Doeltreffende brandveiligheidsinspecties

3 juli 2019 | Advertorial

De inspectiewereld is aan een verandering onderhevig. Werd voorheen vrijwel uitsluitend op normen getoetst, vandaag de dag wordt geïnspecteerd op de doeltreffendheid (‘afgeleide doelstellingen’ genoemd). Edwin Zaaijer, Operationeel Manager van Normec Fire Safety & Security, licht toe.

Een hotelbrand brengt veel gevolgen met zich mee. Allereerst bestaat de kans op slachtoffers, maar daarnaast kunnen gasten persoonlijke bezittingen kwijtraken, heeft de brand een emotionele invloed op het personeel en moet het hotel mogelijk tijdelijk of permanent sluiten. En gaat uw hotel weer open, dan heeft u hoogstwaarschijnlijk imagoschade opgelopen, waardoor potentiële gasten sneller voor een ander hotel kiezen.

Normec Fire Safety & Security is een type A ISO 17020 geaccrediteerde inspectie-instelling voor het gehele inspectieproces van alle brandveiligheidssystemen, gaande van het basisontwerp tot en met de vervolginspecties. “De hotelwereld is een van onze expertises,” zegt Edwin. “Voor alle brandbeveiligingssystemen zijn we bevoegd om onafhankelijke inspecties conform CCV-schema uit te voeren. Brandveiligheid bestaat overigens uit meer dan alleen de installatie: we inspecteren daarom de samenhang van bouwkundige situatie in het hotel, de installatie én organisatie (waaronder het gebruik) op doeltreffendheid, met andere woorden, of alles in samenhang functioneert, zoals beoogd.”

Deskundig oordeel

In het Bouwbesluit 2012 is aangegeven dat de meeste hotels voorzien moeten zijn van een inspectiecertificaat. Edwin: “Een inspectie bestaat uit drie stappen. We beoordelen allereerst het basisontwerp (de uitgangspunten waaraan het beveiligingssysteem moet gaan voldoen), waarbij we bepalen of het omschreven brandbeveiligingssysteem kan leiden tot een beveiliging die kan voldoen aan de doelstellingen. Vervolgens inspecteren we het detailontwerp (berekeningen, schema’s en tekeningen) die de installateur heeft uitgewerkt op basis van het basisontwerp. Op locatie tot slot vindt de afsluitende inspectie plaats. Hier inspecteren we het volledige brandveiligheidssysteem (bouwkundig, installatie en organisatie) en bepalen we of het voldoet aan de afgeleide doelstellingen. Onze inspecteurs vellen een deskundig oordeel en zoeken daarbij zoveel mogelijk naar bevestiging in plaats van afkeurpunten. Mocht een melder zich bijvoorbeeld net even op een andere plek bevinden dan de norm voorschrijft, maar de situatie laat het toe en het voldoet aan de beoogde doelstelling, dan staat dit geen positieve beoordeling in de weg.”

Als het gehele brandveiligheidssysteem doeltreffend blijkt te zijn (voldoet aan de afgeleide doelstellingen), ontvangt de hoteleigenaar een rapport met certificaat. "Zo niet, dan staan in het rapport de punten van aandacht en komen we later terug om die punten opnieuw te inspecteren om tot een positieve-conclusie te komen. Een brandveiligheidssysteem verlangt een periodieke inspectie. Ook de vervolg-inspecties verzorgen we vanzelfsprekend voor onze en nieuwe relaties", besluit Edwin.

https://www.normecfss.nl/ 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening Internationaal
Mercure Liège City Centre opent haar deuren

Vandaag opent Mercure Liège City Centre officieel haar deuren na een complete rebranding. Het viersterrenhotel is gevestigd aan de Rue Saint Léonard 182, middenin het centrum van de bruisende stad Luik. Het pand kent een rijke geschiedenis als voormalig linnenfabriek en een 17e-eeuws k...

Amsterdam Opening
Vondel Hotels opent boutique hotel MAI Amsterdam in Chinatown

Vondel Hotels (2003) vierde afgelopen weekend het Chinees Nieuwjaar met de opening van hotel MAI Amsterdam. Gevestigd aan Geldersekade 30 en met Zeedijk in de achtertuin, is het 4-sterren boutique hotel gelegen in het hart van één van de meest authentieke wijken van de stad, Chinatown....

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Awards F&B
Agnes Raggers F&B Professional of the Year 2020

Tijdens het AF&BM-jaargala in Hotel Okura Amsterdam heeft Agnes Raggers, F&B Manager van Mooirivier Hotel & Congres in Dalfsen, de F&B Professional of the Year Award 2020 uitgereikt gekregen. De finalestrijd ging dit jaar tussen Agnes Raggers, Bart Vanderstukken (Kruisherenhotel M...

Personeel
De ervaren kwaliteit van HRM, de sleutel voor personeelsbehoud?

Een HR-manager van een vijfsterren hotel in Amsterdam heeft de moed opgegeven. Op basis van haar ervaring lijkt er geen kruid gewassen tegen het hoge personeelsverloop in haar hotel. Nieuwe instroom verruilt vaak al na een jaar het bedrijf voor een andere werkgever. De maatstaaf die zij voor haarzel...

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: