Hoteliers verwachten relatief snel herstel lokale markt

30 april 2020 | Redactie

Horwath HTL Benelux Hotel Market Sentiment Survey Hoteliers verwachten relatief snel herstel lokale markt, en langzaam herstel internationale markt. Hoteliers in Nederland en België verwachten dat de coronacrisis een langdurige impact zal hebben, maar uiteindelijk wel zal herstellen. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Horwath HTL. 

De binnenlandse markt zal relatief snel herstellen en misschien zelfs sterker uit de strijd komen, maar de internationale markt ziet een langzaam herstel tegemoet. Een groot deel van de gesloten hotels opent inmiddels voorzichtig weer de deuren, maar de omzet in het eerste halfjaar is minstens gehalveerd. Ook voor de tweede helft van het jaar worden veel lagere bezettingsgraden en omzetten verwacht. Na afloop van de crisis, die volgens de hoteliers nog zeker 6 tot 12 maanden zal duren, wordt rekening gehouden met een langzaam herstel. 

Verwachte impact coronacrisis

 

Positief
5% verwacht stijging toeristisch individueel segment in 2020
12% gelooft zelfs dat binnenlandse markt er sterker uitkomt
67% verwacht herstel binnen half jaar en twee jaar
 
Negatief
85% verwacht in 2020 een veel slechtere omzet dan in 2019 80% verwacht grotere gevolgen dan van financiële crisis 2008 – 2009
72% verwacht dat toergroepen veel slechter zullen presteren dan in 2019 Langdurige impact coronacrisis

 

De hoteliers verwachten dat de impact van de coronacrisis langer zal duren dan de huidige lockdownmaatregelen. Meer dan 70% van de hoteliers verwacht dat de impact langer dan 6 maanden zal duren: 31% houdt rekening met 6-12 maanden, 36% met 12-24 maanden en 4% langer dan 24 maanden. 

Impact

De impact op de hotelmarkt in 2020 is zeer groot. Vrijwel alle hoteliers verwachten dat de bezettingsgraden en omzetten dit jaar slechter zullen zijn dan vorig jaar; volgens 85% zelfs veel slechter. De gevolgen van de coronacrisis zijn daarmee aanzienlijk groter dan de laatste financiële crisis in 2008-2009, vindt meer dan 80% van de hoteliers.

Van de 200 ondervraagde hotels is medio april bijna 60% nog geheel gesloten, en heeft nog eens 22% een deel van de kamerverdiepingen gesloten. Daarbij heeft slechts 16% ook het hotelrestaurant en/of overige faciliteiten nog geopend. Een aantal hotels is inmiddels weer geopend, velen verwachten in de komende maand weer in business te gaan. Bars en restaurants zijn in België sinds 12 maart en in Nederland sinds 15 maart gesloten op last van de overheid, maar hotels mogen nog open blijven. In Nederland mogen hotelgasten onder voorwaarden ook nog gebruik maken van het hotelrestaurant. 

Langer dan drie maanden

De maatregelen duren in ieder geval tot 19 mei in Nederland en tot 8 juni in België. Van de hotels die gesloten zijn, verwacht bijna 80% circa 1-3 maanden te zullen zijn gesloten. Slechts 2% houdt rekening met een sluiting van 3-6 maanden; geen van de hoteliers verwacht langer dan 3 maanden gesloten te zijn. Wel geeft bijna 20% aan gesloten te zullen blijven tot het einde van de crisis.

Meer dan 80% van de ondervraagde hotels verwacht in de eerste helft van 2020 een daling van meer dan 50% in de bezettingsgraad ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Ook de gemiddelde kamerprijzen zijn gedaald, maar minder sterk. Ruim 50% verwacht een daling van meer dan 25%, waarvan circa 30% een daling van meer dan 50%. 

Vrijwel alle hotels zien dan ook de omzet met meer dan 50% dalen. Voor het tweede halfjaar van 2020 wordt eveneens een daling verwacht, maar de projecties zijn – vooralsnog – minder negatief dan in het eerste halfjaar. Circa 97% verwacht ook in de tweede helft van het jaar lagere bezettingsgraden dan een jaar eerder, maar slechts circa 10% van de hoteliers verwacht een daling van meer dan 50%. Het grootste deel, bijna 52%, verwacht een daling tussen 25% en 50%. De projecties voor de kamerprijzen zijn weer iets minder negatief: 91% verwacht een daling maar slechts 30% verwacht een daling van meer dan 25%.

Hoteliers verwachten de grootste impact op de internationale markt. Bijna 97% van de respondenten verwacht dat de internationale markt in 2020 slechter presteert, waarvan 66% verwacht dat de markt het veel slechter doet. De verwachtingen voor de binnenlandse markt zijn minder negatief, maar nog steeds verwacht meer dan 50% ook hier een daling. 

Geen stijging

Geen van de zakelijke en toeristische marktsegmenten laat in 2020 naar verwachting een stijging zien. Voor alle segmenten geldt dat minstens 90% van de ondervraagde hoteliers verwacht dat het segment slechter of veel slechter zal presteren. De meest negatieve impact wordt verwacht op het segment toergroepen: bijna 72% verwacht dat dit segment het veel slechter zal doen. Ook het zakelijke groepssegment zal volgens 67% veel slechter presteren, en het zakelijk individuele segment volgens 55%. Het toeristisch individuele segment wordt het minst negatief gezien. Hier verwacht 5% van de hoteliers een daadwerkelijke stijging. Ook op de langere termijn zijn de verwachtingen voor het internationale segment het meest negatief, gevolgd door de groepssegmenten. 

Het meeste wordt verwacht van de binnenlandse markt: slechts 2% verwacht dat deze niet meer zal herstellen van de coronacrisis. Het merendeel is voorzichtig optimistisch over de binnenlandse markt: bijna 50% verwacht een langzaam herstel, en 37% verwacht dat deze markt snel weer op het oude niveau terug zal zijn. Bijna 12% gelooft zelfs dat de binnenlandse markt na afloop van de coronacrisis sterker zal zijn dan voor de crisis. Voor de buitenlandse markt verwacht 15% geen volledig herstel, en 74% slechts een langzaam herstel. De overige 11% verwacht wel dat de buitenlandse markt volledig zal herstellen, maar geen van de ondervraagden voorziet een verbetering ten opzichte van voor de crisis. 

Uit het onderzoek van Horwath HTL blijkt dat ruim 80% van de hoteliers zich grote zorgen maakt over de personeelslasten, terwijl tussen 30% en 40% ook bezorgd is over energiekosten, belastingen, rente en afbetalingen en/of de huurlasten.

Staatssteun

De meeste hoteliers hopen dan ook op aanvullende steun vanuit de overheid, onder meer door BTW en toeristenbelasting te verlagen of op te schorten en door financiële ondersteuning voor hotelpersoneel en voor de hotelmarkt als geheel. Veel hoteliers hebben actie ondernomen om de omzet te verhogen, onder meer door aanvullende sales & marketing acties (45%), door de verkoop van vouchers (36%) en door de hotelkamers aan te bieden als kantoor of quarantainekamer (33%). Ook wordt ingezet op afhaal- en bezorgdiensten vanuit het hotelrestaurant, inclusief private dining in hotelkamers. Een deel van de hoteliers echter kiest ervoor om geen omzetgerichte acties te starten tijdens de lockdown, omdat het ongepast lijkt of omdat het hotel alle activiteiten heeft gestaakt.

Ook zijn er hotels die de kamers beschikbaar stellen bij zorginstellingen of als daklozenopvang. Om kosten te besparen heeft 68% van de deelnemende hotels het aantal tijdelijke personeelsleden teruggebracht. Daarnaast heeft 37% van de ondervraagden het aantal vaste personeelsleden teruggebracht, terwijl nog eens 24% hetzelfde overweegt. Meer dan 42% van de deelnemende hotels heeft een huurkorting aangevraagd bij de hoteleigenaar.

Horwath HTL Hotel Market Sentiment Survey De Benelux Hotel Market Sentiment Survey 2020 is een publicatie van adviesbureau Horwath HTL. Het rapport geeft de resultaten weer van een online survey binnen de hotellerie in Nederland, België en Luxemburg in de eerste helft van april 2020. Aan het onderzoek hebben 200 hotels in de Benelux meegewerkt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening
Moxy opent haar deuren in Hoofddorp

Op 4 augustus 2020 heeft het Moxy Amsterdam Schiphol Airport officieel haar deuren geopend. Een dag eerder was de officiële opening. Een gezellig intiem feestje met een sfeer en uitstraling die zo goed bij Moxy passen; laid-back, speels (letterlijk, er zijn overal spelletjes te doen) en allesbe...

Economie Booking.com
Booking wil af van kwart personeel

Booking.com ontslaat een kwart van het personeel. Wereldwijd werken bij het van origine Nederlandse bedrijf ongeveer 17.500 duizend mensen. Exacte aantallen over de ontslagen ontbreken nog, maar het zou gaan om tussen de vier,- en vijfduizend medewerkers, zo meldt de NOS. "Helaas moeten we d...

Hotelketens Internationaal
Hotelketen uitgelicht: Deutsche Hospitality

Deutsche Hospitality is het overkoepelende merk van Steigenberger Hotels AG. Inmiddels is het een internationale, dynamische merkfamilie en wordt gekenmerkt door de waarden van passie, perfectie, zorgzaamheid, traditie en visie. Het bedrijf kijkt terug op een rijke geschiedenis van bijna 90 jaar. Ee...

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

The Prince Akatoi in Londen heropent

Het Prince Akatoki in Marylebone, het enige Japanse vijfsterren hotel in Londen, heropent in augustus met een nieuw "Taste of Japan"-pakket om de gasten onder te dompelen in het Japans. gastvrijheid en cultuur. De naam Akatoki komt van een Aziatisch Japans woord voor "dageraad" o...

Horeca & Recht Hotel & Recht
Een vergoeding voor goodwill aan het einde van de huur, hoe zit dat eigenlijk?

Als onderdeel van een huurovereenkomst met betrekking tot hotelruimte onderhandelen partijen regelmatig over de vraag wat er met de (al dan niet door huurder) in het gehuurde aangebrachte voorzieningen zal gebeuren bij het einde van de huur. Een afspraak dat huurder deze voorzieningen (al dan niet o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: