Hotels succesvoller met apps

4 maart 2016 |
Hotels succesvoller met apps<

Apps zijn de gemakkelijkste manier voor mobile users om content te benaderen. Search is steeds minder belangrijk: Google is over
een tijdje niet langer de belangrijkste snelweg naar informatie op het internet en organische bezoekers krijgt u maar moeilijk op uw website. Apps zorgen voor een impuls van de traffic en een grotere commitment bij de gebruiker. Google zag het gebruik van de zoekmachine van 90 procent in 2009 zakken naar 86 procent in 2014.

Bespaar kosten en tijd
Hotels kunnen kosten- en tijdbesparing genereren door het inzetten van apps. Dat kunnen apps voor gasten zijn, maar zeer zeker ook apps voor personeel. Op de laatste soort apps gaan we wat dieper in. Op welke manieren kunnen welke lagen binnen de organisatie efficiënter werken en de gasttevredenheid naar een hoger niveau tillen?

Welke prijs op welk moment
Lange tijd was het bepalen van de prijs voor een hotelkamer ‘nattevingerwerk’. Wanneer is er een evenement in de buurt? Is het een luwe tijd? Even de agenda erbij pakken… Dat kan tegenwoordig beter. Op basis van algoritmen kan bepaald worden welke prijs wanneer gehanteerd moet worden om een optimale conversie te behalen. Er wordt immers heel vaak geboekt op prijs.

Interactie met de gast
Interactie met de gast wordt steeds belangrijker op online niveau. Offline interactie wordt niet altijd gewaardeerd, terwijl een app een hotelier in staat stelt om een optimale reiservaring te bieden voor de gast. Een live chat met de gast, updates over wie er in- en uitchecken, een actueel overzicht van reviews… Allemaal zeer belangrijk voor de customer satisfaction. Ook customer reviews en express checkout zijn mogelijk, en de gast kan ook verlichting, verwarming de tv, et cetera bedienen met een app. Met bepaalde templates kan de hotelier standaardvragen van gasten simpel en snel beantwoorden zonder afstandelijk en onbenaderbaar te zijn. Er zijn apps beschikbaar van OTA’s, maar ook van andere leveranciers en ontwikkelaars. Er zijn zelfs hotels die (heel slim) zelf een app ontwikkelen die de gast een complete reiservaring geeft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de app van CityHub, die onlangs een Innovation Award op de Horecava gewonnen heeft. Meer over CityHub lees je in de decembereditie van Hospitality Management.

Housekeeping apps
Met apps voor de housekeeping staff is altijd duidelijk wat de status is van iedere afzonderlijke kamer op ieder moment. Of het nu een check-out kamer of een stay-over kamer is. Wanneer de housekeepingmedewerkers de app gebruiken, zien zij welke kamer zij moeten schoonmaken. De app ziet ook wie welke kamer of ruimte toegewezen moet krijgen op basis van regels en voorwaarden. Bovendien wordt er veel minder papier gebruikt, wat weer goed is voor het milieu en de portemonnee. Met behulp van een QR-code kan het start- en eindpunt van het schoonmaakproces bijgehouden worden. Degene die schoonmaakt, kan ook extra taken, zoals het reinigen van tapijt, in de app registreren en bijhouden hoeveel extra tijd daarmee gemoeid is. Interactie via de app is mogelijk en er zit vaak zelfs een ‘panic button’ in, voor wanneer er een onveilige situatie ontstaat.

Apps voor brandveiligheid en technische dienst
Apps kunnen ook ingezet worden om zelf het brandveiligheidsniveau van uw hotel te kunnen meten en registreren. De resultaten worden in rapportvorm getoond. De uitkomst kan als basis dienen voor uw brandveiligheidsbeleid en toekomstige inspecties. TD’ers kunnen in de app zien waar in het hotel een melding is en direct actie ondernemen.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Events Hoteltech
LiveBlog tijdens HotelTech 2019 - Het volledige programma

Maandag is het zover: HotelTech 2019. Nieuw dit jaar is de liveblog die de redactie van Hospitality Management tijdens het congres bij zal houden. Mocht u er niet bij kunnen zijn, hou dan de website scherp in de gaten om op de hoogte te blijven. Hieronder worden de hoofdrolspelers van HotelTech 2019...

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: