KHN in actie! #BlackMonday: final sale horeca

4 december 2020 | Redactie
KHN in actie! #BlackMonday: final sale horeca

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) lanceert de landelijke campagne #BlackMonday, die op maandag 7 december van start gaat. Onder de noemer #BlackMonday worden horecaondernemers opgeroepen deel te nemen aan de landelijke actie. Met de campagne wil KHN duidelijk maken dat als de overheid niet per omgaande met aanvullende steun en perspectief komt, meer dan 50% van de sector op korte termijn failliet gaat en honderdduizenden mensen op straat komen te staan.

De horeca heeft de afgelopen tijd met lede ogen gekeken naar de koophysterie rondom Black Friday. Volle winkels, drukke winkelstraten, veel omzet. En in de horeca is het donker. Tijd voor actie! KHN roept maandag 7 december uit tot #BlackMonday; Final sale in de horeca. OP=OP. Want het potje van horecaondernemers is leeg; de reserves zijn op, leveranciers en vastgoed komen de sector niet meer tegemoet en horecabedrijven staan op omvallen. Met creatieve uitingen als opheffingsuitverkoop, final sale en OP=OP laten we de overheid en het Nederlandse publiek zien wat het toekomstbeeld van Nederland is zonder horeca; lege panden, lege pleinen en straten en lege handen.

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Uiteindelijk wil niemand een scenario waarbij de horeca uit het straatbeeld verdwijnt, maar willen ondernemers weer vol passie ondernemen en hun gasten op een veilige manier verwelkomen. Echter ziet de situatie er voor de horeca heel somber uit. De campagne is dan ook een subtiele knipoog naar Black Friday, al is dit voor de horeca écht de final sale; een grote faillissementsgolf dreigt.”

De impact van de overheidsmaatregelen met betrekking tot de horeca zijn enorm. Eet- en drinkgelegenheden zijn door twee lockdowns in 2020 straks 5 maanden verplicht gesloten. Clubs & Nightlife bedrijven zijn nog geen dag open geweest. En doordat er veel (internationale) zakelijke evenementen en congressen zijn afgelast, zijn er nauwelijks (internationale) zakelijke reizigers, waardoor hotels, cateraars en de evenementenbranche het enorm zwaar hebben. Uit een recente KHN-enquête blijkt dat horecaondernemers in 2020 op gemiddeld 50% van de omzet gaan uitkomen ten opzichte van 2019. Inmiddels is er door ondernemers 3,5 - 4 miljard euro aan reserves en privévermogen in hun bedrijf gestoken. Alles om de zaak overeind te houden en personeel in dienst te kunnen houden. Maar de rek is er bij vele bedrijven uit; het spaarvarken is leeg.

Wat verlangt KHN van Den Haag: Meer steun en Snel open!

De steunpakketten zijn onvoldoende. Blijkbaar leeft er nog steeds een beeld bij politici en het publiek dat de maatregelen royaal en afdoende zijn. Maar de NOW-regeling dekt maximaal 80% van de werkelijke kosten, de TVL slechts 50%. Voor starters - bedrijven die voor 1 maart nog geen omzet hadden - is er helemaal niets.

Willemsen: “Ondernemers houden het niet meer vol. De koek is op, het vet is van de botten en de meest prachtige horecabedrijven gaan naar de kloten. We hebben de afgelopen maanden keihard gelobbyd in Den Haag om dit door te laten dringen. We krijgen veel begrip maar daadkracht ontbreekt. Daarom komen we nu in actie.

De horeca heeft twee concrete acties nodig van Den Haag:

Een concreet perspectief op heropening, inclusief datum.

Kom met gerichte extra steun; de NOW  moet weer terug naar maximaal 90%, de TVL moet verhoogd worden naar 100% procent

KHN vraagt niets meer of minder van politiek Den Haag – het kabinet en de Tweede Kamer – dat ze nu écht in beweging te komen. Geen woorden meer, maar daden!”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Onderwijs
Amrâth en MBO College Hilversum slaan handen ineed

Afgelopen februari hebben Amrâth Hotel Lapershoek – Arenapark en MBO College Hilversum de handen ineen geslagen om horecastudenten in de huidige omstandigheden toch een stageplaats te kunnen bieden in een representatieve werkomgeving. Hiervoor tekenden zij een samenwerkingsovereenkomst d ...

Achtergronden
25 jaar geleden in Hospitality Management: Camille Oostwegel

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 1996. Camille Oostwegel is dat jaar 46 en staat in de kracht van zijn ...

Hotelketens Internationaal
Nederlands getint Rosewood Hotel opent in Japan

Rosewood Hotels & Resorts opent in 2024 een luxe hotelresort op het Mikayo eiland in Japan. Het 55-villa, ultra-luxe resort is het eerste Rosewood hotel in het land van de rijzende zon. Miyako eiland en nabijgelegen eilanden bieden kilometers zacht, wit zand met eindeloze vergezichten van tur ...

Economie Hotelketens
Egeria neemt meerderheidsbelang in Fletcher Hotels, vizier op internationale groei

Vandaag hebben de aandeelhouders van Fletcher Hotels een meerderheidsbelang verkocht aan de Amsterdamse investeringsmaatschappij Egeria. NIBC en Xead verkopen beide hun minderheidsbelang, het management van Fletcher blijft aan als aandeelhouder. Met de hands-on betrokkenheid en de ervaring met in ...

Achtergronden
De Timmerfabriek heeft haar torentje teruggekregen

Op woensdag 21 april is een van de meest iconische industriële Rijksmonumenten van Nederland, De Timmerfabriek in Vlissingen, opnieuw gekroond. De Timmerfabriek, een uniek gebouw uit 1914, heeft haar torentje teruggekregen. Deze was tijdens een bombardement in 1943 gesneuveld en wordt nu in ...

Inge van de Ven is trots op haar pas geopende hotel

Inge van de Ven, eigenaresse van het op 12 april geopende Hotel Flora Batava in Nieuwersluis, aan de rand van Breukelen, is trots op haar hotel. Alhoewel het uitdagende tijden zijn binnen onze branche, is ze optimistisch gestemd. “Zaterdag beleefden we onze eerste drukke dag, met 27 van de 45 ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: