Hoteliers hebben meer controle op personeel met moderne keycardsystemen

14 november 2016 | Thijs Jacobs

Michel Anusic (Hotek) weet alles over beveiliging in hotels, en dan met name over keycardsystemen. "Ten opzichte van enkele jaren geleden wordt er steeds meer geëist van ons als leverancier dan enkele jaren geleden. Hoteliers willen meer controle hebben op het personeel en de nieuwere systemen zijn dan ook meer een toegangscontrolesysteem." Tijdens HotelTech 2016 vertelt Michel de aanwezige hoteliers over de nieuwe mogelijkheden die keycardsystemen bieden. 

Controle op personeel

Die controle op het personeel, is dat noodzakelijk? "Zoals je weet, wordt zo'n 90 procent van alle diefstallen binnen de hotellerie gepleegd door personeel. Helaas, maar waar... Met de nieuwe generatie keycards kan het personeel dagelijks bij de receptie of via de speciale ingang voor personeel bepaalde toegangsrechten laten wegschrijven op de kaart. Zo kun je er dus voor zorgen dat personeel niet op een bepaalde kamer komt op een bepaalde dag. Bij oudere systemen werden de rechten pas gewijzigd als de kaart werd geherprogrammeerd door de leverancier, nu gebeurt dat dagelijks."

Veiligheid

Ook op het gebied van veiligheid voor gasten is de kaart van belang. Anusic: "Met name bij de 'varende hotels', de cruiseschepen, wil men weten wie er aanwezig is op een bepaald moment. Dit komt mede door de regelgeving; de brandweer stelt deze eisen. Met één druk op de knop kun je zien wie er op een bepaald moment aanwezig is in het hotel."

Veiliger dan vroeger

De moderne keycardsystemen kunnen meer dan die van vroeger...
"Bij een standaard keycard schrijf je toegang voor de parkeergarage, de kamer en bijvoorbeeld wellnessruimten weg. Nu is het ook mogelijk om tegoed op de kaart te zetten en de kaart te koppelen met PMS-systemen, kassasystemen en andere interfaces. Hoe dat werkt? Twee vakjes zijn door ons in gebruik en beveiligd. Deze gebruiken we met name voor de gegevens en kamertoegang voor de gast. Daarnaast zijn er een aantal vakjes, de zogenaamde 'open sector', waar andere functionaliteiten op gezet kunnen worden, zoals de kassa. De nieuwe generatie kaarten is bovendien veel veiliger en moeilijker te kraken."

In de rij voor de receptie

Gasten willen niet allemaal in de rij staan voor de receptie. De keycardsystemen bieden uitkomst? "Jazeker", zegt Michel. "Met name de zakelijke gast wil niet in de rij staan bij de receptie. Ik zie als trend dat er steeds meer wordt gekeken naar de gastbeleving en de check-in terminals horen daar zeker bij. De gast voert de reserveringsgegevens in en de kaart wordt uitgeleverd door de terminal. Daarentegen willen resorts, die voornamelijk toeristen ontvangen, wel contact hebben met de gast, want dat levert meer omzet op. Voorlopig is de receptie nog niet verdwenen, maar er is wel minder personeel voor nodig binnen de hotellerie. Met dank aan de technologie."

Smartphone en bluetooth

De smartphone vervult vast ook een belangrijke functie met betrekking tot toegangstechniek? "Met de mobiele telefoon kunnen gasten een mobile key ophalen die versleuteld naar de smartphone wordt verzonden. Door middel van een app kun je dan met bluetooth de deur openen. Wij zijn er klaar voor, maar PMS-leveranciers laten nog op zich wachten. Bij nieuwbouw is dit systeem fantastisch, maar bij renovatie lopen we tegen wat problemen aan. Standaard is er namelijk vaak een kaartlezer ingebouwd op de kamer, die het licht, verwarming en airco aanzet wanneer de gast binnen is. Op het gebied van domotica zijn er zeer grote stappen gezet de afgelopen paar jaar; in feite is alles mogelijk. In de praktijk houdt een renovatie in dat er een likje verf wordt aangebracht en een nieuw bed wordt geplaatst. Aan de bedrading wordt niet zoveel gedaan, dus de mobile key met bluetooth kunnen we niet overal gemakkelijk inzetten. Of de NFC-chip nog wordt gebruikt? Niet echt, nee. Apple houdt dit tegen, want ze hebben de NFC-chip - die er pas sinds de iPhone 6 is - zo versleuteld, dat er enkel betalingen mee gedaan kunnen worden. Daar hebben we niets aan." 

Gratis naar HotelTech

Op 21 november aanstaande kun je nog veel meer leren over toegangstechniek en security, wanneer Michel Anusic spreekt tijdens HotelTech 2016. Hoteliers hebben gratis toegang. Je kunt je aanmelden via deze link.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com OTA's Internationaal
Booking.com vreest 'monopolielijstje' Brussel

Glenn Fogel, CEO van Booking.com, vreest dat zijn bedrijf op een speciaal 'monopolielijstje' van de Europese Commissie komt te staan. Ambtenaren in Brussel werken aan de criteria om tot die lijst te komen. Brussel wil de twintig grootste techbedrijven ter wereld op de lijst hebben. De Europe ...

Personeel
FNV Horeca: afbouw steunmaatregelen leidt tot vertrek vakkrachten uit horecasector

De gisteren verstuurde Kamerbrief over de aanvullingen op het steun- en herstelpakket, alsmede het persmoment van het Kabinet van gisteravond zorgen voor grote onrust in de horecasector. FNV Horeca vindt het onvoorstelbaar dat het Kabinet gisteravond aangeeft dat er nog te weinig resultaten zijn om ...

Branded Content
Auping presenteert nieuw bed: Auping Noa

Auping lanceerde op 1 oktober 2020 Auping Noa, een nieuw bed ontworpen door de Deense designer en architect Eva Harlou. Met dit bed voegt Auping een nieuw ontwerp toe aan een lange rij van iconische ontwerpen. Geheel volgens de Scandinavische ontwerptraditie heeft Eva Harlou met Auping Noa een bed o ...

Coronacrisis
Horeca blijft zeker nog dicht tot december

Waar iedereen al wel rekening mee hield, is gisterenavond bevestigd door minister De Jonge: de gedeeltelijke lockdown duurt in ieder geval nog tot december en 'wellicht tot in het nieuwe jaar'. Dit houdt in dat de horeca tot december de deuren gesloten moet houden. Er wordt op dit moment nog ...

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Opening Den Haag
Park Centraal opent in cultureel centrum van Den Haag

Hospitalitygroep Sircle Collection heeft het 160 jaar oude pand van Park Hotel Den Haag, voorzien van een grondige restyling waarmee het interieur en de identiteit opnieuw zijn vormgegeven tot Park Centraal Den Haag. De renovatie en rebranding van het hotel brengen het culturele erfgoed en bewaarde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: