Hoteliers hebben meer controle op personeel met moderne keycardsystemen

14 november 2016 | Thijs Jacobs

Michel Anusic (Hotek) weet alles over beveiliging in hotels, en dan met name over keycardsystemen. "Ten opzichte van enkele jaren geleden wordt er steeds meer geëist van ons als leverancier dan enkele jaren geleden. Hoteliers willen meer controle hebben op het personeel en de nieuwere systemen zijn dan ook meer een toegangscontrolesysteem." Tijdens HotelTech 2016 vertelt Michel de aanwezige hoteliers over de nieuwe mogelijkheden die keycardsystemen bieden. 

Controle op personeel

Die controle op het personeel, is dat noodzakelijk? "Zoals je weet, wordt zo'n 90 procent van alle diefstallen binnen de hotellerie gepleegd door personeel. Helaas, maar waar... Met de nieuwe generatie keycards kan het personeel dagelijks bij de receptie of via de speciale ingang voor personeel bepaalde toegangsrechten laten wegschrijven op de kaart. Zo kun je er dus voor zorgen dat personeel niet op een bepaalde kamer komt op een bepaalde dag. Bij oudere systemen werden de rechten pas gewijzigd als de kaart werd geherprogrammeerd door de leverancier, nu gebeurt dat dagelijks."

Veiligheid

Ook op het gebied van veiligheid voor gasten is de kaart van belang. Anusic: "Met name bij de 'varende hotels', de cruiseschepen, wil men weten wie er aanwezig is op een bepaald moment. Dit komt mede door de regelgeving; de brandweer stelt deze eisen. Met één druk op de knop kun je zien wie er op een bepaald moment aanwezig is in het hotel."

Veiliger dan vroeger

De moderne keycardsystemen kunnen meer dan die van vroeger...
"Bij een standaard keycard schrijf je toegang voor de parkeergarage, de kamer en bijvoorbeeld wellnessruimten weg. Nu is het ook mogelijk om tegoed op de kaart te zetten en de kaart te koppelen met PMS-systemen, kassasystemen en andere interfaces. Hoe dat werkt? Twee vakjes zijn door ons in gebruik en beveiligd. Deze gebruiken we met name voor de gegevens en kamertoegang voor de gast. Daarnaast zijn er een aantal vakjes, de zogenaamde 'open sector', waar andere functionaliteiten op gezet kunnen worden, zoals de kassa. De nieuwe generatie kaarten is bovendien veel veiliger en moeilijker te kraken."

In de rij voor de receptie

Gasten willen niet allemaal in de rij staan voor de receptie. De keycardsystemen bieden uitkomst? "Jazeker", zegt Michel. "Met name de zakelijke gast wil niet in de rij staan bij de receptie. Ik zie als trend dat er steeds meer wordt gekeken naar de gastbeleving en de check-in terminals horen daar zeker bij. De gast voert de reserveringsgegevens in en de kaart wordt uitgeleverd door de terminal. Daarentegen willen resorts, die voornamelijk toeristen ontvangen, wel contact hebben met de gast, want dat levert meer omzet op. Voorlopig is de receptie nog niet verdwenen, maar er is wel minder personeel voor nodig binnen de hotellerie. Met dank aan de technologie."

Smartphone en bluetooth

De smartphone vervult vast ook een belangrijke functie met betrekking tot toegangstechniek? "Met de mobiele telefoon kunnen gasten een mobile key ophalen die versleuteld naar de smartphone wordt verzonden. Door middel van een app kun je dan met bluetooth de deur openen. Wij zijn er klaar voor, maar PMS-leveranciers laten nog op zich wachten. Bij nieuwbouw is dit systeem fantastisch, maar bij renovatie lopen we tegen wat problemen aan. Standaard is er namelijk vaak een kaartlezer ingebouwd op de kamer, die het licht, verwarming en airco aanzet wanneer de gast binnen is. Op het gebied van domotica zijn er zeer grote stappen gezet de afgelopen paar jaar; in feite is alles mogelijk. In de praktijk houdt een renovatie in dat er een likje verf wordt aangebracht en een nieuw bed wordt geplaatst. Aan de bedrading wordt niet zoveel gedaan, dus de mobile key met bluetooth kunnen we niet overal gemakkelijk inzetten. Of de NFC-chip nog wordt gebruikt? Niet echt, nee. Apple houdt dit tegen, want ze hebben de NFC-chip - die er pas sinds de iPhone 6 is - zo versleuteld, dat er enkel betalingen mee gedaan kunnen worden. Daar hebben we niets aan." 

Gratis naar HotelTech

Op 21 november aanstaande kun je nog veel meer leren over toegangstechniek en security, wanneer Michel Anusic spreekt tijdens HotelTech 2016. Hoteliers hebben gratis toegang. Je kunt je aanmelden via deze link.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: