Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

14 augustus 2019 | Bastiaan Driessen

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 dit volume zou kunnen benaderen. Toch is een transactievolume van € 910 miljoen veel hoger dan het gemiddelde van de afgelopen jaren.

Dit blijkt uit de jaarlijkse update van de hotel-database van Invast Hotels, waarin inmiddels circa 1.900 hotels in Nederland zijn opgenomen. Naast de kadastrale verkooptransacties van het vastgoed is de lijst aangevuld met vennootschappelijke transacties die niet geregistreerd zijn bij het Kadaster. Bij deze laatste transacties worden de aandelen in een vennootschap overgedragen, welke informatie niet publiekelijk beschikbaar is. Daarmee is deze transactie database de bron van hoteltransacties in Nederland.

De gemiddelde transactieprijs in 2018 per kamer kwam uit op € 170.122,-, een daling van circa 9,7% ten opzichte van 2017 (€ 188.415,-), maar een stijging van circa 44,2% ten opzichte van 2016 (€ 118.006,-). Onderstaande grafiek geeft het verloop weer van het totale volume en de prijs per kamer van hotelvastgoed transacties in Nederland tussen 2008 - 2018.

Transacties

In 2018 hebben een aantal spraakmakende hoteltransacties plaatsgevonden. Onderstaande tabel geeft de grotere en opvallende transacties van 2018 in Nederland weer.

Hotel

kamers

    Koopsom

Prijs per kamer

Type transactie

NH Babizon Palace

274

 €52.700.000

      €557.299

Investment

INK Hotel Amsterdam

149

 €60.000.000

     €402.685

Investment

Kimpton de Witt Hotel

274

 €145.000.000

      €529.197

Investment

Staybridge suites The Hague 

101

 €15.794.197 

      €156.378

Investment

Hilton Rotterdam

254

 €51.000.000

      €200.787

Investment

Bron: Invast Hotels

Amsterdam

De Amsterdamse hotelvastgoedmarkt is een unieke markt binnen Nederland. Amsterdam is gewild bij de binnen- en buitenlandse toeristen en ook veel zakelijke gasten hebben een overnachtingsbehoefte in Amsterdam. Dit resulteert in hoge bezettingsgraden en gemiddelde kamerprijzen gedurende het hele jaar in vergelijking met de rest van Nederland.

Het transactievolume in Amsterdam in 2018 was ruim € 468 miljoen, circa 51% van het totale transactievolume in Nederland. De gemiddelde prijs per kamer in Amsterdam in 2018 was € 327.079,?. Ter vergelijking, in 2017 was het transactievolume in Amsterdam circa € 949 miljoen met een gemiddelde prijs per kamer van € 334.776,-.

Onderstaande tabel geeft de verschillen in prijs per kamer in 2018 tussen Amsterdam en de rest van Nederland weer.  

 

Sterren

Prijs per Kamer Amsterdam

Prijs per Kamer

Nederland zonder Amsterdam

Prijs per Kamer
Totaal Nederland

Geen

€    58.176,-

€    72.222,-

€    59.605,-

1*

€  143.000,-

-

€  143.000,-

2

€  206.250,-

€    95.693,-

€    99.355,-

3*

€  125.315,-

€    59.000,-

€    81.975,-

4**

€  353.289,-

€  124.123,-

€  150.196,-

5***

€  543.248,-

€  181.191,-

€  410.035,-

Gemiddeld

€  327.079,-

€  112.729,-

€  170.122,-

Bron: Invast Hotels

Nederland

Het transactievolume van Nederland exclusief Amsterdam in 2018 was in totaal ruim € 441 miljoen. Dit transactievolume is verdeeld over een groter aantal hotels en kamers, wat resulteert in een lagere prijs per kamer dan in Amsterdam. Buiten Amsterdam werd er in 2018 gemiddeld € 112.729,- voor een kamer betaald, minder dan de helft van de Amsterdamse prijs.

De hieronder afgebeelde kaart geeft aan waar de transacties in 2018 hebben plaatsgevonden. Zoals gebruikelijk vonden veel transacties plaats in en rond Amsterdam en Schiphol. Ook in andere grote steden als Den Haag en Rotterdam werden meerdere hotels verkocht. Verder zijn opvallend veel (kleinere) hotels in het zuiden van Limburg verkocht.

Verwachtingen 2019: afkoeling of toch topjaar ?

Gezien het historische transactievolume van 2017 kwam een daling in 2018 niet onverwacht. Nu is het de vraag of dit een voorbode is voor een verdere daling in 2019. Het aantal investeringsmogelijkheden voor beleggers is in de huidige markt beperkter. Dit zou kunnen betekenen dat 2019 een lager transactievolume zal laten zien. Echter worden hotels in de huidige markt voor steeds lagere aanvangsrendementen verkocht, waardoor de prijzen stijgen.

De prestatiecijfers van hotels laten een positief beeld zien. De bezettingsgraden en gemiddelde kamerprijzen zijn de afgelopen jaren structureel gestegen. Ook de voorlopige cijfers van 2019 geven een positief beeld. Met de groei van toerisme en de zakelijke markt is de verachting dat de vraag naar hotelkamers de komende tijd kan blijven groeien. Wel kan een afzwakkende economie op langere termijn roet in het eten gooien.

Grotere transacties als de verkoop van Double Tree by Hilton aan Axa (geschat op € 425 miljoen) kunnen zorgdragen dat ook 2019 weer afstevent een bijzonder hotel investeringsjaar te worden. Over 5 maanden weten wij het.

Auteur: Bastiaan Driessen, Invast Hotels

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards
Twee hotels winnen de felbegeerde titel Hotel of the Year 2019

Louvre Hotels Group maakte afgelopen vrijdag 13 december de winnaars van de jaarlijkse Hotel of the Year verkiezing bekend. Dit jaar gaat het 4-sterren hotel Golden Tulip Noordwijk Beach er met de titel van ‘Hotel of the Year’ vandoor, net als Tulip Inn Eindhoven Airport. Alle Golden Tul...

Opening
Bar 1672 is de nieuwe aanwinst van Martini Hotel Group

Op 12/12 is om 16.72 uur (oftewel 17.12 uur) in Groningen een nieuw restaurant, wine- en cocktailbar geopend: Bar 1672. De bijzondere horecagelegenheid in het karakteristieke pand aan het Gedempte Zuiderdiep op nummer 15 is de recente aanwinst van Martini Hotel Group. Over Bar 1672 Bar 1672 is...

Awards F&B
Stem op jouw F&B Professional of the Year 2020

De stembus is open! De AF&BM zoekt dé F&B Professional of the Year! Bekijk via deze link de profielen van de genomineerden door op de foto's te klikken en stem op de professional die volgens jou binnen zijn/haar vakgebied met kop en schouders boven de rest uit steekt. De winnaa...

Interview Longread
Interview: Martin Hendricks, Black Label Hotels

Martin Hendricks, een ‘Sittardenaar’ in hart en nieren, ging in 2018 zijn eigen weg, nadat hij brak met zijn zakenpartner Danny Keppels, met wie hij onder de vlag van Estate Management Group een aantal zeer aantrekkelijke hotel- en evenementenlocaties in de portefeuille had. Het gaat goe...

Tech Advertorial
''Doe je gast een aanbieding tijdens het openen van de hoteldeur''

Dolf Mulder, de onbetwiste slotenkoning van Nederland, steekt zijn nek uit. Waar zijn bedrijf Hotek Hospitality Group bij vrijwel iedere hotelier bekend is vanwege de kwalitatief hoogstaande hotelsloten, doet hij tegenwoordig meer. Veel meer... De vriendelijke innovator vertelt over de nieuwe mogeli...

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: