Hotel Astra; Gasten zijn geen nummers

Auteur: Redactie
F&B 17 februari 2009
Hotel Astra;  Gasten zijn geen nummers

Wie vanaf de Soerenseweg op Apeldoorn aanrijdt, komt na de bossen langs prachtige, statige panden. In de zogeheten Parkwijk wijst het navigatiesysteem bezoekers feilloos naar Hotel Astra en Brasserie Bas Backer. Wie zich uit de tv-reeks 'Herrie in het Hotel' de aflevering van mei vorig jaar herinnerd, weet nog hoe een restaurateur en een hotelier ronddoolden om het hotel-restaurant te vinden.    

Dat Herman den Blijker en Willem Reimers in die tv-uitzending naar eigen zeggen een ‘uurtje hebben rondgereden’, heeft er wellicht aan gelegen dat Hotel Astra – voor de ommezwaai die het programma teweeg bracht – minder goed opviel dan tegenwoordig. Vandaag de dag valt ook het mooi gestileerde interieur meteen op. Vanaf de straatkant is het duidelijk dat hier een gezellig en gastvrij hotel met dito brasserie is gevestigd.

Hotelmanager Herman Bosman geeft verdere toelichting op de locatie: ‘Veertig jaar geleden werd het hotel geopend, maar dan iets verder terug in de Bas Backerlaan. Toen het huidige grote pand vrijkwam is het hotel verhuisd en later is er nog een aanbouw gedaan.’ In de huidige opstelling bestaat het hotel nu zo’n elf jaar. Zoals eerder al kort aangegeven, dateert de huidige inrichting van mei 2008. Eigenaarechtpaar Theo en Anneliek van den Hul besloten de hulp in te roepen van Herrie in het Hotel. De wens was, om binnen het eigen bedrijf het roer radicaal om te gooien om zo weer door te kunnen groeien. Bosman: ‘Voorheen was de bezetting van het hotel wel goed, maar de keuken was louter gericht op de hotelgasten; er werden geen gasten van buiten aangetrokken. We hadden een kleine eetgelegenheid voor de gasten en nu een echte brasserie die voor iedereen toegankelijk is.’

Je moet wel durven. Alles volledig uit handen geven en ervan uit gaan dat er binnen één tot twee weken een geheel nieuwe zaak staat. In het geval van Hotel Astra en Brasserie Bas Backer heeft het programma zeker zijn dienst bewezen. ‘Het was alleen wel zo dat werkelijk alles door het programma besloten werd. Er werd ons alleen gevraagd wat we totaal niet wilden,’ aldus Bosman. 'Met het idee van een brasserie was iedereen het direct eens, maar een nieuwe naam verzinnen voor de nieuwe eetgelegenheid was zo makkelijk nog niet. Ook hierin waren we overgeleverd aan het team van het programma. Pas toen de openingsdag werd gefilmd en de vlag gehesen werd, was het ook voor ons duidelijk dat het restaurantgedeelte Brasserie Bas Backer ging heten.’

Tien werkdagen lang was het team van Herrie in het Hotel bezig met filmen, verbouwen, renoveren, inrichten en afwerken. ‘Direct na de uitzending schoot de bezetting van het hotel en de brasserie omhoog. Zodra mensen iets op televisie zien willen ze het zelf meemaken, zeker als men weet dat een bekende restaurateur zijn handtekening eronder heeft gezet,’ vertelt de hotelmanager. ‘Gelukkig worden we hier in Apeldoorn steeds beter gevonden. Toch merk je dat mond-tot-mondreclame nog het beste werkt.’

De koningin

Nu het hotel en de brasserie op orde zijn, moeten nog een paar van de 29 kamers worden gerenoveerd. Ondertussen heeft Hotel Astra de zinnen gezet op het verbeteren van de marketingactiviteiten. ‘Doordeweeks hebben we zo’n 80 procent zakelijke gasten en 20 procent toeristen. Er komen ook veel zakelijke gasten uit “Verweggistan”; dat is weliswaar goed om mijn talen op te halen, maar ik heb toch ook mijn dochter bij het hotel betrokken. Zij was al bezig met een hospitalityopleiding. Naast de zakelijke gasten is het fietstoerisme op en rond de Veluwe erg belangrijk voor ons. Als we een slechte zomer hebben, dan merk je dat direct in de bezetting van de kamers in het hoogseizoen. Ook komen er veel sporters vanwege de faciliteiten naar Apeldoorn. Veel wielrenners komen op het Omnisportcentrum af, en binnenkort is er een korfbaltoernooi.’

Bosman legt uit dat het hotel dan een bezetting van 120 procent heeft en extra bedden bijplaatst: 'De korfballers kunnen gerust met z'n drieën op een kamer, maar de dames blijven wel gescheiden van de heren. Alle gasten ervaren bij ons een gezellige en gemoedelijke sfeer. In tegenstelling tot grotere hotels zijn gasten bij ons geen nummer.’

Als grote groepen verspreid zitten over meerdere hotels, dan komen de partijen soms in de hotelbar van Hotel Astra samen, omdat ze zich in andere hotels anoniem voelen. Het hotel wil duidelijk een ‘thuis van huis’ zijn.

Het hotel heeft dan ook een aantal zeer trouwe gasten. Sommigen woonden zelfs bijna permanent in het hotel. ‘Een zakenman uit Zürich kwam hier anderhalf jaar lang doordeweeks en ging in de weekeinden naar huis.’

Een belangrijk evenement, waar ook de hotelkeuken op in gaat spelen, is Koninginnedag. Koningin Beatrix zal dit jaar Apeldoorn bezoeken. ‘We zijn druk bezig met het plannen van acties en het bedenken van arrangementen,’ aldus Bosman, ‘maar de hofdames houden alles tot het laatste moment geheim. En het weer speelt ook een belangrijke rol. Krijgen we goed weer of slecht weer? We laten in ieder geval wel “oranje” terugkomen in het menu en in de arrangementen.'

Gewoon kotelet

Over het menu gesproken. De kaart van Brasserie Bas Backer wisselt iedere drie maanden, met de seizoenen zogezegd. Verder staan op de kaart Oud-Hollandse invloeden zoals een saus van buikspek bij de runderribeye en stoofpeertjes in de salade van coburgerham. Bosman: ‘Laatst serveerden we rabarber en het viel op hoeveel gasten het haast niet meer kenden.’

Ook wil men op de kaart de zaken niet moeilijker omschrijven dan dat ze zijn. ‘Bij “rack” haken sommige mensen af, maar “kotelet” kent vrijwel iedereen.’ Apeldoorn heeft volgens de hotelmanager een ‘dorpse’ mentaliteit. ‘Bij ons slaat een paarse bloemkool niet aan.’

Door de komst van Herrie in het Hotel is er ook een nieuwe chef-kok aangesteld. Bosman: ‘Hij is heel erg veeleisend. Is de zalm niet goed geschubd, dan gaat hij terug. Probeert een leverancier kabeljauw uit de diepvries te slijten in plaats van vers, dan zegt hij duidelijk dat dit niet nog een keer hoeft te gebeuren. Daar wordt geen genoegen mee genomen.’ Het is duidelijk en prijzenswaardig: een chef die hamert op kwaliteit, direct aan de telefoon hangt en niet schippert. ‘Op termijn willen we onze ingrediënten ook meer lokaal gaan betrekken dan alleen maar bij de groothandel. Dit zorgt voor een goede wisselwerking tussen de locale ondernemers en levert promotie over en weer op.’

Op het moment heeft het hotel al een unicum in de vorm van een eigen broodsoort. Een Apeldoornse bakker bakt speciaal voor het hotel Astra-bollen. ‘Wanneer je meer met streekgebonden producten werkt, bind je je beter aan je eigen regio,’ legt Bosman uit.

Spin-offs

Hoewel er tijdens het televisieprogramma geen aandacht aan geschonken werd, merkt Bosman wel dat Hotel Astra als vergaderlocatie in trek is. Ten tijde van het interview zat de vergaderzaal dan ook goed vol. ‘Bedrijven komen vergaderen, lunchen halverwege de dag, gaan dan weer verder en sluiten af met een borrel of blijven ook dineren. Wat ook aanslaat, is onze "high tea" en het verzorgen van eten op locatie. Laatst wilde een buurman dat we een uitgebreide lunch bij hem thuis verzorgden. Een andere buurman hoorde hiervan en wilde ook gebruik maken van onze diensten, maar dan weer in het hotel.’ De hotelmanager vindt het leuk dat het hotel zo zijn spin-offs heeft. Bosman vindt het prima, met wortels in de cateringwereld (als hoofd catering van de Gemeente Deventer) vind hij zijn weg wel. Het maakt Bosman niet uit of er twintig directeuren of twintig boeren te gast zijn. ‘Het liefst zet ik ze ook nog door elkaar, zodat ze nog wat van elkaar kunnen leren.’

Herman Bosman

Bosman is een echt horecamens. Hij veranderde iedere tien tot twaalf jaar van baan; hoefde nooit te solliciteren; werd altijd gevraagd of weggehaald door bedrijven. Van origine scheepswerktuigbouwkundige. Bosman heeft flink wat cursussen gedaan en diploma’s gehaald tijdens zijn carrière in de horeca, zoals SVH-gastheerschap en managementcursussen.

Bosman haalt voldoening uit het vak omdat het zo veelzijdig is. De wisselvalligheid en soms de hectiek geven hem nieuwe energie. Hotel Astra is een familiehotel en al het personeel, van eigenaar tot housekeeping, werkt zeer nauw samen. Bosman neemt daarom in de weekeinden ook gerust de taak van nachtportier op zich, of barman.

Brasserie Bas Backer

Alle voorgerechten: 8,-

Alle soepen: 6,-

Alle hoofdgerechten: 19,50

Alle desserts: 7,-

Viergangen verrassingsmenu: 36,50

Vijfgangen verrassingsmenu: 45,-

Driegangen maandmenu: 27,50

 

Overig nieuws