Hoteliers hebben meer controle op personeel met moderne keycardsystemen

14 november 2016 | Thijs Jacobs

Michel Anusic (Hotek) weet alles over beveiliging in hotels, en dan met name over keycardsystemen. "Ten opzichte van enkele jaren geleden wordt er steeds meer geëist van ons als leverancier dan enkele jaren geleden. Hoteliers willen meer controle hebben op het personeel en de nieuwere systemen zijn dan ook meer een toegangscontrolesysteem." Tijdens HotelTech 2016 vertelt Michel de aanwezige hoteliers over de nieuwe mogelijkheden die keycardsystemen bieden. 

Controle op personeel

Die controle op het personeel, is dat noodzakelijk? "Zoals je weet, wordt zo'n 90 procent van alle diefstallen binnen de hotellerie gepleegd door personeel. Helaas, maar waar... Met de nieuwe generatie keycards kan het personeel dagelijks bij de receptie of via de speciale ingang voor personeel bepaalde toegangsrechten laten wegschrijven op de kaart. Zo kun je er dus voor zorgen dat personeel niet op een bepaalde kamer komt op een bepaalde dag. Bij oudere systemen werden de rechten pas gewijzigd als de kaart werd geherprogrammeerd door de leverancier, nu gebeurt dat dagelijks."

Veiligheid

Ook op het gebied van veiligheid voor gasten is de kaart van belang. Anusic: "Met name bij de 'varende hotels', de cruiseschepen, wil men weten wie er aanwezig is op een bepaald moment. Dit komt mede door de regelgeving; de brandweer stelt deze eisen. Met één druk op de knop kun je zien wie er op een bepaald moment aanwezig is in het hotel."

Veiliger dan vroeger

De moderne keycardsystemen kunnen meer dan die van vroeger...
"Bij een standaard keycard schrijf je toegang voor de parkeergarage, de kamer en bijvoorbeeld wellnessruimten weg. Nu is het ook mogelijk om tegoed op de kaart te zetten en de kaart te koppelen met PMS-systemen, kassasystemen en andere interfaces. Hoe dat werkt? Twee vakjes zijn door ons in gebruik en beveiligd. Deze gebruiken we met name voor de gegevens en kamertoegang voor de gast. Daarnaast zijn er een aantal vakjes, de zogenaamde 'open sector', waar andere functionaliteiten op gezet kunnen worden, zoals de kassa. De nieuwe generatie kaarten is bovendien veel veiliger en moeilijker te kraken."

In de rij voor de receptie

Gasten willen niet allemaal in de rij staan voor de receptie. De keycardsystemen bieden uitkomst? "Jazeker", zegt Michel. "Met name de zakelijke gast wil niet in de rij staan bij de receptie. Ik zie als trend dat er steeds meer wordt gekeken naar de gastbeleving en de check-in terminals horen daar zeker bij. De gast voert de reserveringsgegevens in en de kaart wordt uitgeleverd door de terminal. Daarentegen willen resorts, die voornamelijk toeristen ontvangen, wel contact hebben met de gast, want dat levert meer omzet op. Voorlopig is de receptie nog niet verdwenen, maar er is wel minder personeel voor nodig binnen de hotellerie. Met dank aan de technologie."

Smartphone en bluetooth

De smartphone vervult vast ook een belangrijke functie met betrekking tot toegangstechniek? "Met de mobiele telefoon kunnen gasten een mobile key ophalen die versleuteld naar de smartphone wordt verzonden. Door middel van een app kun je dan met bluetooth de deur openen. Wij zijn er klaar voor, maar PMS-leveranciers laten nog op zich wachten. Bij nieuwbouw is dit systeem fantastisch, maar bij renovatie lopen we tegen wat problemen aan. Standaard is er namelijk vaak een kaartlezer ingebouwd op de kamer, die het licht, verwarming en airco aanzet wanneer de gast binnen is. Op het gebied van domotica zijn er zeer grote stappen gezet de afgelopen paar jaar; in feite is alles mogelijk. In de praktijk houdt een renovatie in dat er een likje verf wordt aangebracht en een nieuw bed wordt geplaatst. Aan de bedrading wordt niet zoveel gedaan, dus de mobile key met bluetooth kunnen we niet overal gemakkelijk inzetten. Of de NFC-chip nog wordt gebruikt? Niet echt, nee. Apple houdt dit tegen, want ze hebben de NFC-chip - die er pas sinds de iPhone 6 is - zo versleuteld, dat er enkel betalingen mee gedaan kunnen worden. Daar hebben we niets aan." 

Gratis naar HotelTech

Op 21 november aanstaande kun je nog veel meer leren over toegangstechniek en security, wanneer Michel Anusic spreekt tijdens HotelTech 2016. Hoteliers hebben gratis toegang. Je kunt je aanmelden via deze link.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotel Opening
Eerste Leonardo Royal Hotel opent in Nederland

Op maandag 15 april, de geboortedag van Leonardo da Vinci, heeft het Leonardo Royal Hotel Amsterdam, met als afkorting LRHA, haar deuren geopend. Het allereerste Leonardo Royal Hotel in Nederland is gevestigd in een nieuw gebouw van 18 verdiepingen in het Amstelkwartier met maar liefst 490 kamers. ...

Interview Longread
Zo ga je om met bedrijfskleding in je hotel

Binnen de hotellerie is het dragen van bedrijfskleding zeer gebruikelijk. Het verhoogt de herkenbaarheid van de medewerkers en straalt professionalisme uit. Maar dan moeten de kleding en de uiterlijke verzorging wel helemaal in balans zijn. Anne-Marie van Leggelo is etiquette-expert en legt uit waar...

Achtergronden
Download de nieuwe uitgave van Hospitality Management

De aprileditie van Hospitality Management is weer uit. Dit keer aandacht voor de hotelkamer en interieur, waarbij Carlo Slag, eigenaar van Preston Palace hotel, en Debbie Zeeuw van der Laan, designer bij Valk Design, ons bijpraten over recente verbouwingen, hotelkamertrends en investeringen. Tapijt ...

Toerisme
Grote groei Amstelveense hotelovernachtingen

Het aantal hotelovernachtigingen in Amstelveen is in 2017 bijna vervijfvoudigd ten opzichte van 2015. In 2015 werden ruim 57.600 hotelovernachtingen geboekt in Amstelveen, in 2017 waren dat er al bijna 259.000. Dit aantal word verwacht alleen maar te groeien aangezien er in 2018 nog een aantal grote...

Financieel
De belastingdienst geeft vier belastingtips voor horecaondernemers

Veel startende ondernemers en ZZP’ers doen hun belastingaangifte zelf. Om dit zo makkelijk mogelijk te maken, heeft de Belastingdienst al privégegevens voor hen ingevuld. Het zakelijke deel van de aangifte moet je als ondernemer zelf invullen. Om ondernemers uit de horeca voor de inkoms...

Personalia
Jelrick Claus en Robin Harting vormen nieuw management van Claus

Per 1 april jongstleden vormen Jelrick Claus en Robin Harting het nieuwe dagelijks management van Claus in Hoofddorp. Jelrick Claus vervult de rol van Commercieel Manager en Robin Harting promoveert tot Operationeel Manager. Claus biedt multifunctionele eventzalen, restaurants, drie escape rooms, ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: