Aantal hotelovernachtingen Duitsland zakt naar niveau eind jaren '80

19 maart 2021 | Redactie

Het Duits inkomend toerisme heeft in 2020 enorme verliezen geleden. In 2020 zijn 32 miljoen internationale overnachtingen geregistreerd in hotels en pensions met minstens 10 bedden – een daling van 64,4% ten opzichte van 2019.

Dit betekent dat na tien recordjaren het aantal overnachtingen is gedaald tot ongeveer hetzelfde niveau als direct na de Duitse hereniging. Tegelijkertijd groeide tijdens de pandemie het belang van de Europese markt voor reizen naar Duitsland. In 2020 waren bezoekers uit Europa goed voor 27,2 miljoen overnachtingen. Het aandeel van Europa is daardoor gestegen van 74 naar 85%.

Buurlanden stabiliseren inkomend toerisme

De negen buurlanden van Duitsland waren goed voor 56,6% van alle internationale overnachtingen in 2020 – in 2019 was dat 42,5%. Marktleider in 2020 was Nederland met 5,8 miljoen overnachtingen en een marktaandeel van 18,1%.

Reistrends in het coronajaar 2020

De gemiddelde reistijd van Europese vakantiegangers in Duitsland nam toe van 6,3 naar 7,2 nachten. De uitgaven daalden met 13%, wat samenhing met de toename van het aantal autoreizen in vergelijking met reizen met het openbaar vervoer. Zeven miljoen Europeanen reisden naar Duitsland zonder vooraf te boeken – bijna 30%. Hierdoor nam het aandeel spontane reizigers toe in vergelijking met degenen die hun reis lang van tevoren hadden geboekt.

De hotelsector werd bovengemiddeld getroffen door de pandemie (een daling van 65%). Het aantal internationale overnachtingen in steden met meer dan 100.000 inwoners daalde in 2020 met 71,4%.

Toch blijven stedentrips met 5,2 miljoen reizen in 2020 een belangrijk segment binnen het inkomend toerisme in Duitsland. Daarna komen de rondreizen (1,6 miljoen). Vakanties in landelijke gebieden namen toe tot meer dan drie miljoen reizen.

Ontwikkelingen in 2021

Wereldwijd willen in 2021 meer mensen dan in het coronajaar 2020 gaan reizen. De intentie om naar het buitenland te reizen is met 72 procent het grootst in Europa. Met zijn krachtige merk heeft Duitsland als vakantiebestemming alles om in te spelen op de groeiende reislust. De Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) ontwikkelt deze analyse op basis van de meest recente studies van IPK International, dat verschillende enquêtes heeft gehouden om het effect van COVID-19 op het internationale toerisme en de veranderende reisintenties te onderzoeken.

Vooruitzichten voor Duitsland als vakantiebestemming

24% van de ondervraagden in 18 belangrijke bronmarkten voor inkomend Duits toerisme is van plan dit jaar naar Duitsland te reizen. Duitsland staat begin 2021 hiermee op de tweede plaats in de internationale ranglijst van vakantiebestemmingen, Spanje staat op nummer 1. De meeste belangstelling is er voor citytrips (50%), natuurvakanties volgen met 41%. Verder wil 34% van de ondervraagden een strandvakantie in Duitsland.

Petra Hedorfer, voorzitter van de raad van bestuur van de DZT, benadrukt: “Europa is en blijft de belangrijkste regio voor het inkomend toerisme in Duitsland. Dankzij de over het algemeen grote bereidheid om binnen Europa te reizen en ons uitgebreid toeristisch profiel/aanbod van steden, cultuur, natuur en activiteiten bekleedt Duitsland een sterke positie op de ranglijst van bestemmingen. Wij zien dus goede vooruitzichten voor een herstel van het inkomend toerisme in Duitsland.”

De door IPK International onderzochte reisintenties wijzen erop dat er een grotere vraag is naar reizen in het seizoen mei-oktober. Meer dan 80% zou in die periode reizen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel
Hotelpersoneel in trek binnen andere sectoren

Alhoewel onze branche in last is, zijn mensen met een hospitality-achtergrond in trek binnen andere sectoren. Niet alleen de zorg zit verlegen om mensen met een sterke dienstverlenende achtergrond, maar ook de uitvaartverzorging is een sector waar deze professionals welkom zijn. Tegelijkertijd zien ...

David Bakker
Column: lang leve Leeuwarden

In 2018 was Leeuwarden, samen met Valletta (Malta), de Culturele Hoofdstad van Europa. De hotels puilden uit, bedden waren niet meer te boeken en provincie Friesland profiteerde mee. Eindstand: 5,4 miljoen bezoekers voor Friesland in 2018. In het bidbook werd uitgegaan van 4 miljoen bezoeken aan ...

Internationaal
a&o breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Vanaf 1 juli heet a&o Hostels haar gasten ook in Edinburgh welkom. Het eerste hostel in het Verenigd Koninkrijk van Europa’s grootste budget hostelketen biedt 131 kamers en 610 bedden. Het is centraal gelegen in de oude binnenstad van de Schotse hoofdstad. Voor oprichter en CEO Oliver Wint ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Achtergronden Interview
12 jaar geleden in Hospitality Management: Caro van Eekelen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2009. In de zomer van 2009 werd Caro van Eekelen aangesteld als managi ...

Interview
Mens, Bedrijf & Visie: Ricardo Eshuis (SVH)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: