Meer hotelbedden in Amsterdam

12 december 2011 |
Meer hotelbedden in Amsterdam<

Het afgelopen halfjaar is een aanzienlijke groei van het aantal hotelbedden in de hoofdstad geconstateerd. Vergeleken met de eerste zes maanden van 2010 zijn er 1,9 procent meer kamers bijgekomen. Voor heel 2011 is geraamd dat er 1.200 nieuwe hotelkamers op de markt zijn gekomen. In 2012 komen er nog eens 1.400 nieuwe kamers bij. De oorzaak
hiervoor is tweeledig: enerzijds is de toename te verklaren door de herbestemming van leegstaande kantoorruimte in hotels. Anderzijds door de realisatie van plannen voor vooral luxe hotels in het centrum van de hoofdstad.

Nieuwe luxehotels
Voorbeelden van nieuwe luxehotels zijn het Conservatorium Hotel, Andaz en het Waldorf Astoria. Dit is één van de conclusies uit de MarketView Amsterdam Hotel Market die CBRE in samenwerking met de dienst Economische Zaken van de gemeente Amsterdam uitbrengt.

Meer Amerikanen in Amsterdam
De sterke groei in het aantal overnachtingen zoals in 2010 werd waargenomen is getemperd, maar in het eerste halfjaar van 2011 werd er nog steeds een toename gemeten (+1,8 procent), vooral in het tweede kwartaal. Het aantal intercontinentale hotelgasten steeg en in het bijzonder Amerikanen wisten de weg naar Amsterdam te vinden.

Magere beleggingen
De Nederlandse hoofdstad staat als gevolg van de sterke marktpositie en hoge bezettingsgraden in de Europese top op het gebied van kamerprijs. Toch blijft de beleggersmarkt voor hotels in Amsterdam dun. Eén van de belangrijkste transacties in het afgelopen halfjaar was de verkoop van het nieuwe Crowne Plaza Amsterdam Zuid aan het Duitse Union Invest.

Overaanbod op de loer?
Ondanks het feit dat er een blijvende behoefte is aan hotelkamers, ziet CBRE de snelle groei van herbestemmingsprojecten op perifere locaties als een zorg. Voor structureel leegstaande kantoorgebouwen wordt transformatie tot hotels vaak gezien als de enige oplossing. Het risico van overaanbod is niet ondenkbaar, zeker als de ligging van het toekomstige hotel niet optimaal is.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: