Dit zoeken millennials en Gen Z's in een horecabaan

Auteur: Redactie
Personeel Hotelketens 8 juni 2022
Dit zoeken millennials en Gen Z's in een horecabaan

Millennials en Gen Z’s in Nederland geven aan wat zij zoeken in de perfecte baan na de pandemie. Flexibele werktijden, mogelijkheden om te reizen, betekenisvol werk en diversiteit op de werkvloer zijn volgens hen de belangrijkste factoren. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek onder Millennials (26-41 jaar) en Gen Z’s (18-25 jaar), in opdracht van Hilton .

Uit het onderzoek blijkt dat de perfecte baan de mogelijkheid moet bieden om nieuwe mensen te ontmoeten, verschillende rollen te kunnen uitproberen en er moet een goede werk-privé balans zijn. Daarnaast blijkt dat 76% van de respondenten zich aangetrokken voelt tot organisaties met duidelijk beleid op het gebied van milieu en sociale kwesties. De resultaten laten verder zien dat een diverse en inclusieve werkplek belangrijk is volgens 77% van de Millennials en Gen Z’s. 86% van de respondenten vindt dat sociale contacten belangrijker zijn geworden na de pandemie. Ook geeft 83% aan dat ze het belangrijk vinden dat hun werkgever een sterk welzijnsbeleid uitvoert. 16% van deze groep geeft aan dat ze in het afgelopen jaar hebben overwogen om van baan te wisselen, omdat ze zich zorgen maakten over hun mentale gezondheid en welzijn.

Andere factoren bij de zoektocht naar de perfecte baan waren onder andere uitgebreide mogelijkheden voor loopbaanontwikkeling (82%), flexibel werken (80%), ondersteuning voor persoonlijke ontwikkeling (76%) en erkenning van prestaties (80%). De resultaten lieten daarnaast zien dat 18-41 jarigen meer belang hechten aan de mogelijkheid om hun carrière binnen één organisatie op te bouwen (85%) dan een carrière op te bouwen door steeds van werkgever te veranderen (8%). 40% van de Millennials en Gen Z’s heeft de afgelopen 12 maanden een carrière in de horeca overwogen.

Traditionele banen

Deze sector heeft volgens respondenten aantrekkelijke voordelen, zoals het ontmoeten van nieuwe mensen (30%), afwisseling in het dagelijkse werk (28%), flexibele werktijden (23%) en de mogelijkheid om nieuwe vaardigheden te leren (25%). De resultaten laten tot slot zien dat traditionele banen, zoals in de techniek (8%) of bouw (5%), niet langer in trek zijn als je ze vergelijkt met een baan als sociale media-influencer (16%).

David Kelly, Senior Vice President, Continental Europe, Hilton: “Uit ons onderzoek blijkt dat de pandemie ertoe heeft geleid dat wij anders over onze baan denken. Ik ben er trots op dat Hilton zich is blijven ontwikkelen om gehoor te geven aan de steeds veranderende behoeften van haar werknemers in Nederland. Wij lopen voorop met cultuur en zetten ons met hart en ziel in om een echt diverse en betekenisvolle werkomgeving te creëren, waarin individuen de middelen krijgen om hun volledige potentieel te ontplooien. Wanneer we investeren in onze werknemers, hebben onze gasten en andere betrokken partijen daar ook profijt van. Om die reden schenkt Hilton in het bijzonder aandacht aan het welzijn van haar werknemers door aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, beloning, erkenning en ondersteuning aan te bieden om persoonlijke en professionele ontwikkeling te stimuleren. Met het speciale Go Hilton programma, biedt Hilton korting op reizen voor hun werknemers, familie en vrienden - zo maken we van Hilton een bijzondere werkplek."

Hilton streeft ernaar een diverse werkplek en -cultuur te creëren en heeft de afgelopen jaren dan ook diverse community partnerships opgebouwd. Volgens Great Place to Work, behoort Hilton tot de top 10 beste werkplekken in 12 EMEA markten, waaronder Nederland. Hilton heeft hotels in meer dan 122 landen en regio’s over de hele wereld. In Nederland heeft Hilton 14 vestigingen en zijn er plannen om in de komende drie jaar vier nieuwe hotels te openen. Het Hilton team is verheugd om 800 nieuwe teamleden in heel Europa te kunnen verwelkomen. Hilton biedt diverse interessante banen in de 14 hotels in Nederland, zoals kok, receptionist, technische medewerker en bartender.

Onderzoeksmethode

Het onderzoek is uitgevoerd door OnePoll onder 1.000 respondenten in Nederland, tussen 28 april 2022 en 13 mei 2022. Het onderzoek werd online uitgevoerd onder panelleden die werden gecrediteerd voor deelname. Respondenten waren personen tussen de 18 en 41 jaar en werden doelgericht geselecteerd door middel van controlevragen en profielgegevens zodat de juiste demografieën in het onderzoek werden meegenomen.

Overig nieuws