Hoteliers hebben meer controle op personeel met moderne keycardsystemen

14 november 2016 | Thijs Jacobs

Michel Anusic (Hotek) weet alles over beveiliging in hotels, en dan met name over keycardsystemen. "Ten opzichte van enkele jaren geleden wordt er steeds meer geëist van ons als leverancier dan enkele jaren geleden. Hoteliers willen meer controle hebben op het personeel en de nieuwere systemen zijn dan ook meer een toegangscontrolesysteem." Tijdens HotelTech 2016 vertelt Michel de aanwezige hoteliers over de nieuwe mogelijkheden die keycardsystemen bieden. 

Controle op personeel

Die controle op het personeel, is dat noodzakelijk? "Zoals je weet, wordt zo'n 90 procent van alle diefstallen binnen de hotellerie gepleegd door personeel. Helaas, maar waar... Met de nieuwe generatie keycards kan het personeel dagelijks bij de receptie of via de speciale ingang voor personeel bepaalde toegangsrechten laten wegschrijven op de kaart. Zo kun je er dus voor zorgen dat personeel niet op een bepaalde kamer komt op een bepaalde dag. Bij oudere systemen werden de rechten pas gewijzigd als de kaart werd geherprogrammeerd door de leverancier, nu gebeurt dat dagelijks."

Veiligheid

Ook op het gebied van veiligheid voor gasten is de kaart van belang. Anusic: "Met name bij de 'varende hotels', de cruiseschepen, wil men weten wie er aanwezig is op een bepaald moment. Dit komt mede door de regelgeving; de brandweer stelt deze eisen. Met één druk op de knop kun je zien wie er op een bepaald moment aanwezig is in het hotel."

Veiliger dan vroeger

De moderne keycardsystemen kunnen meer dan die van vroeger...
"Bij een standaard keycard schrijf je toegang voor de parkeergarage, de kamer en bijvoorbeeld wellnessruimten weg. Nu is het ook mogelijk om tegoed op de kaart te zetten en de kaart te koppelen met PMS-systemen, kassasystemen en andere interfaces. Hoe dat werkt? Twee vakjes zijn door ons in gebruik en beveiligd. Deze gebruiken we met name voor de gegevens en kamertoegang voor de gast. Daarnaast zijn er een aantal vakjes, de zogenaamde 'open sector', waar andere functionaliteiten op gezet kunnen worden, zoals de kassa. De nieuwe generatie kaarten is bovendien veel veiliger en moeilijker te kraken."

In de rij voor de receptie

Gasten willen niet allemaal in de rij staan voor de receptie. De keycardsystemen bieden uitkomst? "Jazeker", zegt Michel. "Met name de zakelijke gast wil niet in de rij staan bij de receptie. Ik zie als trend dat er steeds meer wordt gekeken naar de gastbeleving en de check-in terminals horen daar zeker bij. De gast voert de reserveringsgegevens in en de kaart wordt uitgeleverd door de terminal. Daarentegen willen resorts, die voornamelijk toeristen ontvangen, wel contact hebben met de gast, want dat levert meer omzet op. Voorlopig is de receptie nog niet verdwenen, maar er is wel minder personeel voor nodig binnen de hotellerie. Met dank aan de technologie."

Smartphone en bluetooth

De smartphone vervult vast ook een belangrijke functie met betrekking tot toegangstechniek? "Met de mobiele telefoon kunnen gasten een mobile key ophalen die versleuteld naar de smartphone wordt verzonden. Door middel van een app kun je dan met bluetooth de deur openen. Wij zijn er klaar voor, maar PMS-leveranciers laten nog op zich wachten. Bij nieuwbouw is dit systeem fantastisch, maar bij renovatie lopen we tegen wat problemen aan. Standaard is er namelijk vaak een kaartlezer ingebouwd op de kamer, die het licht, verwarming en airco aanzet wanneer de gast binnen is. Op het gebied van domotica zijn er zeer grote stappen gezet de afgelopen paar jaar; in feite is alles mogelijk. In de praktijk houdt een renovatie in dat er een likje verf wordt aangebracht en een nieuw bed wordt geplaatst. Aan de bedrading wordt niet zoveel gedaan, dus de mobile key met bluetooth kunnen we niet overal gemakkelijk inzetten. Of de NFC-chip nog wordt gebruikt? Niet echt, nee. Apple houdt dit tegen, want ze hebben de NFC-chip - die er pas sinds de iPhone 6 is - zo versleuteld, dat er enkel betalingen mee gedaan kunnen worden. Daar hebben we niets aan." 

Gratis naar HotelTech

Op 21 november aanstaande kun je nog veel meer leren over toegangstechniek en security, wanneer Michel Anusic spreekt tijdens HotelTech 2016. Hoteliers hebben gratis toegang. Je kunt je aanmelden via deze link.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: