Guest supplies: niet weg te denken attenties

2 september 2008 | redactie

Wegens veranderende wensen of eisen, en schommelingen in de conjunctuur, zijn guest supplies constant onderhevig aan innovatie. De mogelijkheden voor hoteliers zijn eindeloos, maar niet kosteloos. Het is echter ondenkbaar dat de aardigheidjes voor de hotelgasten ooit uit de badkamer zullen verdwijnen.

Het zeepje en de flesjes met shampoo en bodylotion zijn voor het merendeel van de hotelgasten een vanzelfsprekendheid. Toch is het ene product het andere niet. En in tijden van laagconjunctuur willen hoteliers guest supplies wel eens bestempelen als kostenpost. Dat is onverstandig, want de badkamerartikelen en cosmeticaproducten zijn onlosmakelijk verbonden met het imago van een hotel en de beleving van de gasten. Mooie gastenartikelen ondersteunen een aangenaam verblijf, minder mooie artikelen doen er afbreuk aan. Guest supplies presenteren zich niet overal even opvallend, maar weg te denken - of weg te bezuinigen - zijn ze beslist niet.

Innovatie

Door de toegenomen welvaart vindt de hotelgast het niet meer dan normaal dat er een bepaalde mate van luxe in de hotelkamer aanwezig is. Hoe hoger het aantal sterren, des te groter - uiteraard - de verwachting. Vooral: de gastenartikelen moeten een 'eigen gezicht' hebben. Sommige hotelketens verbinden zich met merknamen aan producten die de kwaliteit van het hotel weerspiegelen. Huislijnen zijn al niets bijzonders meer; in de wereld van de guest supplies wordt daarom stevig geïnnoveerd.

Er is allang geen sprake meer van primaire benodigdheden, maar van kwalitatief goede cosmeticalijnen voor hotels. En daarin is weer onderscheid te maken tussen de eigen lijn en een merklijn. Voor wat betreft de hotellerie onderscheiden de leveranciers twee groepen klanten: de internationale ketens en de onafhankelijke hotels. Beide kunnen kiezen voor (exclusieve) merklijnen of voor een eigen lijn.

Er zijn ook ketens die nergens pontificaal het logo op willen hebben; zij benadrukken liever de werking of het doel van het product. Zij hechten meer waarde aan de kwaliteit en de waarde van het product en zien zichzelf niet als een cosmeticamerk. Dit is een van de ontwikkelingen die gaande is. Diverse merken staan voor een zekere mate van kwaliteit. Als een hotelier voor een dergelijk merk kiest, zegt dat tegelijkertijd iets over de hotelier.

Duurzaamheid

Het wellnessconcept heeft eindelijk voet aan de grond gekregen in de Nederlandse hotellerie. Wellness en guest supplies zijn duidelijk met elkaar verbonden. Producten die bij wellness horen zijn gezichtscrèmes, tubes met scrubcream, mondwater en massageolie.

Een andere duidelijke verschuiving binnen de guest supplies is het toenemende gebruik van natuurlijke producten. Ook hotelgasten gaan mee met de trend dat producten een hoog duurzaamheidgehalte moeten hebben. 'Milieuvriendelijkheid' staat bij hen hoog in het vaandel. De gasten letten op het gebruik van natuurlijke, dan wel 'chemische' ingrediënten; zij verwachten producten die bestaan uit honderd procent plantaardige bestandsdelen; producten die tevens hypoallergeen zijn. Shampoos worden bijvoorbeeld op natuurlijke basis ontwikkeld met een neutrale PH-waarde, waardoor ze uitermate huidvriendelijk zijn. De cosmetica voor de huid is gemaakt om schoon te maken én om te hydrateren; vandaar de essentiële oliën en natuurlijke extracten. Vaak gebruikte basisbestanddelen komen van de olijfboom, de palmboom en de aloë vera plant.

Het lijkt alsof niet alleen de ingrediënten steeds persoonlijker worden, ook de hele presentatie wordt steeds meer als één geheel gezien. Er zijn legio stijlen in diverse prijsklassen. Leveranciers bieden naast eigen lijnen ook designermerken die voornamelijk in de vier- en vijfsterrenhotels worden afgenomen. ADA Cosmetics biedt onder andere Bvlgari, Bogner, Escada en Lanvin. AFICOM heeft onder meer Carven en Pascal Morabito. Hotel Supply voert de lijnen van Yves Rocher en Anne Sémonin.

Bezuinigen?

De toegevoegde waarde van guest supplies is tweeledig: enerzijds bieden ze een uitgelezen mogelijkheid om de gast te verwennen, anderzijds worden ze vaak mee naar huis genomen waardoor ze een herinnering vormen aan het hotel. Een visitekaartje dus. Aangezien de hotelsupplies binnen de totale exploitatiekosten van het hotel een zeer bescheiden positie innemen, lijkt het niet logisch om hierop te beknibbelen.

Van de exploitatiekosten per kamer nemen de guest supplies grofweg zo’n tien procent in beslag. Vanwege de link met het imago van het hotel is derhalve - als gekozen wordt voor beknibbelen - het gezegde ‘penny wise, pound foolish’ van toepassing. Toch komt het voor, zeker als het economisch wat tegenzit, dat hotels niet onder besparingsoperaties uitkomen. Maar in plaats van de gastenartikelen helemaal af te schaffen, zijn er andere oplossingen denkbaar. Buig bijvoorbeeld de kosten voor de artikelen om, door de gast ervoor te laten betalen. Het verkopen van giftsets of additionele artikelen kan helpen de overige kosten te drukken. Er zijn hotels die de shampoo en de zeepjes in de badkamer zetten en vervolgens de gast de mogelijkheid bieden er een extra flesje bodylotion bij te kopen. Ook het omzetten van een private label naar een merklijn kan forse besparingen opleveren, omdat hotels zich soms niet goed bewust zijn van allerlei verscholen kosten voor het in stand houden van een eigen label. Hierbij valt te denken aan de minimum omvang van de order, de ontwerpkosten en de begeleidingstijd. Bovendien kan het hotel te maken krijgen met kosten voor uitfasering. Dit zijn kosten die gemoeid zijn met het opmaken van resterende voorraden als een nieuw design nodig is. Dat kan voorkomen wanneer het hotel bijvoorbeeld wijzigingen doorvoert in het logo.

Guest supplies zijn van oudsher een serviceproduct waarbij het veiligheidsaspect een belangrijke rol speelt. Een product moet uitvoerig zijn getest. Hotels en exploitanten willen uiteraard geen claims met betrekking tot bijvoorbeeld huiduitslag. Daarom wordt louter gekozen voor gastenproducten waarvan men absoluut zeker weet dat ze goed zijn.

HM302008

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel
Hotelpersoneel in trek binnen andere sectoren

Alhoewel onze branche in last is, zijn mensen met een hospitality-achtergrond in trek binnen andere sectoren. Niet alleen de zorg zit verlegen om mensen met een sterke dienstverlenende achtergrond, maar ook de uitvaartverzorging is een sector waar deze professionals welkom zijn. Tegelijkertijd zien ...

David Bakker
Column: lang leve Leeuwarden

In 2018 was Leeuwarden, samen met Valletta (Malta), de Culturele Hoofdstad van Europa. De hotels puilden uit, bedden waren niet meer te boeken en provincie Friesland profiteerde mee. Eindstand: 5,4 miljoen bezoekers voor Friesland in 2018. In het bidbook werd uitgegaan van 4 miljoen bezoeken aan ...

Internationaal
a&o breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Vanaf 1 juli heet a&o Hostels haar gasten ook in Edinburgh welkom. Het eerste hostel in het Verenigd Koninkrijk van Europa’s grootste budget hostelketen biedt 131 kamers en 610 bedden. Het is centraal gelegen in de oude binnenstad van de Schotse hoofdstad. Voor oprichter en CEO Oliver Wint ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Achtergronden Interview
12 jaar geleden in Hospitality Management: Caro van Eekelen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2009. In de zomer van 2009 werd Caro van Eekelen aangesteld als managi ...

Interview
Mens, Bedrijf & Visie: Ricardo Eshuis (SVH)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: