Hoteliers verwachten relatief snel herstel lokale markt

30 april 2020 | Redactie

Horwath HTL Benelux Hotel Market Sentiment Survey Hoteliers verwachten relatief snel herstel lokale markt, en langzaam herstel internationale markt. Hoteliers in Nederland en België verwachten dat de coronacrisis een langdurige impact zal hebben, maar uiteindelijk wel zal herstellen. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Horwath HTL. 

De binnenlandse markt zal relatief snel herstellen en misschien zelfs sterker uit de strijd komen, maar de internationale markt ziet een langzaam herstel tegemoet. Een groot deel van de gesloten hotels opent inmiddels voorzichtig weer de deuren, maar de omzet in het eerste halfjaar is minstens gehalveerd. Ook voor de tweede helft van het jaar worden veel lagere bezettingsgraden en omzetten verwacht. Na afloop van de crisis, die volgens de hoteliers nog zeker 6 tot 12 maanden zal duren, wordt rekening gehouden met een langzaam herstel. 

Verwachte impact coronacrisis

 

Positief
5% verwacht stijging toeristisch individueel segment in 2020
12% gelooft zelfs dat binnenlandse markt er sterker uitkomt
67% verwacht herstel binnen half jaar en twee jaar
 
Negatief
85% verwacht in 2020 een veel slechtere omzet dan in 2019 80% verwacht grotere gevolgen dan van financiële crisis 2008 – 2009
72% verwacht dat toergroepen veel slechter zullen presteren dan in 2019 Langdurige impact coronacrisis

 

De hoteliers verwachten dat de impact van de coronacrisis langer zal duren dan de huidige lockdownmaatregelen. Meer dan 70% van de hoteliers verwacht dat de impact langer dan 6 maanden zal duren: 31% houdt rekening met 6-12 maanden, 36% met 12-24 maanden en 4% langer dan 24 maanden. 

Impact

De impact op de hotelmarkt in 2020 is zeer groot. Vrijwel alle hoteliers verwachten dat de bezettingsgraden en omzetten dit jaar slechter zullen zijn dan vorig jaar; volgens 85% zelfs veel slechter. De gevolgen van de coronacrisis zijn daarmee aanzienlijk groter dan de laatste financiële crisis in 2008-2009, vindt meer dan 80% van de hoteliers.

Van de 200 ondervraagde hotels is medio april bijna 60% nog geheel gesloten, en heeft nog eens 22% een deel van de kamerverdiepingen gesloten. Daarbij heeft slechts 16% ook het hotelrestaurant en/of overige faciliteiten nog geopend. Een aantal hotels is inmiddels weer geopend, velen verwachten in de komende maand weer in business te gaan. Bars en restaurants zijn in België sinds 12 maart en in Nederland sinds 15 maart gesloten op last van de overheid, maar hotels mogen nog open blijven. In Nederland mogen hotelgasten onder voorwaarden ook nog gebruik maken van het hotelrestaurant. 

Langer dan drie maanden

De maatregelen duren in ieder geval tot 19 mei in Nederland en tot 8 juni in België. Van de hotels die gesloten zijn, verwacht bijna 80% circa 1-3 maanden te zullen zijn gesloten. Slechts 2% houdt rekening met een sluiting van 3-6 maanden; geen van de hoteliers verwacht langer dan 3 maanden gesloten te zijn. Wel geeft bijna 20% aan gesloten te zullen blijven tot het einde van de crisis.

Meer dan 80% van de ondervraagde hotels verwacht in de eerste helft van 2020 een daling van meer dan 50% in de bezettingsgraad ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Ook de gemiddelde kamerprijzen zijn gedaald, maar minder sterk. Ruim 50% verwacht een daling van meer dan 25%, waarvan circa 30% een daling van meer dan 50%. 

Vrijwel alle hotels zien dan ook de omzet met meer dan 50% dalen. Voor het tweede halfjaar van 2020 wordt eveneens een daling verwacht, maar de projecties zijn – vooralsnog – minder negatief dan in het eerste halfjaar. Circa 97% verwacht ook in de tweede helft van het jaar lagere bezettingsgraden dan een jaar eerder, maar slechts circa 10% van de hoteliers verwacht een daling van meer dan 50%. Het grootste deel, bijna 52%, verwacht een daling tussen 25% en 50%. De projecties voor de kamerprijzen zijn weer iets minder negatief: 91% verwacht een daling maar slechts 30% verwacht een daling van meer dan 25%.

Hoteliers verwachten de grootste impact op de internationale markt. Bijna 97% van de respondenten verwacht dat de internationale markt in 2020 slechter presteert, waarvan 66% verwacht dat de markt het veel slechter doet. De verwachtingen voor de binnenlandse markt zijn minder negatief, maar nog steeds verwacht meer dan 50% ook hier een daling. 

Geen stijging

Geen van de zakelijke en toeristische marktsegmenten laat in 2020 naar verwachting een stijging zien. Voor alle segmenten geldt dat minstens 90% van de ondervraagde hoteliers verwacht dat het segment slechter of veel slechter zal presteren. De meest negatieve impact wordt verwacht op het segment toergroepen: bijna 72% verwacht dat dit segment het veel slechter zal doen. Ook het zakelijke groepssegment zal volgens 67% veel slechter presteren, en het zakelijk individuele segment volgens 55%. Het toeristisch individuele segment wordt het minst negatief gezien. Hier verwacht 5% van de hoteliers een daadwerkelijke stijging. Ook op de langere termijn zijn de verwachtingen voor het internationale segment het meest negatief, gevolgd door de groepssegmenten. 

Het meeste wordt verwacht van de binnenlandse markt: slechts 2% verwacht dat deze niet meer zal herstellen van de coronacrisis. Het merendeel is voorzichtig optimistisch over de binnenlandse markt: bijna 50% verwacht een langzaam herstel, en 37% verwacht dat deze markt snel weer op het oude niveau terug zal zijn. Bijna 12% gelooft zelfs dat de binnenlandse markt na afloop van de coronacrisis sterker zal zijn dan voor de crisis. Voor de buitenlandse markt verwacht 15% geen volledig herstel, en 74% slechts een langzaam herstel. De overige 11% verwacht wel dat de buitenlandse markt volledig zal herstellen, maar geen van de ondervraagden voorziet een verbetering ten opzichte van voor de crisis. 

Uit het onderzoek van Horwath HTL blijkt dat ruim 80% van de hoteliers zich grote zorgen maakt over de personeelslasten, terwijl tussen 30% en 40% ook bezorgd is over energiekosten, belastingen, rente en afbetalingen en/of de huurlasten.

Staatssteun

De meeste hoteliers hopen dan ook op aanvullende steun vanuit de overheid, onder meer door BTW en toeristenbelasting te verlagen of op te schorten en door financiële ondersteuning voor hotelpersoneel en voor de hotelmarkt als geheel. Veel hoteliers hebben actie ondernomen om de omzet te verhogen, onder meer door aanvullende sales & marketing acties (45%), door de verkoop van vouchers (36%) en door de hotelkamers aan te bieden als kantoor of quarantainekamer (33%). Ook wordt ingezet op afhaal- en bezorgdiensten vanuit het hotelrestaurant, inclusief private dining in hotelkamers. Een deel van de hoteliers echter kiest ervoor om geen omzetgerichte acties te starten tijdens de lockdown, omdat het ongepast lijkt of omdat het hotel alle activiteiten heeft gestaakt.

Ook zijn er hotels die de kamers beschikbaar stellen bij zorginstellingen of als daklozenopvang. Om kosten te besparen heeft 68% van de deelnemende hotels het aantal tijdelijke personeelsleden teruggebracht. Daarnaast heeft 37% van de ondervraagden het aantal vaste personeelsleden teruggebracht, terwijl nog eens 24% hetzelfde overweegt. Meer dan 42% van de deelnemende hotels heeft een huurkorting aangevraagd bij de hoteleigenaar.

Horwath HTL Hotel Market Sentiment Survey De Benelux Hotel Market Sentiment Survey 2020 is een publicatie van adviesbureau Horwath HTL. Het rapport geeft de resultaten weer van een online survey binnen de hotellerie in Nederland, België en Luxemburg in de eerste helft van april 2020. Aan het onderzoek hebben 200 hotels in de Benelux meegewerkt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Stand van zaken: hoteliers uiten hun zorgen

Na een bewogen en bevlogen zomer is de angst voor een tweede golf werkelijkheid. Tafelheer Sander Allegro (QL Hotels) bespreekt de stand van zaken binnen de hotellerie met Marijke Schreiner (Stayokay) Marco Lemmers (Conscious Hotels), Bastiaan Klomp (Thermae 2000) en Erwin Rozendal (Villa Beukenhof) ...

Booking.com OTA's Internationaal
Booking.com vreest 'monopolielijstje' Brussel

Glenn Fogel, CEO van Booking.com, vreest dat zijn bedrijf op een speciaal 'monopolielijstje' van de Europese Commissie komt te staan. Ambtenaren in Brussel werken aan de criteria om tot die lijst te komen. Brussel wil de twintig grootste techbedrijven ter wereld op de lijst hebben. De Europe ...

Personeel
FNV Horeca: afbouw steunmaatregelen leidt tot vertrek vakkrachten uit horecasector

De gisteren verstuurde Kamerbrief over de aanvullingen op het steun- en herstelpakket, alsmede het persmoment van het Kabinet van gisteravond zorgen voor grote onrust in de horecasector. FNV Horeca vindt het onvoorstelbaar dat het Kabinet gisteravond aangeeft dat er nog te weinig resultaten zijn om ...

Branded Content
Auping presenteert nieuw bed: Auping Noa

Auping lanceerde op 1 oktober 2020 Auping Noa, een nieuw bed ontworpen door de Deense designer en architect Eva Harlou. Met dit bed voegt Auping een nieuw ontwerp toe aan een lange rij van iconische ontwerpen. Geheel volgens de Scandinavische ontwerptraditie heeft Eva Harlou met Auping Noa een bed o ...

Coronacrisis
Horeca blijft zeker nog dicht tot december

Waar iedereen al wel rekening mee hield, is gisterenavond bevestigd door minister De Jonge: de gedeeltelijke lockdown duurt in ieder geval nog tot december en 'wellicht tot in het nieuwe jaar'. Dit houdt in dat de horeca tot december de deuren gesloten moet houden. Er wordt op dit moment nog ...

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: