De wereldtrends in de hotellerie

9 januari 2013 |
De wereldtrends in de hotellerie<

Sander Allegro, Allegro INN ovationS, gaf op de Horecava 2013 een presentatie over de wereldtrends in de hotellerie. "Veel ogen zijn gericht op China, maar India is interessanter."

Groei in reizigers
Een overzicht van zaken die gaan veranderen in de hotellerie werden uitgelegd in een internationale context.
Allegro startte zijn presentatie met de mededeling dat het aantal reizende mensen nog meer gaat groeien. Deze groei zal overigens niet in Europa zijn, maar vooral in de BRIC landen. Hotelketens hebben deze trend al waargenomen en investeren hierin.

India is interessant
In China wordt een trend waargenomen dat er steeds meer binnenlandse reizen worden gemaakt. "Veel ogen zijn gericht op China, maar India is interessanter", vertelt Allegro. "In India spreekt men goed Engels en de middenklasse is in opkomst. Voorheen had je de topklasse en de onderklasse, maar met het ontstaan van deze nieuwe klasse, is er een behoefte aan hotels. Hierdoor ontstaan er vooral lokale merken." Een verwachting is dat er een behoefte is aan 150.000 hotelkamers.

Brazilië en opkomst vrouwelijke reiziger
Ook Brazilië verdient een aandachtspunt. Allegro: "Hier komen de big spenders vandaan. Dit is een elite die veel reist en diep in de buidel wil tasten voor een luxe hotel. Ook wordt een toename van vrouwelijke reizigers verwacht. Dit is een serieuze groep waar men rekening mee moet houden. Zoals bijvoorbeeld met de reisbehoefte; zij zoeken veiligheid en geborgenheid in een hotel. Netwerken als 'Women on Wanderlust' zijn erg in trek."

Belang van design
Lang is de trend in de hotellerie geweest om elkaar te kopiëren. Concepten van hotels zijn inwisselbaar, concludeert Allegro. "Dat is nu voorbij. Er worden concepten bedacht waarin hotels zich onderscheiden. De gast wil authenticiteit. Denk aan voorbeelden als Yotel New York; slapen tegen een lage prijs en snel weg weer zijn. Of 25hours hotel Berlin. Dit hotel biedt een ervaring van een boetiekhotel tegen een lagere prijs. De designfactor is groot voor de gast, het hotel moet modern zijn, het huiskamergevoel zonder dat je ervoor de hoofdprijs voor betaalt."
Luxe merken verbinden met hotels. Denk aan het Armani hotel in Dubai of de lokale ontwerper voor het nieuwe Andaz Hotel in Amsterdam. Combinatie cultuur en hotel wordt ook steeds interessanter.

Tips
Allegro sloot zijn presentatie af met een aantal tips. Hier heeft u ze allen op rij;
• Go bric friendly;
• Investeer in sociale media en word likeable online;
• Omarm 'Green luxe', dit is geen trend maar een blijvertje
• Zorg voor karakter in je bedrijf;
• Word een local hero: kom tegemoet aan het verlangen naar lokale authenticiteit;
• Creëer modern heritage; combinatie van traditie en modern;
• Bied medewerkers ontwikkelkansen en laat ze zichzelf zijn;
• Think global, act personal.

Myrtille Vromans

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanwege he...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: