Het dessert is niet dood! 3 tips

4 oktober 2013 |
Het dessert is niet dood! 3 tips<

Zoet, vet en calorieën liggen onder vuur. Nou net de elementen die een dessert lekker makken. Restaurantgasten laten zich echter niet kennen. Amerikaans onderzoek
door marktonderzoeker Technomic onder ruim 1.500 consumenten toont aan dat er weer meer vraag is naar desserts ten opzichte van twee jaar geleden.

De redactie geeft u drie tips voor het ontwikkelen van aantrekkelijke en toekomstbestendige desserts.

TIP 1 Het dessert is sterk gedreven door emotionele drang bij de gast. Men wil zichzelf belonen met een dessert. Wanneer men blij is, dan neemt men eerder een afsluitende gang. Zorg dat een gast in zijn nopjes is na voor- en hoofdgerecht.

TIP 2 Of en hoe een dessert gegeten wordt, hangt sterk af van het gezelschap waarmee iemand is. In full service restaurants in de VS wordt bijna de helft van alle nagerechten gedeeld tussen gasten. Bij snellere concepten is dat bijna een derde. Zorg dat bij de opmaak en vorm van een dessert dat het makkelijk is om met elkaar te delen. Hoe mooi een 'wolkenkrabber van suikerwerk' ook kan zijn, een laag schaaltje waar men uit kan scheppen werkt beter.

TIP 3 Gasten nemen sneller een dessert als het niet te zwaar is; laag aan calorieën en suikers. Denk ook aan de portiegrootte. Op menig menukaart staan halve hoofdgerechten en kan er van alles met de entrees, maar op het gebied van de nagerechten is dit nog niet doorgesijpeld. Wat als u de gast nu wel over de streep kunt trekken met een half dessert? Het is allemaal omzet!

Waar wil men het dessert het liefst mee gezoet zien?
• 51% zegt honing
• 42% zegt witte suiker
• 28% zegt vruchtensappen/-extracten
• 26% zegt ahornsiroop
• 23% zegt rietsuiker

Door Frank Lindner:mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: