Geen gestroomlijnde dagen

Auteur: Redactie
13 februari 1997
Geen gestroomlijnde dagen

De locatie is natuurlijk prachtig: direct aan het Noordzeestrand te Noordwijk. De gevel van het hotel kan een 'embellissering' gebruiken - en krijgt die dan ook. Jaap Liethof schetst verbaal, met groot gemak, een helder beeld van de fraaie toekomst. Het interieur van 'Hotel Oranje' behoeft geen façade van volzinnen: het is weelderig en stijlvol. En verder? 'We hebben het grootste binnen-golfslagbad van Europa,' probeert Liethof hoopvol, maar ook zwemmend zal hij niet ontkomen: tussen alle lofuitingen op zijn hotel door, moet hij ook iets over zichzelf vertellen.

Eigenlijk praten we over drie hotels: Hotel Oranje, Boulevard Hotel en Beach Hotel. Samen heten zij de Hotels van Oranje; samen hebben zij 325 luxueuze kamers, 30 flexibele conferentie- en banquetzalen, en 1500 vierkante meter ontspanningsruimte. Het vijf sterren-hotel 'Oranje' is natuurlijk het vlaggeschip: Finse sauna, Turks bad, conditie-apparatuur, solarium, 'beauty center' en het reeds genoemde 30 meter lange golfslagbad. Hoe komt een 31 jarige zoon van een registeraccountant tussen al die rijkdom terecht?

Richting

'Het hospitality-vak heeft mij van jongs af aan geïnteresseerd,' vertelt hij. 'Als jongen van dertien stond ik al in restaurantkeukens mee te helpen. Ik wilde kok worden.' Jaren later, na een stage in de Ardennen - hij 'deed' de hotelschool in België -, kwam hij op zijn besluit terug. Liethof: 'Ik bleef het een mooi vak vinden, maar die werktijden ... Ik heb toen een nieuwe richting gekozen: het management. Ik werd receptionist, vervolgens nightmanager. Ook dat beviel me niet.' - Hij glimlacht verontschuldigend. 'Zolang je niet echt weet wat je wilt, is het nuttig om te ontdekken wat je niet wilt.'

Dan maar de food & beverage kant. Liethof kwam in contact met de eigenaar van een groot 'tafeltje-dek-je' bedrijf in Antwerpen. Die man bood hem, zoals het heet, een aardige uitdaging: een cateringafdeling opzetten en bestieren. Het was een stap in de goede richting, maar Liethofs loopbaan nam wederom, na anderhalf jaar, een onverwachte wending: hij mocht het verkoopkantoor gaan leiden van een internationale reserveringsketen in Antwerpen. 'Verkopen en klantcontact onderhouden; dat beviel me prima,' aldus Liethof. 'Ik heb het drieënhalf jaar gedaan; met succes, mag ik gerust zeggen.' Toch vertrok hij - vast van plan om door te groeien - naar het 'hoge' noorden. Een Amsterdams hotel lijfde hem in voor de 'corporate sales'. Dat duurde een jaar. Toen vond Lieftink - destijds nog maar 28 jaar - zijn eigenlijke bestemming: Noordwijk, Hotel van Oranje.

Netwerken

'Dit hotel is één van de weinige hotels met vijf sterren dat zich vrijwel volledig op congressen, vergaderingen en banqueting richt,' benadrukt Liethof. 'We hebben relatief maar weinig "corporate" reizigers.'

Bevindt hij zich niet in een uiterst comfortabele positie, gezien het luxueuze, uitgebreide pakket aan mogelijkheden dat hij beoogde klanten kan bieden? Liethof: 'Er blijft altijd ruimte voor verbetering. De laatste drie jaar zijn we ons steeds meer op internationale congressen gaan richten; dat bracht met zich mee dat we ons in nog grotere mate bewust moesten worden van bijvoorbeeld de beveiliging. Op die markt is ook de snelle en flexibele dienstverlening essentieel.'

Liethof heeft, in zijn bewoordingen, geen gestroomlijnde dagen. Vergaderingen met de directie en met zijn 'sales-team' worden afgewisseld met momenten van afzondering (voor de budgettering) en met de bezoekjes aan klanten voor wie hijzelf als contactpersoon fungeert. 'Je moet handel halen,' aldus Liethof. 'Als Philips met een nieuw product komt, dan komt er ook een productpresentatie. Dat moet je binnen zien te halen. De krant lezen dus; en jaarverslagen. Maar het "netwerken" blijft het belangrijkst. Men moet je de handel gunnen. Eerst wil men weten of je een aardige, betrouwbare kerel bent. Zo ja, dan mag je een offerte uitbrengen.'

HM30JAAR HM301997

Overig nieuws