Hotels succesvoller met apps

4 maart 2016 |
Hotels succesvoller met apps<

Apps zijn de gemakkelijkste manier voor mobile users om content te benaderen. Search is steeds minder belangrijk: Google is over
een tijdje niet langer de belangrijkste snelweg naar informatie op het internet en organische bezoekers krijgt u maar moeilijk op uw website. Apps zorgen voor een impuls van de traffic en een grotere commitment bij de gebruiker. Google zag het gebruik van de zoekmachine van 90 procent in 2009 zakken naar 86 procent in 2014.

Bespaar kosten en tijd
Hotels kunnen kosten- en tijdbesparing genereren door het inzetten van apps. Dat kunnen apps voor gasten zijn, maar zeer zeker ook apps voor personeel. Op de laatste soort apps gaan we wat dieper in. Op welke manieren kunnen welke lagen binnen de organisatie efficiënter werken en de gasttevredenheid naar een hoger niveau tillen?

Welke prijs op welk moment
Lange tijd was het bepalen van de prijs voor een hotelkamer ‘nattevingerwerk’. Wanneer is er een evenement in de buurt? Is het een luwe tijd? Even de agenda erbij pakken… Dat kan tegenwoordig beter. Op basis van algoritmen kan bepaald worden welke prijs wanneer gehanteerd moet worden om een optimale conversie te behalen. Er wordt immers heel vaak geboekt op prijs.

Interactie met de gast
Interactie met de gast wordt steeds belangrijker op online niveau. Offline interactie wordt niet altijd gewaardeerd, terwijl een app een hotelier in staat stelt om een optimale reiservaring te bieden voor de gast. Een live chat met de gast, updates over wie er in- en uitchecken, een actueel overzicht van reviews… Allemaal zeer belangrijk voor de customer satisfaction. Ook customer reviews en express checkout zijn mogelijk, en de gast kan ook verlichting, verwarming de tv, et cetera bedienen met een app. Met bepaalde templates kan de hotelier standaardvragen van gasten simpel en snel beantwoorden zonder afstandelijk en onbenaderbaar te zijn. Er zijn apps beschikbaar van OTA’s, maar ook van andere leveranciers en ontwikkelaars. Er zijn zelfs hotels die (heel slim) zelf een app ontwikkelen die de gast een complete reiservaring geeft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de app van CityHub, die onlangs een Innovation Award op de Horecava gewonnen heeft. Meer over CityHub lees je in de decembereditie van Hospitality Management.

Housekeeping apps
Met apps voor de housekeeping staff is altijd duidelijk wat de status is van iedere afzonderlijke kamer op ieder moment. Of het nu een check-out kamer of een stay-over kamer is. Wanneer de housekeepingmedewerkers de app gebruiken, zien zij welke kamer zij moeten schoonmaken. De app ziet ook wie welke kamer of ruimte toegewezen moet krijgen op basis van regels en voorwaarden. Bovendien wordt er veel minder papier gebruikt, wat weer goed is voor het milieu en de portemonnee. Met behulp van een QR-code kan het start- en eindpunt van het schoonmaakproces bijgehouden worden. Degene die schoonmaakt, kan ook extra taken, zoals het reinigen van tapijt, in de app registreren en bijhouden hoeveel extra tijd daarmee gemoeid is. Interactie via de app is mogelijk en er zit vaak zelfs een ‘panic button’ in, voor wanneer er een onveilige situatie ontstaat.

Apps voor brandveiligheid en technische dienst
Apps kunnen ook ingezet worden om zelf het brandveiligheidsniveau van uw hotel te kunnen meten en registreren. De resultaten worden in rapportvorm getoond. De uitkomst kan als basis dienen voor uw brandveiligheidsbeleid en toekomstige inspecties. TD’ers kunnen in de app zien waar in het hotel een melding is en direct actie ondernemen.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Internationaal
EQUIPHOTEL uitgesteld naar 2022

Gezien de huidige situatie rondom de COVID-19 epidemie, die momenteel op lokaal en mondiaal niveau voortdurend verslechtert, kondigt Reed Expositions France aan dat de 2020-editie van de EQUIPHOTEL, die oorspronkelijk gepland stond van 15 t/m 19 november 2020, is uitgesteld naar 2022. De afgelope...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Hotel Okura Amsterdam geeft 7 suites een complete metamorfose

Hotel Okura Amsterdam heeft 7 suites een complete metamorfose gegeven. Bij de renovatie, die in december 2019 van start ging, is het hele design vernieuwd. Architect Bert Verwey heeft de renovatie van de suites en The Lounge onder zijn hoede genomen. Ruimtelijkheid, comfort en sereniteit vormen de b...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Nieuwe coronamaatregelen: waarom moet de horeca eigenlijk eerder dicht?

Vanaf zondag 18.00 uur zijn de nieuwe coronamaatregelen van kracht gegaan, waarvan de meeste gericht zijn op de horeca. Premier Rutte toonde zich bezorgd over de verspreiding van het virus en vond de maatregelen nodig en logisch: "Hoe later op de avond, hoe moeilijker de anderhalve meter."...

Toerisme Coronacrisis
Nederlandse vakantiegangers verwachten weer te kunnen reizen in 2021  

De coronazomer is voorbij. Na een zomer van thuisblijven, daguitstapjes in eigen land en geklus, verwacht het grootste deel van de Nederlandse vakantiegangers volgende zomer weer normaal te kunnen reizen. Dat blijkt uit onderzoek van Vliegtickets.nl. Meer dan de helft (54%) van de ondervraagden...

Longread
Beste hotelier, vergeet wat er was en focus op wat er komen kan

Lang geleden stond er een hotel ergens in een binnenstad. De markante gevel pronkte trots naar de voorbijgangers. Het hotel stond er statig bij, en een tikkeltje chique zelfs, uitnodigend naar iedereen die er langsliep. Wie het hotel zag wilde naar binnen. Die gedachte gaf je kriebels in je buik, ni...

KHN Coronacrisis
Horeca eerder dicht? ''Buitenproportioneel!''

Koninklijke Horeca Nederland vindt het voornemen van het kabinet om horeca in de Randstad (in zes veiligheidsregio's waar het aantal besmettingen met het coronavirus snel stijgt) waardeloos. Dirk Beljaarts, directeur van KHN noemt het in het NOS Radio 1 Journaal 'buitenproportioneel' en ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: