Hotels succesvoller met apps

4 maart 2016 |
Hotels succesvoller met apps<

Apps zijn de gemakkelijkste manier voor mobile users om content te benaderen. Search is steeds minder belangrijk: Google is over
een tijdje niet langer de belangrijkste snelweg naar informatie op het internet en organische bezoekers krijgt u maar moeilijk op uw website. Apps zorgen voor een impuls van de traffic en een grotere commitment bij de gebruiker. Google zag het gebruik van de zoekmachine van 90 procent in 2009 zakken naar 86 procent in 2014.

Bespaar kosten en tijd
Hotels kunnen kosten- en tijdbesparing genereren door het inzetten van apps. Dat kunnen apps voor gasten zijn, maar zeer zeker ook apps voor personeel. Op de laatste soort apps gaan we wat dieper in. Op welke manieren kunnen welke lagen binnen de organisatie efficiënter werken en de gasttevredenheid naar een hoger niveau tillen?

Welke prijs op welk moment
Lange tijd was het bepalen van de prijs voor een hotelkamer ‘nattevingerwerk’. Wanneer is er een evenement in de buurt? Is het een luwe tijd? Even de agenda erbij pakken… Dat kan tegenwoordig beter. Op basis van algoritmen kan bepaald worden welke prijs wanneer gehanteerd moet worden om een optimale conversie te behalen. Er wordt immers heel vaak geboekt op prijs.

Interactie met de gast
Interactie met de gast wordt steeds belangrijker op online niveau. Offline interactie wordt niet altijd gewaardeerd, terwijl een app een hotelier in staat stelt om een optimale reiservaring te bieden voor de gast. Een live chat met de gast, updates over wie er in- en uitchecken, een actueel overzicht van reviews… Allemaal zeer belangrijk voor de customer satisfaction. Ook customer reviews en express checkout zijn mogelijk, en de gast kan ook verlichting, verwarming de tv, et cetera bedienen met een app. Met bepaalde templates kan de hotelier standaardvragen van gasten simpel en snel beantwoorden zonder afstandelijk en onbenaderbaar te zijn. Er zijn apps beschikbaar van OTA’s, maar ook van andere leveranciers en ontwikkelaars. Er zijn zelfs hotels die (heel slim) zelf een app ontwikkelen die de gast een complete reiservaring geeft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de app van CityHub, die onlangs een Innovation Award op de Horecava gewonnen heeft. Meer over CityHub lees je in de decembereditie van Hospitality Management.

Housekeeping apps
Met apps voor de housekeeping staff is altijd duidelijk wat de status is van iedere afzonderlijke kamer op ieder moment. Of het nu een check-out kamer of een stay-over kamer is. Wanneer de housekeepingmedewerkers de app gebruiken, zien zij welke kamer zij moeten schoonmaken. De app ziet ook wie welke kamer of ruimte toegewezen moet krijgen op basis van regels en voorwaarden. Bovendien wordt er veel minder papier gebruikt, wat weer goed is voor het milieu en de portemonnee. Met behulp van een QR-code kan het start- en eindpunt van het schoonmaakproces bijgehouden worden. Degene die schoonmaakt, kan ook extra taken, zoals het reinigen van tapijt, in de app registreren en bijhouden hoeveel extra tijd daarmee gemoeid is. Interactie via de app is mogelijk en er zit vaak zelfs een ‘panic button’ in, voor wanneer er een onveilige situatie ontstaat.

Apps voor brandveiligheid en technische dienst
Apps kunnen ook ingezet worden om zelf het brandveiligheidsniveau van uw hotel te kunnen meten en registreren. De resultaten worden in rapportvorm getoond. De uitkomst kan als basis dienen voor uw brandveiligheidsbeleid en toekomstige inspecties. TD’ers kunnen in de app zien waar in het hotel een melding is en direct actie ondernemen.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Opening
[FOTO'S] easyHotel met 153 kamers geopend bij Amsterdam Airport Schiphol

easyHotel Benelux heeft vorige week de deuren van haar nieuwste vestiging Amsterdam Airport Schiphol volledig geopend. Deze negende vestiging van easyHotel Benelux is met maar liefst 153 kamers het grootste hotel tot nu toe van dit snelgroeiende label. Sinds afgelopen juli was een gedeelte van de...

Interview Hoteltech
Annemarie van Gaal: "Ook de hotellerie kan nieuwe verdienmodellen aanboren"

Toen Wayne Gretzki, de wereldberoemde Canadese ijshockeyer, gevraagd werd naar de reden van zijn succes, antwoordde hij: “Ik skate naar waar de puck heen gaat en niet naar waar hij vandaan komt.” En zo is het. Veel ondernemers en managers borduren nog steeds voort op het verleden, op ...

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Het programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik, is definitief. De namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en auteur van de boeken 'Het drama Ahold' en &#...

Fletcher Opening Hotelketens
Honderdste hotel voor Fletcher

Met de bouw van een volledig nieuw hotel in het Zeeuwse Burgh Haamstede, zet Fletcher Hotels de teller op 100 hotels in Nederland. Dit is in Nederland uitzonderlijk, nog niet eerder is er een hotelketen geweest met zoveel ‘unieke’ hotels onder dezelfde vlag en volledig in eigendom. Voor ...

Hotelketens
Eden Hotels omarmt Dutch Cuisine

Eden Hotels gaat als eerste hotelketen van Nederland het ontbijt verduurzamen op basis van de uitgangspunten van Dutch Cuisine. Vanochtend tekende Eden Hotels directeur Léon Dijkstra in Hotel Babylon in Den Haag de overeenkomst met Dutch Cuisine. Dit is het eerste hotel van Eden Hotels wa...

Awards Mensen
Leonardo Royal Hotel Amsterdam ontvangt  700e Green Key certificaat van Nederland

Het onlangs geopende Leonardo Royal Hotel in Amsterdam heeft vandaag het 700e Green Key certificaat uitgereikt gekregen. Het hotel in Amsterdam heeft met hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen het hoogst haalbare niveau weten te behalen, namelijk ni...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: