De zakelijke gast wordt niet vergeten

1 november 2008 | redactie

Ellenlange rijen met auto’s, stapvoets rijden en te lange ritten: files! Om fileleed te vermijden kiezen steeds meer werknemers voor een overnachting in een hotel. Deze trend was vorig jaar al zichtbaar en verschillende hotels in Nederland hebben ingespeeld op deze behoefte van de zakelijke reiziger. In deze special aandacht voor zakenhotels en welke invulling zij geven aan design.

Een zakenhotel is gericht op het verblijf van de zakenman. Dat wil zeggen met extra faciliteiten om te werken, bijvoorbeeld een werkbureau in de kamer, fax en internet mogelijkheden, vergaderruimtes en momenten om uit te rusten in de vorm van bijvoorbeeld fitnessruimtes.  Dit alles moet voldoen aan een bepaalde allure. Een hotelkamer van een zakenhotel bestaat al lang niet meer uit een badkamer, bed, televisie en bureautje. De gastvrijheid is van het hoogste niveau en hotels doen meer moeite om een goede sfeer neer te zetten. Hierbij is de keuze voor een bepaald design van groot belang. Dit bewijst het Eden Star Hotel in Hengelo. Naast de zakelijke reizigers ontvangen zij ook de toeristische reiziger. Het hotel is gelegen in het centrum van Hengelo en heeft een bijzonder design met de thema’s: Hengelo, Kunst, Reizen en Theaters. Deze thema’s komen geheel terug in de inrichting, sfeer en decoratie van het hotel en de kamers. “Het design is modern, strak maar toch ook zeer vriendelijk en geeft een echt thuisgevoel”, vertelt Astrid Bolwerk van het Eden Star Hotel. “Zakelijke gasten overnachten veel en vaak dagelijks in hotels. Door extra aandacht te besteden aan het interieur en design van de kamer hopen we dat de gasten zich

welkom en thuis voelen in ons hotel. Afhankelijk van de verdieping en kamer waar ze logeren wordt er een sfeer van Hengelo, Kunst, Reizen of Theater gecreëerd. De verschillende thema’s op de etages wordt als erg plezierig ervaren. Vooral de theateretage met zijn warme dieprode kleuren is zeer geliefd bij de zakelijke reiziger.”

Ontspanning noodzakelijk

Het aantal Chinezen dat Nederland bezoekt groeit sterk dankzij de snel groeiende economie in Azië en het feit dat het  sinds 1 september dit jaar eenvoudiger is geworden voor Chinezen om een toeristenvisum voor de EU te krijgen. Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen schat dan ook dat het aantal Chinezen dat ons land jaarlijks bezoekt zal stijgen, van 60.000 nu, naar 500.000 over vijf jaar.

Een nieuw hotel in Delft speelt hierop in door zich specifiek op de Chinese toerist en zakenreiziger te richten, al worden volgens een woordvoerder van de gemeente ‘andere gasten’ heus niet geweigerd. Het China Hotel Holland is ideaal voor allerlei soorten reizigers en biedt smaakvol ingerichte, moderne kamers en suites. Door het verstrekken van bepaalde faciliteiten is gedacht aan de zakelijke gast. Een rondje op de website van het hotel vertelt het scala aan diensten die het hotel aanbiedt. Zo is er een besloten parkeerplaats bij het hotel, vergaderzalen, presentatieruimte, gratis internetverbinding door het hele gebouw en er wordt zelfs een secretaressedienst aangeboden.
In dit hotel is een balans zichtbaar van de traditionele Chinese gastvrijheid, gecombineerd met westerse luxe. Een nieuwe formule waarin design een grote rol speelt.
Het gebouw bevat zeventig kamers, conferentie- en karaoke-ruimten, plus een traditioneel Chinees restaurant. In het ontwerp is nadrukkelijk rekening gehouden met de Chinese eetgewoontes en lokale gebruiken. In China heb je in restaurants een aantal aparte vipruimtes waar een select gezelschap kan eten. Deze ruimtes worden ook in China Hotel Holland gecreëerd. Belangrijk voor het hotel is dat de zakelijke gast zich ook kan ontspannen in het hotel. De keuze voor het design en de accessoires in de hotelkamers creëren een ongedwongen sfeer.  De luxe in Azië is van een hoog niveau. Het hotel in Delft wil dit niveau evenaren, vandaar dat de service in het hele hotel op een hoog niveau is.

HM302008

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel
Hotelpersoneel in trek binnen andere sectoren

Alhoewel onze branche in last is, zijn mensen met een hospitality-achtergrond in trek binnen andere sectoren. Niet alleen de zorg zit verlegen om mensen met een sterke dienstverlenende achtergrond, maar ook de uitvaartverzorging is een sector waar deze professionals welkom zijn. Tegelijkertijd zien ...

David Bakker
Column: lang leve Leeuwarden

In 2018 was Leeuwarden, samen met Valletta (Malta), de Culturele Hoofdstad van Europa. De hotels puilden uit, bedden waren niet meer te boeken en provincie Friesland profiteerde mee. Eindstand: 5,4 miljoen bezoekers voor Friesland in 2018. In het bidbook werd uitgegaan van 4 miljoen bezoeken aan ...

Internationaal
a&o breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Vanaf 1 juli heet a&o Hostels haar gasten ook in Edinburgh welkom. Het eerste hostel in het Verenigd Koninkrijk van Europa’s grootste budget hostelketen biedt 131 kamers en 610 bedden. Het is centraal gelegen in de oude binnenstad van de Schotse hoofdstad. Voor oprichter en CEO Oliver Wint ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Achtergronden Interview
12 jaar geleden in Hospitality Management: Caro van Eekelen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2009. In de zomer van 2009 werd Caro van Eekelen aangesteld als managi ...

Interview
Mens, Bedrijf & Visie: Ricardo Eshuis (SVH)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: