Hotels succesvoller met apps

4 maart 2016 |
Hotels succesvoller met apps<

Apps zijn de gemakkelijkste manier voor mobile users om content te benaderen. Search is steeds minder belangrijk: Google is over
een tijdje niet langer de belangrijkste snelweg naar informatie op het internet en organische bezoekers krijgt u maar moeilijk op uw website. Apps zorgen voor een impuls van de traffic en een grotere commitment bij de gebruiker. Google zag het gebruik van de zoekmachine van 90 procent in 2009 zakken naar 86 procent in 2014.

Bespaar kosten en tijd
Hotels kunnen kosten- en tijdbesparing genereren door het inzetten van apps. Dat kunnen apps voor gasten zijn, maar zeer zeker ook apps voor personeel. Op de laatste soort apps gaan we wat dieper in. Op welke manieren kunnen welke lagen binnen de organisatie efficiënter werken en de gasttevredenheid naar een hoger niveau tillen?

Welke prijs op welk moment
Lange tijd was het bepalen van de prijs voor een hotelkamer ‘nattevingerwerk’. Wanneer is er een evenement in de buurt? Is het een luwe tijd? Even de agenda erbij pakken… Dat kan tegenwoordig beter. Op basis van algoritmen kan bepaald worden welke prijs wanneer gehanteerd moet worden om een optimale conversie te behalen. Er wordt immers heel vaak geboekt op prijs.

Interactie met de gast
Interactie met de gast wordt steeds belangrijker op online niveau. Offline interactie wordt niet altijd gewaardeerd, terwijl een app een hotelier in staat stelt om een optimale reiservaring te bieden voor de gast. Een live chat met de gast, updates over wie er in- en uitchecken, een actueel overzicht van reviews… Allemaal zeer belangrijk voor de customer satisfaction. Ook customer reviews en express checkout zijn mogelijk, en de gast kan ook verlichting, verwarming de tv, et cetera bedienen met een app. Met bepaalde templates kan de hotelier standaardvragen van gasten simpel en snel beantwoorden zonder afstandelijk en onbenaderbaar te zijn. Er zijn apps beschikbaar van OTA’s, maar ook van andere leveranciers en ontwikkelaars. Er zijn zelfs hotels die (heel slim) zelf een app ontwikkelen die de gast een complete reiservaring geeft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de app van CityHub, die onlangs een Innovation Award op de Horecava gewonnen heeft. Meer over CityHub lees je in de decembereditie van Hospitality Management.

Housekeeping apps
Met apps voor de housekeeping staff is altijd duidelijk wat de status is van iedere afzonderlijke kamer op ieder moment. Of het nu een check-out kamer of een stay-over kamer is. Wanneer de housekeepingmedewerkers de app gebruiken, zien zij welke kamer zij moeten schoonmaken. De app ziet ook wie welke kamer of ruimte toegewezen moet krijgen op basis van regels en voorwaarden. Bovendien wordt er veel minder papier gebruikt, wat weer goed is voor het milieu en de portemonnee. Met behulp van een QR-code kan het start- en eindpunt van het schoonmaakproces bijgehouden worden. Degene die schoonmaakt, kan ook extra taken, zoals het reinigen van tapijt, in de app registreren en bijhouden hoeveel extra tijd daarmee gemoeid is. Interactie via de app is mogelijk en er zit vaak zelfs een ‘panic button’ in, voor wanneer er een onveilige situatie ontstaat.

Apps voor brandveiligheid en technische dienst
Apps kunnen ook ingezet worden om zelf het brandveiligheidsniveau van uw hotel te kunnen meten en registreren. De resultaten worden in rapportvorm getoond. De uitkomst kan als basis dienen voor uw brandveiligheidsbeleid en toekomstige inspecties. TD’ers kunnen in de app zien waar in het hotel een melding is en direct actie ondernemen.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: