Willeke Poeliejoe implementeert eigen visie in haar hotel Lytel Blue

Auteur: Redactie
Jong & Ambitieus Ondernemen 30 december 2022
Willeke Poeliejoe implementeert eigen visie in haar hotel Lytel Blue

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Willeke Poeliejoe (27). Zij bestiert samen met haar man John van Doorn (27) Boutique hotel Lytel Blue in het Brabantse Riethoven. Een monoloog.

“We hebben zowel de exploitatie als het vastgoed aangekocht in 2019. Het pand is een voormalig pastorie, maar op het moment dat we het kochten deed het pand dienst als woonhuis. We hebben de financiering rond kunnen krijgen door leningen bij de bank af te sluiten en door hulp van familie. Het hele pand is gestript en verbouwd. We hebben in augustus 2019 de sleutel gekregen en een aantal weken na de eerste lockdown zijn we in het voorjaar van 2020 opengegaan. Dat was natuurlijk een bijzondere periode. Temeer omdat we hier in Brabant ten tijde van de eerste lockdown in de coronabrandhaard van Nederland zaten. We zagen in de weken voorafgaand aan de eerste lockdown al dat leveranciers niet deze kant op wilden komen, vanwege de hoge aantal besmettingen. Daardoor kwam de openingsdatum onder druk te staan. We hebben zo goed als alle middelen en bouwmaterialen laten komen en opgeslagen in het hotel om er maar voor te zorgen dat we alles binnen hadden.”

Opleiding

“Mijn man heeft De Rooi Pannen en de BUAS in Breda doorlopen. Ik heb Experience Design gestudeerd aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. We wisten vrij snel hoe we de kamers wilden hebben. Die tekeningen hebben we naar de architect gestuurd en die is gaan kijken of onze tekening paste met de menselijke maten. Het hotel heeft negen kamers, waarvan twee grote suites van 60 vierkanter meter. De ‘standaardkamers’ zijn ongeveer 25 vierkante meter. Op de begane grond hebben we een plasticvrijekamer ontwikkeld. Tijdens de verbouwing schrok ik behoorlijk van het vele plastic wat geleverd werd. Het is best uitdagend om een kamer te ontwikkelen waar geen plastic in zit. Lichtknoppen worden per definitie van plastic gemaakt, maar we hebben een leverancier in België kunnen vinden die nog porseleinen lichtknoppen in het assortiment had. Duurzaamheid is geen vraag meer, vind ik. En dat vinden veel gasten ook. De vraag is meer hoe je het implementeert in je onderneming.”

“Het hotel ging open in het voorjaar van 2020. Riethoven ligt net onder Eindhoven en wordt omringd door natuurgebieden. De leisure markt ontplofte die eerste zomer en dat hebben we gemerkt. Het afgelopen jaar hebben we ook goed kunnen draaien. Afgelopen zomer zaten de weekenden vol, maar ook doordeweeks is de bezettingsgraad niet onder de 80 procent geweest. De zakelijke markt zien we vanaf het voorjaar ook aantrekken. De eerste twee jaar was dat er nauwelijks. Maar we merken dat organisaties graag bij ons een evenement of een vergadering boeken, juist vanwege ons kleinschalige karakter. We zien daarom 2023 positief tegemoet. Een mooi mix tussen de leisure- en de zakelijke markt geeft vertrouwen."

Allergenenhotel

“Ons hotel heeft geen dinerkaart. Aan de overkant zit een uitstekend restaurant waar we al onze gasten met liefde naartoe sturen. We verzorgen wel het ontbijt. Daarbij focussen we ons op allergenen. We merken dat veel horecabedrijven allergenen nog altijd als ‘gedoe’ ervaren. Ik heb zelf een glutenallergie waardoor ik weet hoe fijn het is als daar extra aandacht aan wordt besteed. We vermarkten ons dan ook als ‘allergenenhotel’ en organiseren een glutenvrijweekend waar lotgenoten elkaar kunnen ontmoeten.”

“In de beginfase hebben we geen personeel aangenomen en deden John en ik alles met z’n tweeën. We hebben inmiddels iemand fulltime en iemand parttime aan kunnen nemen waardoor de druk bij ons wat wordt weggenomen. Ook hebben we iemand aan kunnen nemen voor de housekeeping. De rolverdeling tussen John en mij is organisch gegaan. Ik houd mij veel bezig met marketing en met het ontbijt, terwijl John zich focust op de gasten en het financiële aspect. We komen beide niet uit een ondernemersgezin, maar voelen een sterke behoefte om te creëren. Daar halen we onze ondernemersdrive vandaan. Het is keihard werken, maar ontzettend leuk. Nu ik er op terugkijk was het wel een intense periode. Samen op 24-jarige leeftijd een onderneming te startten, een volledige verbouwing doorlopen en als het hotel opengaat in een pandemie terechtkomen. We kunnen gelukkig goed samenwerken, maar dat weet je van te voren niet. We hebben iets meer balans kunnen creëren tussen werk en privé. Omdat we er een fulltimer bij hebben, kunnen we twee halve dagen in de week vrij nemen. Dat klinkt weinig, maar voor nu is het genoeg. We vinden het ontzettend leuk.”

Toekomst

“Concrete plannen voor uitbreiding of verbouwing hebben we niet. We zijn blij dat we alles op de rit hebben. Het ondernemen bevalt ons goed en dat leer je niet op school. We hebben het ondernemerschap onszelf eigen kunnen maken in de afgelopen 2,5 jaar. Daarbij lag de focus op het neerzetten van het hotel. Dat is goed gelukt. We kijken voorlopig niet naar uitbreiding of een tweede hotel, maar wie weet wat de toekomst gaat brengen. We hebben altijd gezegd dat dit niet het laatste station zijn, dat zou ook gek zijn op je 27ste. Wie weet openen we in de toekomst een tweede vestiging. Het ondernemerschap blijft kriebelen.”

Facts&Figures

Hotel: Lytel Blue
Plaats: Riethoven
Aantal kamers: 9
Aantal medewerkers: 5

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws