jaar durende r...

Hotelketens Internationaal
Ruby Hotels vindt vermogende investeerder en zet in op grote groei

De Otto-familie heeft een aandeel van 25% verworven in de Ruby hotelgroep. De overname vond plaats in het kader van een kapitaalsverhoging. Ruby Hotels is in 2013 opgericht als een 'Lean Luxury hotelgroep' en exploiteert momenteel zeven Ruby hotels. Nog eens tien hotels zijn in aanbouw of wo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: