Een echte hotelvloer kan tegen een stootje

2 oktober 2008 | redactie

Waar een wil is, is een weg. Dat gezegde houdt eigenlijk in dat er altijd wel een uitkomst gevonden wordt, wanneer men maar inzet toont. Dat gaat eigenlijk ook op voor het leggen van een vloer in een hotel. Elastisch, textiel, hout? Door de vele bomen is het bos haast niet meer zichtbaar…

Er moet veel overwogen worden bij het leggen van vloeren en vloerbedekking. Bovendien moet alles in een hotel tegen een stootje kunnen en makkelijk te reinigen zijn. En ook nog eens allergievrij zijn. Daarenboven zullen niet alle ruimtes in het hotel met dezelfde ondergrond en bedekking worden uitgerust. Wat zijn de laatste trends en ontwikkelingen?

'Moodbooks'

Voor Rob Eijgelsheim, verkoopdirecteur van Enia Project Tapijt Benelux, zijn er momenteel drie trends gaande in de hotellerie. 'Ten eerste is het belangrijk dat er een goede sfeer gecreëerd wordt,' zegt hij. 'Het is duidelijker dat de huiselijkheid in het hotel terugkomt. Daarnaast is ook geluid en akoestiek meer bepalend geworden.'

Hoewel textiel en tegeltapijt in de regel beter zijn voor het geluid, merkt Eijgelsheim een kleine opmars van de harde vloeren in de hotellerie op. Als derde trend stipt de verkoopdirecteur de functionaliteit en het onderhoud aan. ‘Of men nu kiest voor elastisch materiaal, textiel of een harde vloer, onderhoud is altijd nodig. Daarbij is het van groot belang dat we onderscheid maken tussen de branches en sectoren. Enia Project Tapijt levert aan de hele hospitalitysector. Daarbij horen ook cruiseschepen en vliegtuigen. Voor alle sectoren gelden weer andere eisen met betrekking tot functionaliteit, comfort en uiterlijk. En niet te vergeten de technische eisen, zoals brandveiligheid. Als er veel “verkeer” over de vloeren gaat, kan men beter niet kiezen voor het meest hoogpolige tapijt. Het personeel dat met karretjes over het tapijt moet, is dan aan het einde van de dag gebroken.’

Enia Project Tapijt is trots op alle projecten, zowel de grote als de kleine. Eijgelsheim: ‘Een aansprekend project - en voor ons een mooi visitekaartje - is de vloerbedekking die we onlangs in het Sofitel The Grand hotel te Amsterdam hebben gelegd. We merken dat hoteliers en architecten meer wensen dan alleen maar een “tapijtje in een bepaalde kleur”. We werken dan ook veel met “moodbooks”, waarbij we ook andere leveranciers betrekken, zoals voor de gordijnen en meubels. Zo kunnen we een totaalbeeld van de sfeer realiseren op basis van de wensen van de opdrachtgever. Alles is natuurlijk afhankelijk van de mate van luxe die een hotel voor ogen heeft. Wij bieden onze relaties naast kamerbreed getuft tapijt (Tuftline), naaldvilt (Tapisom) en tapijttegels (Tecsom), ook diverse mogelijkheden voor individueel design (bedrukt tapijt in tegels en banen) en karpetten.’

Alle wensen zijn met de huidige technologie te realiseren. ‘Zo hebben we voor een kantoorpand tapijttegels laten maken waarop full colour foto’s waren afgebeeld. En hoewel dit een dure onderneming leek, bleek het bij uitvoering niet eens zo heel veel duurder geweest te zijn dan een stukje “normaal” tapijt,’ aldus Eijgelsheim.

Mooi én praktisch

Ook Annemarie van Voorden, marketing- en communicatiemedewerker van Bonar Floors, heeft de trends in de hotellerie helder voor ogen. Het gaat volgens haar om design, hygiëne en brandveiligheid. ‘Op het gebied van design werken we samen met de Italiaanse ontwerpstudio Sottsass Associati. We hebben hiervoor gekozen omdat voor sommige architecten en projectleiders de kleuren van onze Flotex-vloeren niet voldeden. De vloerenlijn is van origine Brits, waardoor er veel gebruik werd gemaakt van de kleuren groen en blauw. Nu kunnen architecten dankzij digitale printtechniek eigen kleuren of RAL-kleuren gebruiken. We merkten namelijk dat onder architecten een sterke hang bestaat naar ontwerpvrijheid.’

De Sottsass-collectie uit de Flotex-lijn is vernieuwend, zowel op esthetisch als op technologisch gebied. Bonar Floors is hiermee een nieuwe richting ingeslagen door dynamisch design te combineren met innovatieve producttechnologie. ‘Waar wel rekening mee moet worden gehouden, is dat naast een mooi ontwerp ook het praktische niet uit het oog verloren mag worden. Er gaat daarom ook altijd een van onze designers mee met de accountmanager, wanneer ze naar een project gaan. Qua hygiëne is Flotex ideaal. De vloer bestaat uit een harde ondergrond met daarop nylonvezels. Hierdoor is de vloer honderd procent waterdicht. Alle vlekken zijn met koud water te verwijderen. Er zijn geen schoonmaakmiddelen meer nodig.

Hardnekkige vlekken die lange tijd in de vloer zitten, kunnen wel verwijderd worden met schoonmaakmiddel. ‘Wanneer we een vloer afleveren, dan zit in het meegeleverde reinigingssetje express geen schoonmaakmiddel,’ legt Van Voorden uit. 'Ook zijn de vloeren van Bonar in een Sanitized-variant te krijgen. Deze vloeren reduceren de hoeveelheden huismijt met bijna 90 procent. Ook is de vloer resistent voor diverse ziektes en bacteriën zoals MRSA en E-coli.'

De vloeren kunnen uitgevoerd worden in tegels. Voor hotels is dat handig wanneer veel verkeer op een gegeven moment “banen” achterlaat. Ook wanneer er niet te verwijderen vlekken in de vloer zijn gekomen, is het een kwestie van slechts een paar vloertegels vervangen.

De inloopmatten van Bonar Floors uit de Coral-lijn zijn mede ontwikkeld met het oog op brandveiligheid. Van Voorden: ‘Iedere ingang in het hotel is meestal ook een nooduitgang. Daarom voldoen onze inloopmatten aan de strengste brandveiligheidseisen. De vloeren uit de Flotex-lijn voldoen ook aan deze standaarden.’

Onlangs is Bonar Floors overgenomen door Forbo Flooring. ‘Hierdoor zijn de mogelijkheden voor de klanten alleen maar uitgebreider geworden,’ legt Van Voorden uit. ‘Voor iedere situatie kunnen we nu een oplossing bieden. Zeker ook door de aankoop van het bedrijf Westbond. Deze onderneming is gespecialiseerd in het luxesegment van tapijtvloeren. Zo ligt Westbond in de directiekantoren van Shell. Van klein hotel tot luxe vijfsterrenhotel, Bonar Floors kan alle segmenten aan.'

Van zacht naar hard

Het ambachtelijk natuursteenbewerkingsbedrijf Nitesco legt zich toe op de levering, installatie, renovatie en totaalonderhoud van alle soorten natuurstenen en kunststenen vloeren. Het bedrijf is met name actief in de hotellerie en levert diensten door heel Nederland. Directeur Shay Ari Kalfuss benadrukt dat vloeren van marmer altijd een hoge mate van allure en grandeur hebben. Kalfuss: ‘Natuurstenen vloeren hebben een elegante en tijdloze uitstraling. Van grote paleizen, luxe hotels en statige herenhuizen, stenen vloeren imponeren.’

Natuurstenen vloeren zijn in hotels erg praktisch, vanwege de duurzaamheid, brandveiligheid en hygiëne. Er kan niets in blijven plakken en het reinigen ervan is eenvoudig. Er is de laatste tijd een toename in de vraag naar natuurstenen en kwartscomposiet vloeren. ‘Kwartscomposiet vloeren zijn wat duurder dan de gewone natuurstenen vloeren. Sommige kwartscomposiet soorten zijn dichter dan graniet, waardoor deze een lagere onderhoudscyclus hebben. Hiervoor geldt wel dat de renovatiekosten van kwartscomposiet weer hoger zijn.’

Renovaties

Ook bij de toepassing van natuursteensoorten spelen door de eeuwen heen trends en mode een belangrijke rol. Het valt de directeur van Nitesco op dat voor de natuurstenen vloeren men tegenwoordig weer wat meer kiest voor de warmere tinten, waaronder de bruine en crèmekleuren. ‘Ook is er een voorkeur waarneembaar naar enerzijds grote vloerplaten, en anderzijds naar ingewikkelde vloerpatronen. Tegenwoordig worden de voegen vaak in kleur aangebracht, zodat de voeg zo min mogelijk opvalt en men voor het oog een veel groter aaneengesloten oppervlak krijgt. Ook zorgen nieuwe voegmaterialen ervoor dat de voegen veel dichter van structuur worden en dus meer vuilafstotend. Dit heeft weer een positief effect op de uitstraling en de schoonmaakkosten’, aldus Kalfuss.

Renovatie en onderhoud zijn de 'core business' van Nitesco. Maar het bedrijf doet veel meer. Vanuit de productkennis is Nitesco in de afgelopen jaren nauw betrokken geweest bij grote hotelrenovaties.

Kalfuss: ‘Opdrachtgevers en hoteliers verlangen van ons dat we op alle gebieden waar het stenen vloeren betreft een oplossing kunnen bieden. Vaak wil men weten welke stenen vloer het beste bij een project past. Men wil daarnaast gebruik maken van onze kennis op het gebied van onderhoud en schoonmaak. Een stenen vloer is een mooi product, maar wordt pas echt chique wanneer het goed wordt onderhouden.’

Vanwege de lagere transportkosten en snellere bewerkingstechnieken is de kostprijs voor een natuurstenen vloer tegenwoordig veel lager dan vroeger. Op het referentielijstje van Nitesco prijken het Amstel hotel, Hotel Krasnapolski, Het Paleis op de Dam en het Renaissance hotel in Amsterdam.

HM302008

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel
Hotelpersoneel in trek binnen andere sectoren

Alhoewel onze branche in last is, zijn mensen met een hospitality-achtergrond in trek binnen andere sectoren. Niet alleen de zorg zit verlegen om mensen met een sterke dienstverlenende achtergrond, maar ook de uitvaartverzorging is een sector waar deze professionals welkom zijn. Tegelijkertijd zien ...

David Bakker
Column: lang leve Leeuwarden

In 2018 was Leeuwarden, samen met Valletta (Malta), de Culturele Hoofdstad van Europa. De hotels puilden uit, bedden waren niet meer te boeken en provincie Friesland profiteerde mee. Eindstand: 5,4 miljoen bezoekers voor Friesland in 2018. In het bidbook werd uitgegaan van 4 miljoen bezoeken aan ...

Internationaal
a&o breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Vanaf 1 juli heet a&o Hostels haar gasten ook in Edinburgh welkom. Het eerste hostel in het Verenigd Koninkrijk van Europa’s grootste budget hostelketen biedt 131 kamers en 610 bedden. Het is centraal gelegen in de oude binnenstad van de Schotse hoofdstad. Voor oprichter en CEO Oliver Wint ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Achtergronden Interview
12 jaar geleden in Hospitality Management: Caro van Eekelen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2009. In de zomer van 2009 werd Caro van Eekelen aangesteld als managi ...

Interview
Mens, Bedrijf & Visie: Ricardo Eshuis (SVH)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: