Italiaan wint verkiezing 'Meest Markante Horecamanager'

17 februari 1995 | Redactie

Italiaan wint verkiezing 'Meest Markante Horecamanager'

Gejuich en een langdurig applaus vielen Roberto Payer, directeur van het Amsterdamse Hilton Hotel, ten deel toen hij op 16 januari jongstleden in de RAI in Amsterdam uitgeroepen werd tot 'Meest Markante Manager van het jaar 1994'. Gejuich van zijn supporters (medewerkers en vrienden), applaus van enige honderden aanwezigen toen hij als winnaar uit de bus kwam.

Roberto was een van de vijf finalisten die na verschillende selecties overgebleven waren uit de ruim vijftig aanmeldingen voor de titel. Staatssecretaris A. van Dok-van Weele van Economische Zaken overhandigde hem de bij de titel behorende glazen plastiek. De winnaar ontving tevens een bedrag van 7500 gulden. Het is de bedoeling dat dit bedrag besteed wordt aan het verder uitbouwen van de doorslaggevende accenten waarmee het winnende imago-effect bereikt werd.

Markant

Roberto Payer, geboren in de omgeving van Triëst, waar hij ook zijn horeca-opleiding genoot, is naar hart en ziel zowel Italiaan als horeca-manager. Om de begeerde titel in de wacht te slepen, diende hij naast een goed manager ook 'markant te zijn', een eis waaraan hij zonder enige twijfel ruimschoots voldoet. Voorzover bekend was hij de enige genomineerde die van twee verschillende kanten voor de verkiezing werd voorgedragen.

Juryvoorzitter was Jan Franssen burgemeester van Zwolle, die de winnaar bekend maakte en best kwijt wilde dat de jury het behoorlijk moeilijk had gehad met de keuze van de winnaar. De vijf finalisten vormden - om een wielrennersterm te gebruiken - een aaneengesloten peloton. Maar in dit geval was het geen fotofinish die de beslissing bracht.

De heer Franssen: 'Uiteindelijk is gekozen voor Roberto Payer omdat hij het bedrijf vanuit het dal naar de top heeft geleid, omdat hij het creatief onmogelijke mogelijk weet te maken en omdat hij op zeer markante wijze leiding geeft'.

Charme

De vier andere finalisten waren: Elwin Giel van Discotheek De Tempel in Den Haag, Peter Harkema van restaurant Chateau Neercanne in Maastricht, Hans Munten, mede-eigenaar van hotel-cafe-restaurant Jan van der Croon in Weert en Dick Vollenga, directeur van het Best Western Dish Hotel in Enschede. Ten overstaan van zo'n 250 belangstellenden moesten de vijf hun visie geven op een aantal management-aspecten. Roberto deed dat op zijn eigen karakteristieke manier,: to the point, zonder omhaal van woorden waarbij zijn toch nog altijd wat radde Italiaanse tongval het geheel van een ruime dosis charme voorzag. Dat was weer aanleiding voor een opmerking van een van de genodigden: 'Als er ooit een verkiezing komt van de "Meest Charmante Horecamanager wint hij ook die met glans".

De verkiezing is een initiatief van de Koninklijke Horeca Nederland en het vakblad Horeca entree. Voor de titel komen managers in alle sectoren van het horecabedrijf in aanmerking. Het ligt in de bedoeling de verkiezing tot een jaarlijks terugkerend evenement te maken.

HM30JAAR HM301995

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: