Interview Mieke Veldhuis: "Je verhaal en je merkwaarden moeten kloppen"

2 maart 2020 | The Hospitality Studio

Het hoofdkantoor van The Student Hotel zit in Amsterdam-Noord. Gevestigd in een stoer, industrieel gebouw met grote transparante rolluiken die met mooi weer openstaan. Een aantrekkelijke ‘work space’ met uitzicht over het IJ. Al bij de eerste stap over de drempel ervaren wij de The Student Spirit die we herkennen uit de hotels. In deze setting ontmoeten wij Mieke Veldhuis. Mieke heeft zowel entrepreneurial spirit als student spirit. Twintig jaar lang de wereld rondreizen voor het mobiliteitsmerk Bugaboo en in hotels overnachten maakt haar een hospitality expert. Maar dat is niet haar opdracht bij The Student Hotel (TSH). Daar is Mieke sinds 6 maanden Chief People Officer.

Mieke Veldhuis spreekt op het podium van de ‘Hotel Vision Stage’ tijdens Independent Hotel Show op 18 maart 2020 in RAI Amsterdam. In een panelgesprek met collega hoteliers deelt Mieke haar mening en kennis in een discussie over ‘employer branding’ en hoe je hotels op de markt brengt als geweldige carrièrestap. 

Mieke vertelt dat ze voor haar nieuwe baan op zoek ging naar een internationaal, informeel, jong en dynamisch team. Bij voorkeur in een organisatie die gedreven is door cultuur en purpose en in een andere industrie actief is dan die van haar vorige job. En niet minder belangrijk: het moest een omgeving zijn waar ze kan blijven leren. En o ja…, alleen maar met leuke mensen. Dat Mieke niet zomaar op deze plek zit wordt ons duidelijk als ze ons en passant meeneemt in haar interessante visie op synchronisity. Ofwel meaningful coincidences wanneer uiterlijke en innerlijke gebeurtenissen die niet causaal verbonden zijn, zinvol samenvallen. De ‘dingen’ in het leven gebeuren niet zomaar en het is dan ook geen toeval dat Mieke nu verantwoordelijk is voor de People spirit van The Student Hotel organisatie.

De organistatie

The Student Hotel is een snelgroeiende, internationale organisatie met ambitie. Om deze groei te kunnen realiseren bestaat een duidelijke behoefte aan mensen die in deze ondernemersgeest mee willen bouwen. Het woord employer branding valt. We komen al snel tot de conclusie dat een - branding aanpak volgens het boekje - bij Mieke niet beklijft. Ze noemt een boek dat haar enorm inspireerde: ‘Marketing is waardenloos en Authenticiteit is magnetizing’ van Joyce Meuzelaar. “In deze stelling zit mijns inziens het geheim. Als de waarden van een organisatie cristal clear zijn en je vanuit authenticiteit werkt en communiceert, dan trek je dé mensen aan die met je mee willen groeien. Je verhaal moet simpelweg kloppen. En hetzelfde geldt voor de waarden die wij als The Student Hotel gedefinieerd hebben voor zowel de gast als de medewerker”, aldus Mieke.

“Toen ik hier kwam waren de missie, visie en waarden super helder; heel sterk en herkenbaar, echter wel bepaald vanuit de gastbeleving. Niet vreemd, omdat TSH oprichter en CEO Charlie MacGregor onderneemt door de ogen van de gast, gedreven door een 9+ guest experience. De gast is heilig in het TSH universum. Mijn visie is echter dat onze medewerkers ervoor zorgen dat gasten dé TSH experience ook daadwerkelijk beleven en ervaren. Ik ben opnieuw in de eerder gedefinieerde merkwaarden gedoken en deze gaan beredeneren vanuit een medewerkersperspectief. Ik kwam tot de conclusie dat 'Open, Entrepreneurial, Fun, Curious en Unfinished’ nog altijd aansluiten bij onze doelgroep: gasten met de Student Spirit, maar dat dezelfde waarden ook expliciet voor onze medewerkers gelden. Als MT concludeerden we echter dat er één ontbrak: ‘zorgen voor’. Zorgen voor de gast, zorgen voor de medewerkers, zorgen voor de wereld waarin we leven en opereren. Deze waarde hebben we vertaald naar: ‘We are conscious’. De 6 waarden zijn nu volledig in lijn met het DNA van de organisatie en worden consistent toegepast in alles wat we doen. Ze komen vanuit ons hart en bepalen wie we zijn voor onze gasten en voor onze (toekomstige) medewerkers.”

Dynamiek

Mieke is erg enthousiast over haar nieuwe werkplek. Ze ervaart TSH als een divers en dynamisch bedrijf met een interessante mix van activiteiten in de gehele waardeketen. ‘Locaties scouten, vastgoedontwikkeling’ investeren, interior design, branding, en natuurlijk niet te vergeten hard core hospitality; het opereren van hotels, restaurants, en co-working spaces.

Strategisch interessante onderwerpen en dat allemaal onder één dak. “In mijn optiek zijn we met deze mix van disciplines een toonbeeld van ‘breed ondernemerschap’ en daarmee een erg aantrekkelijke werkgever.”

“In onze ambitie en groeistrategie moeten we er alert op blijven dat we niet kwijtraken wat de kracht van het initiële idee was. De kern van TSH blijft altijd de student, die brengt het hotel tot leven. Voor de opening van nieuwe locaties selecteren we de teams zorgvuldig. Dit doen we door mensen met een goede dosis TSH-ervaring te koppelen aan nieuwe talenten. Duo’s die de hotels openen zijn altijd aanvullend aan elkaar. De general manager en de assistant manager worden gekoppeld aan de hand van assessments. Het complete hotel en F&B team aangevuld met ‘connectors’ (die zorgen voor de connectie en interactie tussen de diverse gasten, co-workers en locals) starten minimaal een maand voor opening van een nieuwe locatie. En werken intensief samen met een uitgebreid openingsteam naar het openingsmoment toe. In deze periode wordt er door ons eigen team intensief getraind op guest experience waarden. Het leerproces gaat continu door. We blijven ‘unfinished’. Iedere opening en iedere training wordt geëvalueerd en weer verbeterd. Het kan altijd beter. Dat is ‘The Student spirit’.” 

“Wat mensen in TSH aanspreekt is de internationale, dynamische, jonge, informele omgeving waar veel ruimte is voor groei en ontwikkeling. En niet te vergeten aandacht voor de purpose [authentieke kracht, vanuit het hart ondernemen, duurzaamheid, sociaal betrokken]. Onze ‘Living the brand days’ is hiervan een uniek voorbeeld”, vertelt Mieke. “Elke medewerker krijgt bovenop de reguliere vakantiedagen, drie extra vrije dagen die ze zelf mogen invullen. (vrijwilligerswerk, je schoonmoeder verzorgen, een museumbezoek of een hangover na een van onze epic parties? Whatever, zolang de dag maar energie oplevert.) En niet te vergeten de connectie met ‘Movement on the Ground’. Een bijdrage in welke vorm dan ook, aan deze stichting, waar Charlie medeoprichter van is, en waarvan het kantoor in hetzelfde pand huist als The Student Hotel, geeft unieke mogelijkheden om purpose en impact te delen met alle medewerkers.”

Authors:
SEVERS+JANSEN, The Hospitality Studio

Mark Severs + Kim Jansen

seversjansen.com

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: