Hotelclassificatiesysteem Benelux

10 april 1998 | Redactie

In Nederland is de brancheorganisatie Bedrijfschap Horeca & Catering verantwoordelijk voor de implementatie van het wettelijk verplichte hotelclassificatiesysteem. Het Bedrijfschap zorgt tevens voor de controle. Dankzij het verplichte karakter van dit systeem is ook het gebruik van de naam ’hotel’ wettelijk beschermd.

 

De meer dan tien jaar oude normenlijst zal per 1 januari 1999 vervangen worden door nieuwe normen. Tot die tijd zal een beleid worden gevoerd waarin vooruitgelopen wordt op de nieuwe normen (die lichter worden). Een hôtelier hoeft dus geen geld te stoppen in het voldoen aan een norm die straks is vervallen of lichter is geworden.

De belangrijkste verandering in het nieuwe systeem is, dat ook kwalitatieve criteria zijn toegevoegd. De lijst laat per norm zien voor welke sterrencategorie deze geldt.

 

Subjectief

Het classificatiesysteem kent vier hoofdcategorieën: slaapkamer; gemeenschappelijke sanitaire voorzieningen in het gebouw voor de gasten; gemeenschappelijke diensten en lokalen in het gebouw voor de gasten; algemeen. Deze zijn vervolgens onderverdeeld in twaalf subcategorieën. Voor de slaapkamer: algemeen; meubilair en overige voorzieningen; privé sanitaire voorzieningen; technische voorzieningen. Voor de gemeenschappelijke sanitaire voorzieningen: WC en badgelegenheid. Voor de gemeenschappelijke diensten en lokalen: toegang/bereikbaarheid lokalen; technische voorzieningen; overige voorzieningen. Voor algemeen: staat van onderhoud; properheid; facultatieve normen.

De eerste drie hoofdcategorieën zijn uitsluitend objectieve criteria, terwijl de vierde hoofdcategorie (algemeen) subjectieve omschrijvingen geeft. Voor de subcategorie meubilair (van de hoofdcategorie slaapkamer) gelden bijvoorbeeld de volgende criteria: vier of vijf sterren zijn slechts te verdienen met een kleurentelevisie voorzien van een afstandsbediening; de kamer dient tevens een radio te hebben. Voor drie sterren geldt: radio verplicht en televisie op verzoek. Twee sterren: radio op verzoek. Eén ster: niets.

In de hoofdcategorie algemeen moet men het doen met subjectieve omschrijvingen, zoals: 'De inrichting en uitstraling van het bedrijf dient ten minste in overeenstemming te zijn met de status van een - respectievelijk van één tot en met vijf sterren - eenvoudig / standaard / middenklasse / eersteklas / luxe hotel.'

In een aparte toelichting wordt nader ingegaan op bepaalde normen. In die toelichting is te lezen dat het functionele karakter van de in een norm genoemde voorziening niet verloren mag gaan: aan de norm ’een tafel of salontafel’ wordt alleen voldaan als op die tafel geen televisietoestel staat.

 

Klachten

 

Als bedrijven de naam ’hotel’ willen voeren, moeten zij dit aanvragen bij het Bedrijfschap Horeca. Bedrijven worden één keer per twee jaar gecontroleerd door eigen inspecteurs; volgens de verordening hoeft dit slechts één keer per drie jaar. Bij klachten van gasten of van andere bedrijven - bijvoorbeeld wegens het onterecht voeren van een aantal sterren - worden extra controles uitgevoerd. Het bedrijf wordt hiervan op de hoogte gesteld en krijgt de gelegenheid de problemen te verhelpen. Mocht er geen oplossing komen dan raakt het bedrijf de classificatie kwijt. De classificatie is, bij ongewijzigde omstandigheden, in principe onbeperkt geldig.

Bedrijven betalen voor het lidmaatschap jaarlijks een basisbedrag plus een bedrag dat gerelateerd is aan de totale loonsom. Tevens kunnen ze gebruik maken van de overige diensten die het Bedrijfschap biedt.

HM30JAAR HM301998

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: