De wereldtrends in de hotellerie

9 januari 2013 |
De wereldtrends in de hotellerie

Sander Allegro, Allegro INN ovationS, gaf op de Horecava 2013 een presentatie over de wereldtrends in de hotellerie. "Veel ogen zijn gericht op China, maar India is interessanter."

Groei in reizigers
Een overzicht van zaken die gaan veranderen in de hotellerie werden uitgelegd in een internationale context.
Allegro startte zijn presentatie met de mededeling dat het aantal reizende mensen nog meer gaat groeien. Deze groei zal overigens niet in Europa zijn, maar vooral in de BRIC landen. Hotelketens hebben deze trend al waargenomen en investeren hierin.

India is interessant
In China wordt een trend waargenomen dat er steeds meer binnenlandse reizen worden gemaakt. "Veel ogen zijn gericht op China, maar India is interessanter", vertelt Allegro. "In India spreekt men goed Engels en de middenklasse is in opkomst. Voorheen had je de topklasse en de onderklasse, maar met het ontstaan van deze nieuwe klasse, is er een behoefte aan hotels. Hierdoor ontstaan er vooral lokale merken." Een verwachting is dat er een behoefte is aan 150.000 hotelkamers.

Brazilië en opkomst vrouwelijke reiziger
Ook Brazilië verdient een aandachtspunt. Allegro: "Hier komen de big spenders vandaan. Dit is een elite die veel reist en diep in de buidel wil tasten voor een luxe hotel. Ook wordt een toename van vrouwelijke reizigers verwacht. Dit is een serieuze groep waar men rekening mee moet houden. Zoals bijvoorbeeld met de reisbehoefte; zij zoeken veiligheid en geborgenheid in een hotel. Netwerken als 'Women on Wanderlust' zijn erg in trek."

Belang van design
Lang is de trend in de hotellerie geweest om elkaar te kopiëren. Concepten van hotels zijn inwisselbaar, concludeert Allegro. "Dat is nu voorbij. Er worden concepten bedacht waarin hotels zich onderscheiden. De gast wil authenticiteit. Denk aan voorbeelden als Yotel New York; slapen tegen een lage prijs en snel weg weer zijn. Of 25hours hotel Berlin. Dit hotel biedt een ervaring van een boetiekhotel tegen een lagere prijs. De designfactor is groot voor de gast, het hotel moet modern zijn, het huiskamergevoel zonder dat je ervoor de hoofdprijs voor betaalt."
Luxe merken verbinden met hotels. Denk aan het Armani hotel in Dubai of de lokale ontwerper voor het nieuwe Andaz Hotel in Amsterdam. Combinatie cultuur en hotel wordt ook steeds interessanter.

Tips
Allegro sloot zijn presentatie af met een aantal tips. Hier heeft u ze allen op rij;
• Go bric friendly;
• Investeer in sociale media en word likeable online;
• Omarm 'Green luxe', dit is geen trend maar een blijvertje
• Zorg voor karakter in je bedrijf;
• Word een local hero: kom tegemoet aan het verlangen naar lokale authenticiteit;
• Creëer modern heritage; combinatie van traditie en modern;
• Bied medewerkers ontwikkelkansen en laat ze zichzelf zijn;
• Think global, act personal.

Myrtille Vromans

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: