Spreker HotelTech: Big Data voor alle hoteliers

3 november 2015 |
Spreker HotelTech: Big Data voor alle hoteliers<

Jack Esselink is Big Data & Analytics Evangelist bij IBM. Hij predikt het heilige woord van de nullen en enen en waarschuwt om van Big Data geen 'Big Deal' te maken. "Eigenlijk zou je het woord 'Big' van het begrip Big Data af moeten halen", vertelt Jack. "Het is belangrijker om vooral gewoon slim met data om te gaan. Wat ik iedereen op 23 november mee wil geven, is dat je met je eigen data ook al veel kunt doen. Data is gewoon dom en op zichzelf nutteloos. Het is abstracte materie, die je met behulp van analytics tot leven wekt. Dan wordt het pas interessant."

Hands-on
"Op 23 november wil ik mij vooral focussen op voorbeelden en toepassingen die voor de hotelier interessant zijn. Hands-on en direct toepasbaar, zodat je naar huis gaat met het idee dat je iets kunt veranderen en je bedrijfsvoering kunt optimaliseren."
Modewoord
"Eerst leg ik uiteraard uit wat Big Data is, want dat is voor velen nog onduidelijk. Het is een beetje een modewoord, maar in feite niets meer dan de beschikbaarheid van veel databronnen. Daar vertel ik over drie weken ook meer over. Alles wat een sensor heeft, geeft immers data. Dat kan van interne bronnen zijn (van smartphone tot reserveringssysteem), maar ook van externe bronnen, zoals bij social media."

Voorspellen is de toekomst.
Voorspellen is letterlijk de toekomst. Voorspellingen komen steeds vaker uit, omdat Big data en analytics goed worden ingezet. "Wat een hotelier dus vooral kan met Big Data en analytics? Met slimme algoritmes kun je steeds meer voorspellen. Daarin ligt de toekomst en de kracht. Dat je je prijs kunt optimaliseren omdat je je dataset effici├źnt hebt ingezet. Hierbij combineer je interne en externe data, waardoor je een goede prijsstelling kunt aanbieden, gebaseerd op de verwachte bezettingsgraad. Wat die externe data zijn? Had je al aan het weerbericht gedacht? Je merkt het: op 23 november heb ik jullie aardig wat te vertellen."

Inschrijven
Schrijf je in voor HotelTech via deze link en maak het live mee!
Auteur: Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Toerisme Den Haag
Den Haag is een perfecte Staycation bestemming

In maart en april vlogen de annuleringen binnen bij de hotels. Het leek een dramatisch jaar te worden. Ondertussen zitten hotels aan de kust weer helemaal vol en profiteren ze van het feit dat veel Nederlanders dit jaar voor een vakantie in eigen land gaan. – Aankomend weekend nog last minu...

Amsterdam Coronacrisis
Zakelijke markt start weer op: Mercure Amsterdam City heropent op 17 juli

Het viersterrenhotel Mercure Amsterdam City heropent haar deuren op 17 juli. Door de versoepelde maatregelen kan het hotel de veiligheid voor gasten en het personeel weer garanderen. Alle 386 moderne kamers worden weer beschikbaar gesteld voor zowel Nederlandse als buitenlandse toeristen. Het Mer...

Opening Internationaal
NoMad Londen opent in december

Het in New York gevestigde horecabedrijf Sydell Group is opgericht door hotelier Andrew Zobler, en in Londen opende Zobler The Ned in samenwerking met Ron Burkle en Soho House. Deze keer heeft hij samengewerkt met de in Doha gevestigde investeringsmaatschappij BTC om NoMad London te lanceren. Het ho...

Interview Longread
Hotelier Gijs Hendrikx: ''Ik betaal huur op basis van bezetting''

“Hee, met Gijs!” Ik moet even nadenken, maar dan valt het kwartje. Het is Gijs Hendrikx, de veelbelovende en succesvolle hotelier uit Venlo die mij belt. “Ik bel je even om te vertellen hoe het hier in Venlo allemaal is gegaan tijdens de coronacrisis. Volgens mij mag ik van geluk s...

Interview
Ambities bij hotel blooming in Bergen ''Een Bib Gourmand zou geweldig zijn''

Dit interview is onderdeel van het drieluik ‘Hotellerie aan de Noordzeekust geportretteerd’. Twee weken geleden publiceerden we deel 1, het interview met Syrco Bakker, tweesterrenchef van Pure C, onderdeel van Strandhotel Candzand-Bad. Vorige week volgde deel 2: het interview met Mariann...

Onderwijs Ondernemen
Deze hotelprofessionals zijn klaar voor het post-corona tijdperk

Blije gezichten van hotelprofessionals. We vonden het wel weer eens tijd om met iets positiefs te komen. Op de foto zie je de cursisten die met goed gevolg de Revenue Management training - aangeboden door HM Academy, met als trainer Stan Josephi - hebben afgerond. Kansen pakken Ondanks de rece...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: