“F&b brengt reuring in de tent”

18 mei 2014 | Redactie

“Onze focus ligt op de zakelijke markt. Het hotel ligt in hartje Amsterdam. Veel gasten zijn overdag aan het werk en  hebben ’s avonds ook vaak nog een programma. Maar als je geen bar of restaurant hebt, is het hotel in die uren uitgestorven. Saai en sfeerloos is het dan. Ik wil graag dat als mensen het hotel binnenlopen dat er leven is in het gebouw. Dat er gegeten wordt, gedronken. f&b is voor mij dus heel sfeerbepalend in een hotel. Een hotel moet meer zijn dan alleen een slaaphut. Ik zie het als een warm nest. Als hotelier in Amsterdam weet je dat gasten veel buiten de deur verblijven. Maar dat betekent niet dat je het hotel geen thuis moet laten zijn.

Verdubbeling inkomsten

F&b heeft dus toegevoegde waarde op het gebied van sfeer. Nog niet als je spreekt over inkomsten of winst. Ik denk dat we inmiddels break even draaien. Dat betekent al wel een verdubbeling van de inkomsten in vergelijking met drie jaar geleden. Dus het gaat zeker de goede kant op. Op het ontbijt maak je als hotel altijd winst. Het gaat er dus om de lunch en het diner ook rendabel te maken. Door de goede reviews van ons restaurant trekken we ook steeds meer gasten die komen dineren. Ongeveer twintig procent slaapt ook in het hotel, de rest is Amsterdammer of toerist die hier aanschuift. Het restaurant zit zichtbaar aan de straatkant, dus profileert zich ook als zelfstandige horecaonderneming. We hebben geen minibar op de kamer. Maar de gasten kunnen wel zeven dagen per week tussen zeven uur ‘s ochtends en elf uur ’s avonds gebruik maken van de roomservice. De prijzen hiervan zijn volstrekt gelijk aan die van de kaart beneden. Ik vind dat normale service.

Goede recensies

We hebben in het restaurant 32 couverts. Over zeven dagen gemeten hebben we een bezettingsgraad van tachtig procent.  We krijgen ook goede recensies. Op Couverts bijvoorbeeld staat er het rapportcijfer 8,5 achter onze naam. Daar zijn we natuurlijk heel blij mee. En je ziet ook dat het drukker wordt na dit soort reviews. Onze kaart wisselt vier keer per jaar. Maar een favoriet blijft er altijd op staan: de Sint Jakobsschelpen. De specialiteit van onze kok. Voor de bulkgoederen hebben we een vaste groothandel die dagelijks bij ons bezorgt. Maar we doen ook zaken met aantal flexibele, lokale leveranciers voor met name  brood, vis, groenten en vlees.”

HM302014

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
ibis Styles Delft City Centre verwelkomt haar eerste gast

ibis Styles Delft City Centre opent vanaf vandaag haar deuren. Het driesterren hotel telt 82 kamers en is gevestigd aan het Van Leeuwenhoekpark 2 in Delft. Het hotel bevindt zich in het hart van het centrum, vlakbij het station. Met de toevoeging van ibis Styles Delft City Centre aan het ibis Styles ...

Hotelbouwplannen
Bouw Amrâth Galaxy Jaarbeurs Hotel vertraagd

De ambitie om nog dit jaar het Amrath Galaxy Jaarbeurs Hotel in Utrecht te openen, gaat niet worden gehaald. De bouw van het multifunctionele gebouw heeft vertraging opgelopen. Bijna drie jaar geleden startte de bouw van de 90 meter hoge toren. Het hotelgedeelte bestaat uit de eerste zeven verdie ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Toerisme Achtergronden
Oasis Parcs verandert naam in Oasis Premium Resorts

Het premium merk Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten. De exploitant van luxe vakantieresorts beheert momenteel zeven resorts in Nederland, Curaçao, Oost ...

Achtergronden
Dit lees je in de gloednieuwe Hospitality Management

Een bijzonder speciale editie van Hospitality Management valt over een aantal dagen bij iedere hotelier op de mat. Ewout Hoogendoorn – al jaren als gewaardeerde columnist verbonden aan het blad – interviewt niemand minder dan John Fentener van Vlissingen, oprichter van zakenreisconcern B ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: