Effectieve e-mail nieuwsbrieven

15 april 2008 | redactie

Ze zijn zeer effectief in uw marketingstrategie: e-mail nieuwsbrieven. Mits de uitvoering goed is, uiteraard. Aan het verzenden gaat een aantal stappen vooraf die essentieel zijn voor het succes van uw boodschap.

Database

Uw database (adressenbestand) dient goed gesegmenteerd te zijn, zodat u de juiste informatie naar de juiste doelgroep stuurt. Een marktsegmentatie in uw e-mail database kan er als volgt uitzien:

. Individuele toeristische gasten
. Touroperators
. Internetaanbieders
. Lokale bedrijven met individuele kamerovernachtingen (eventueel verdeeld in boekers en directieleden)
. MCI-markt
. Persadressen
. Relaties van uw hotel
. Leveranciers

Op deze manier kunt u ieder segment voorzien van een eigen relevante nieuwsbrief. Immers: een nieuw fietsarrangement is niet bijster interessant voor uw leveranciers...

E-mail systemen

Er zijn vele soorten e-mail nieuwsbriefsystemen beschikbaar. Bij de evaluatie van deze systemen kunt u de volgende zaken in ogenschouw nemen:

. Het kostenaspect. Brengt de leverancier de kosten per maand, per e-mail adres of per verstuurde e-mail in rekening? De kosten worden veelal bepaald door het aantal adressen in uw database, het aantal keren dat u een nieuwsbrief wilt verzenden en de totale hoeveelheid e-mails per verzending.
. Opt-in/opt-out. Beschikt het systeem over een solide aan- en afmeldsysteem, zodat u niet beticht kunt worden van het verzenden van spam e-mails?
. Wilt u e-mails over uw eigen server laten verzenden of via een externe server?
. Biedt het systeem flexibiliteit in onderwerpen, highlights en kan het systeem in uw eigen huisstijl worden aangepast?
. Welke rapportage geeft het systeem na verzending van een e-mail, over bijvoorbeeld aanmeldingen van nieuwe e-mail adressen, over ontvangers die zich hebben uitgeschreven, et cetera?
. Gemak van het beheer van de database.

Wanneer uw database gereed is en u beschikt over een goed softwarepakket, dan kunt u starten met het versturen van nieuwsbrieven aan de hand van de volgende stappen:

1. Kies per nieuwsbrief één thema per doelgroep, een uniek thema dat terugkomt in de gehele inhoud van de nieuwsbrief, zodat deze samenhang krijgt en zinvolle informatie bevat voor uw doelgroep. Een nieuwsbrief naar uw individuele gasten over een nieuw fietsarrangement bijvoorbeeld, kan informatie bevatten over de routes in de omgeving, de picknickmanden die u de gasten aanbiedt, de bezienswaardigheden en evenementen in de omgeving, leuke websites die informatie geven over de streek...

2. Zorg voor een heldere indeling. Lezers moeten uw e-mail snel kunnen scannen. Zorg daarom voor heldere kopjes en houd artikelen kort en bondig, met links die verwijzen naar meer informatie op uw website.

3. Maak gebruik van beelden. Een e-mail met enkel tekst zal de aandacht van uw lezers niet vasthouden. Zorg voor beelden, foto’s van uw hotel, van uw product en de omgeving om de nieuwsbrief zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Zorg dat iedere afbeelding ingevoerd wordt met een link naar de relevante tekst op uw website; lezers hebben namelijk de neiging om op plaatjes te klikken.

4. Zorg voor een speciale aanbieding. Neem in de nieuwsbrief over uw nieuwe fietsarrangement een speciale aanbieding op om lezers extra te prikkelen. Dit kunnen tijdgebonden aanbiedingen zijn of prijsgerelateerde aanbiedingen. Ze kunnen ook te maken hebben met de inhoud van het arrangement. Zorg dat lezers middels een link direct een boeking kunnen maken. Neem niet te veel aanbiedingen op: maximaal één of twee die passen binnen het thema van uw nieuwsbrief.

5. Controleer uw nieuwsbrief op spelling, het functioneren van links, adresgegevens en datum. Een slordige nieuwsbrief wordt door lezers ervaren als een nieuwsbrief waar geen aandacht aan is besteed. Waarom zou een arrangement dan wel goed verzorgd zijn?

6. Interactie. Moedig uw lezers aan om de e-mail door te sturen naar bekenden die ook geïnteresseerd zouden kunnen zijn. Maak inschrijving op uw nieuwsbrief in al uw uitingen tot een eenvoudige handeling. Zorg er ook voor dat gasten via uw website toegang hebben tot al uw nieuwsbrieven.

7. Zorg voor een duidelijke afzender. Neem hierin uw adresgegevens, telefoonnummer, e-mailadres en webadres op. Zorg voor een duidelijke en eenvoudige opt-out procedure (afmelden voor de nieuwsbrief).

Met bovenstaande aandachtspunten vergroot u de kans op een effectieve e-mail nieuwsbrief, waardoor u meer reacties en reserveringen kunt verwachten. Wees niet bang om een keer te experimenteren, maar focus altijd op de inhoud van uw nieuwsbrief en op het door u gekozen thema.

U kunt de opmaak en verzending natuurlijk laten verzorgen door externe partijen, maar met de huidige systemen is het vrij gemakkelijk om de opmaak en verzending in eigen beheer te doen. 

HM302008

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel
Hotelpersoneel in trek binnen andere sectoren

Alhoewel onze branche in last is, zijn mensen met een hospitality-achtergrond in trek binnen andere sectoren. Niet alleen de zorg zit verlegen om mensen met een sterke dienstverlenende achtergrond, maar ook de uitvaartverzorging is een sector waar deze professionals welkom zijn. Tegelijkertijd zien ...

David Bakker
Column: lang leve Leeuwarden

In 2018 was Leeuwarden, samen met Valletta (Malta), de Culturele Hoofdstad van Europa. De hotels puilden uit, bedden waren niet meer te boeken en provincie Friesland profiteerde mee. Eindstand: 5,4 miljoen bezoekers voor Friesland in 2018. In het bidbook werd uitgegaan van 4 miljoen bezoeken aan ...

Internationaal
a&o breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Vanaf 1 juli heet a&o Hostels haar gasten ook in Edinburgh welkom. Het eerste hostel in het Verenigd Koninkrijk van Europa’s grootste budget hostelketen biedt 131 kamers en 610 bedden. Het is centraal gelegen in de oude binnenstad van de Schotse hoofdstad. Voor oprichter en CEO Oliver Wint ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Achtergronden Interview
12 jaar geleden in Hospitality Management: Caro van Eekelen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2009. In de zomer van 2009 werd Caro van Eekelen aangesteld als managi ...

Interview
Mens, Bedrijf & Visie: Ricardo Eshuis (SVH)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: