Italiaan wint verkiezing 'Meest Markante Horecamanager'

17 februari 1995 | Redactie

Italiaan wint verkiezing 'Meest Markante Horecamanager'

Gejuich en een langdurig applaus vielen Roberto Payer, directeur van het Amsterdamse Hilton Hotel, ten deel toen hij op 16 januari jongstleden in de RAI in Amsterdam uitgeroepen werd tot 'Meest Markante Manager van het jaar 1994'. Gejuich van zijn supporters (medewerkers en vrienden), applaus van enige honderden aanwezigen toen hij als winnaar uit de bus kwam.

Roberto was een van de vijf finalisten die na verschillende selecties overgebleven waren uit de ruim vijftig aanmeldingen voor de titel. Staatssecretaris A. van Dok-van Weele van Economische Zaken overhandigde hem de bij de titel behorende glazen plastiek. De winnaar ontving tevens een bedrag van 7500 gulden. Het is de bedoeling dat dit bedrag besteed wordt aan het verder uitbouwen van de doorslaggevende accenten waarmee het winnende imago-effect bereikt werd.

Markant

Roberto Payer, geboren in de omgeving van Triëst, waar hij ook zijn horeca-opleiding genoot, is naar hart en ziel zowel Italiaan als horeca-manager. Om de begeerde titel in de wacht te slepen, diende hij naast een goed manager ook 'markant te zijn', een eis waaraan hij zonder enige twijfel ruimschoots voldoet. Voorzover bekend was hij de enige genomineerde die van twee verschillende kanten voor de verkiezing werd voorgedragen.

Juryvoorzitter was Jan Franssen burgemeester van Zwolle, die de winnaar bekend maakte en best kwijt wilde dat de jury het behoorlijk moeilijk had gehad met de keuze van de winnaar. De vijf finalisten vormden - om een wielrennersterm te gebruiken - een aaneengesloten peloton. Maar in dit geval was het geen fotofinish die de beslissing bracht.

De heer Franssen: 'Uiteindelijk is gekozen voor Roberto Payer omdat hij het bedrijf vanuit het dal naar de top heeft geleid, omdat hij het creatief onmogelijke mogelijk weet te maken en omdat hij op zeer markante wijze leiding geeft'.

Charme

De vier andere finalisten waren: Elwin Giel van Discotheek De Tempel in Den Haag, Peter Harkema van restaurant Chateau Neercanne in Maastricht, Hans Munten, mede-eigenaar van hotel-cafe-restaurant Jan van der Croon in Weert en Dick Vollenga, directeur van het Best Western Dish Hotel in Enschede. Ten overstaan van zo'n 250 belangstellenden moesten de vijf hun visie geven op een aantal management-aspecten. Roberto deed dat op zijn eigen karakteristieke manier,: to the point, zonder omhaal van woorden waarbij zijn toch nog altijd wat radde Italiaanse tongval het geheel van een ruime dosis charme voorzag. Dat was weer aanleiding voor een opmerking van een van de genodigden: 'Als er ooit een verkiezing komt van de "Meest Charmante Horecamanager wint hij ook die met glans".

De verkiezing is een initiatief van de Koninklijke Horeca Nederland en het vakblad Horeca entree. Voor de titel komen managers in alle sectoren van het horecabedrijf in aanmerking. Het ligt in de bedoeling de verkiezing tot een jaarlijks terugkerend evenement te maken.

HM30JAAR HM301995

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Events Coronacrisis
Independent Hotel Show afgelast en verplaatst naar 2021

De Independent Hotel Show is vanwege de aanhoudende coronapandemie afgelast, zo laat de organisatie weten. Ruim drie weken geleden werd het hotelevent in de Amsterdamse RAI al verplaatst van halverwege maart naar eind juni. Nu heeft de organisatie ook besloten om de uitegestelde Independent Hotel Sh...

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: