Las Hotellas: "Kwaliteit zal nu boven komen drijven"

Auteur: David Bakker
15 juli 2020
Las Hotellas: "Kwaliteit zal nu boven komen drijven"

Samenwerken om het eigen bereik te vergroten. Het is een actueel thema binnen de hotellerie. Door kennis te delen, verbinding te zoeken en op managementniveau de operatie te bespreken werd op 16 augustus 2011 Las Hotellas opgericht. Een netwerkorganisatie waar vrouwelijke General Managers de verbinding zoeken en vinden.

Vier General Managers en leden van Las Hotellas verzamelen zich in de binnentuin van Sofitel Legend The Grand Amsterdam in het hart van de Amsterdamse binnenstad. Waar normaal gesproken de toeristen over elkaar struikelen is het nu beangstigend rustig aan de Oudezijds Voorburgwal. Amsterdam slaapt. De hotellerie echter niet. Marianne Stokkermans (Huis ter Duin), Githa van Vilsteren (Landgoed De Wilmersberg) Brita Röhl (Hotel Seven One Seven) en Emmy Stoel (The Grand, v.l.n.r. op de openingsfoto) bespreken de uitdagingen binnen de hotellerie. En dát doen ze vaker.

Drie á vier keer per jaar verzamelen de ruim 35 leden van Las Hotellas zich en bespreken ze de uitdagingen binnen de hotellerie. “De diversiteit binnen onze stichting is ontzettend groot”, vertelt voorzitter Brita Röhl. “Van familiehotels tot grote ketenhotels en alles wat daar tussenzit. Daarin zoeken we wel naar General Managers die in het hogere segment werken: tussen de vier en vijf sterren. Zonder anderen tekort te doen, ben je op die manier een waardige sparringpartner omdat je veelal met ongeveer dezelfde vragen en uitdagingen zit.”

“We zijn begonnen vanuit de wens om elkaar te leren kennen, tien jaar geleden”, vult Marianne Stokkermans aan. Ze is lid van het eerste uur. “We merkten vrij snel aan elkaar dat er ontzettend veel behoefte was om ervaringen te delen en dieper op thema’s in te gaan. Daar zijn de themadagen ontstaan en zo heeft het zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een volwassen stichting.”

Een netwerkorganisatie voor hoteliers. Las Hotellas is zeker niet de enige. Waarom kiezen vrouwelijke hoteliers juist voor Las Hotellas? “Ondanks het feit dat we ‘concullega’s’ van elkaar zijn ervaren we dat niet zo. We zijn niet bang om bedrijfsgevoelige informatie met elkaar te delen. Vaak zijn ondernemers bang om dat wel te doen, omdat een concurrent er dan met jouw informatie vandoor gaat. Het versterkt elkaar juist omdat je als hotelier kwaliteiten bezit die de ander niet heeft. Op die manier leer je van elkaar en maak je elkaar sterker”, verklaart Emmy Stoel. “En alles wat binnenskamers besproken wordt, blijft binnenskamers”, vult voorzitter Brita Röhl aan.

Leisurekansen

De leden van Las Hotellas staan aan het hoofd van de operatie van een hotel in het hogere segment. Het zijn roerige tijden, die om drastische maatregelen vragen en een onzeker toekomstbeeld geven. Creatief ondernemerschap, standvastigheid en het vinden van de samenwerking om het eigen bereik te vergroten. Alles werd uit de kast gehaald. In het hotel van Githa van Vilsteren, Landgoed de Wilmersberg, nam het aantal boekingen van leisuregasten verrassend snel toe de afgelopen maanden. “We zitten op dit moment op hetzelfde niveau qua boekingen als vorig jaar. We merken in de boekingen dat mensen de behoefte hebben om er even uit te zijn. Ons hotel staat in De Lutte, we hebben de ruimte en dat trekt denk ik de mensen aan. De zakelijke markt is daarentegen wel volledig ingestort. We hebben twee grote events moeten cancelen: de Twentse haringprimeur in het voorjaar en het openluchtconcert in september. Daar hebben we wel pijn in onze buik van.”

Andere markt

Dat veel hotels in Nederland een koerswijziging hebben moeten maken, is niet vreemd. De internationale gast blijft voorlopig weg. Leisuremarkt en staycation zijn woorden waar veel hoteliers zich de komende periode op zullen gaan focussen. Hoewel Spanje heeft laten weten de landsgrenzen weer open te gooien voor toeristen, blijven veel Nederlanders het vaderland deze zomer trouw. De hotellerie hoopt op een herwaardering van de Nederland op een vakantie in eigen land. Las Hotellas zijn positief gestemd. Emmy Stoel: “Hier in Amsterdam zie je dat Nederlanders juist nu de stad opzoeken. Het stadsbeeld is drastisch veranderd. Het massatoerisme is voorlopig verdwenen. Daar voelen we harde klappen van, maar we zullen onze cirkel steeds verder uitbreiden van Nederland, naar de Benelux, Europa en verder… The Grand ging dicht op 19 maart en is weer open sinds 1 juni. De reserveringen komen weer binnen.”

Datzelfde beeld herkent Brita Röhl in haar hotel Seven one Seven. “Na 15 maart hadden we weinig tot geen gasten. We bleven open voor gestrande zakenreizigers en mensen die hun familie wilden bezoeken. Later zag ik de behoefte groeien bij Nederlanders om toch volledig ontzorgd een nachtje weg te willen. De samenwerking met Jacob Jan Boerma heeft daar een ontzettende boost aan gegeven.” Hotel Seven One Seven ging een samenwerking aan met de voormalig driesterrenchef en de boekingen stroomden binnen. “Dat was een goede zet. De Nederlander weet ons te vinden. De focus leggen we op de Benelux en verder naar Europa. De Amerikanen zullen voorlopig nog niet deze kant op komen.”

MICE

De klappen in de zakelijke markt zullen naar alle waarschijnlijkheid het langst doordreunen in de hotellerie. Vanaf 1 juli zijn bijeenkomsten tot 100 personen weer toegestaan binnen de anderhalvemetereconomie. “We hebben de hoop dat we vrij snel kunnen doorgroeien naar 250. In Denemarken zijn bijeenkomsten tot 500 personen toegestaan. De vraag is hoe dat zich gaat ontwikkelen. Als dat goed blijft gaan heb ik goede hoop dat wij in Nederland ook snel op mogen schalen”, kijkt Marianne Stokkermans vooruit. “Heel veel events hebben we verplaatst naar januari. Als de ontwikkelingen positief blijven en we kunnen mondjesmaat weer opschakelen, verwacht ik dat  in 2021 de MICE-markt weer redelijk herstelt. Je merkt dat mensen ontzettend de behoefte hebben om elkaar weer te zien.”

Hygiëne

Binnen de hotellerie is de verwachting dat de hygiënestandaard nog verder omhoog zal moeten om aan de eisen van de gast te voldoen. Protocollen worden geschreven, housekeeping krijgt nog meer aandacht en de hygiëne in het F&B-gedeelte zal nog strakker moeten worden. Zichtbaar laten zien welke maatregelen een hotel treft om de veiligheid van de gast te garanderen. Het zal de keuze van de gast bepalen, zowel in het hotel als via de marketingkanalen. Githa van Vilsteren: “Daarbovenop denk ik dat het als hotelier nu verstandig is rekening te houden met een herpositionering. We merken het zelf in Twente. Zeventig procent van onze business bestond uit particuliere en dertig procent uit zakelijke bewegingen. Nu die balans aan het veranderen is, omdat er meer leisuregasten naar het hotel toekomen, moet je denk ik als hotelier jezelf afvragen: voor wie ben ik er? Je bent kwetsbaar als je in een doelgroep blijft. Wij zijn ontzettend blij dat we al stevig in de particuliere markt zitten, maar dat had ook anders kunnen zijn en dan heb je voor de hele lange termijn een probleem. Dit is een goed moment om daarin keuzes te maken en te schakelen.”

Brita Röhl voegt daaraan toe: “Voor ons boutiquehotel aan de Prinsengracht zullen wij ook anders naar onze spreiding moeten gaan kijken qua nationaliteiten. In die zin lijkt deze crisis in veel opzichten op de periode na 9/11. De focus op de Verenigde Staten was totaal verdwenen en het vizier ging op Europa en het vasteland. Afstanden die mensen met de auto konden maken omdat men bang was om te vliegen.”

Los van de hygiëne en het sentiment gaat de prijs van een hotelkamer veel impact hebben op het herstel. In Huis ter Duin verwacht Marianne Stokkermans dat ze juist deze zomerperiode de prijs van een kamer iets kan opschroeven. “Gasten zijn ontzettend blij dat ze er weer uit mogen en er zal schaarste heersen aan de kustregio. Op die manier kan je iets aan je prijs doen. Er is veel waardering voor ons vak. Mensen hebben erg de behoefte om ontzorgd weg te gaan. Daar willen ze ook voor betalen.” In vorige crises speelde het dumpen van de kamerprijzen een grote rol. Hoteliers wilden kosten wat kost hoge bezettingen draaien. Daar lijkt nu geen sprake van. “Ook wij hebben de prijzen in Twente iets omhooggestuwd”, verklaart Githa. In Amsterdam blijven de prijzen stabiel of stijgen ze licht. “Want”, zo verklaart Emmy Stoel, “door de extra maatregelen die we moeten treffen op de hygiëne zal het schoonmaken van een kamer langer duren dan normaal. Dat zal je door moeten berekenen in de prijs. Bereidingen in de keuken zijn aanzienlijk ingewikkelder dan in de normale situatie. Er zijn minder couverts en extra handelingen nodig zonder dat je wilt inboeten op je kwaliteit. Daar hangt een prijskaartje aan.”

Verder voorziet de General Manager van The Grand dat door de crisis het vinden van gekwalificeerd personeel eenvoudiger gaat worden. “Voor de crisis was dat natuurlijk een groot probleem. Kwaliteit zal nu boven komen drijven en de keuze zal groter worden. In die zin geeft deze crisis wat lucht. Een uitdaging op de lange termijn is, denk ik, dat mensen minder snel voor onze beroepstak zullen kiezen. Op de korte termijn is het makkelijker om goed gekwalificeerd personeel te vinden.”

OTA’s

De lang borrelende onvrede richting de OTA’s bereikte de afgelopen maanden het kookpunt. De OTA’s hadden zich als partner op kunnen stellen van de hotellerie. Dat is in de ogen van Las Hotellas niet gebeurd, een gemiste kans. De behoefte om als hotellerie als één blok tegen de OTA’s  de strijd aan te gaan groeit, maar de vraag is of het haalbaar is om de OTA’s uit te sluiten. Marianne Stokkermans: “Uiteindelijk zijn wij als hotel de klanten van de OTA’s, niet de consumenten. Zij hebben in deze crisis gekozen om aan de kant van de consument te gaan staan, door alles wat gereserveerd stond zomaar te mogen laten cancelen. Dat heeft binnen de hotellerie voor afgunst gezorgd.” De onvrede die al bestond is uitgegroeid tot een beweging die hoopt op een wereld zonder OTA’s. Brita Röhl: “We merken dat het draagvlak om ons onafhankelijk van de OTA’s te maken groeit. Je kunt niet als individueel hotel beslissen om eruit te stappen, dat moet je met zijn allen doen en we merken in gesprek met elkaar en met gesprekken met andere hoteliers dat dat sentiment steeds sterker wordt. Op de korte termijn zijn ze ontzettend gegroeid en staan ze waar ze nu staan, maar een duurzame relatie met zowel de consument als de hoteliers is ze niet gelukt.”

De gevolgen van de coronacrisis zullen in de hotellerie nog lang nadreunen. Faillissementen zullen volgen en de eerste hotels hebben al noodgedwongen hun deuren moeten sluiten. Is het aanbod in Nederland te groot en zorgt een natuurlijke selectie nu voor een betere verdeling in de toekomst?

“Als ik naar onze regio rondom De Lutte kijk, dan denk ik wel dat het aanbod groter is dan de vraag. Ik hoop niet dat er concullega’s om zullen vallen. De angst bij ons in de regio is dat er buitenlandse partijen komen die de omgevallen hotels kopen en afbreuk doen aan de kwaliteit van het hotelaanbod in de regio, wat nu veelal familiebedrijven zijn”, vertelt Githa van Vilsteren.

Airbnb

De onzichtbare capaciteit van Airbnb werd in de afgelopen weken in Amsterdam ineens zichtbaar. Huizen, woningen en appartementen bleven leeg. Brita Röhl: “Simpelweg door de fiets te pakken en in de avond door de stad te fietsen, zag je achter de gesloten gordijnen geen licht branden. Het werd ineens zichtbaar. De verdeling tussen woningen waar de Amsterdammer woont en Airbnb-woningen zijn te scheef. Het zorgt voor een onjuiste verdeling.” De gemeente in de hoofdstad probeert al jaren grip te krijgen op het verhuurplatform. Naar schatting telt Amsterdam ruim 20.000 Airbnb-woningen. Ongeveer een kwart daarvan meldt zich bij de gemeente, ondanks dat het verplicht is. Per 1 juli is vakantieverhuur verboden in een deel van de binnenstad en het zuidelijke deel van de grachtengordel. Een goede ontwikkeling, zo vindt Emmy Stoel. Ze hoopt dat deze signalen tot snel handelen overgaan. “We moeten gaan inzetten op de kwaliteitstoerist. We moeten ervoor zorgen dat Nederland een welkom land is voor de toerist. Ik hoop dat dat in de nabije toekomst gaat gebeuren. De eerste signalen zijn positief, maar ik vraag mij af hoe dat er op de lange termijn uitziet. Ik mis de snelheid in de noodzaak. We moeten hard aan de bak om Nederland en Amsterdam weer op de kaart te zetten. We hebben er als Amsterdamse hotelmarkt alles aan gedaan om de IBC beurs in de RAI door te laten gaan, helaas is dat niet gelukt. Nu hoop ik wel dat de burgemeester in de pen kruipt om de directeur van de IBC te melden dat ze ontzettend welkom zijn volgend jaar. We zullen naar beurzen moeten en laten zien dat Amsterdam dé plek is voor toerisme en zakelijk verkeer. De gemeente zal een behoorlijk tekort krijgen in de begroting omdat er een groot deel van de toeristenbelasting niet binnenkomt.”

Riant in eigen land

Om de Nederlandse toerist ook volgend jaar tot een binnenlands verblijf te verleiden, is deze zomer van cruciaal belang. Hét visitekaartje naar volgend jaar wordt deze zomer gecreëerd. Nederland is prachtig en door de crisis leeft de hoop bij hoteliers dat het vakantiegeld in eigen land wordt besteed. Dat sentiment heerst. “Ik denk dat je je als hotel nu op culinair vlak kan onderscheiden. We merken het in onze F&B-outlets. Latour krijgt veel boekingen, maar ook brasserie La Terrasse zoeken de mensen op om zich volledig in de watten te laten leggen. Gasten hebben de behoefte om volledig ontzorgd even weg te zijn. En daar hebben ze geld voor over”, besluit Marianna Stokkermans. Het wordt hopelijk een drukke zomer voor Las Hotellas, de vooruitzichten zijn voorzichtig positief en nieuwe manieren om business te vergaren worden aangeboord. Ondernemerschap staat voor een grote uitdaging, die wordt omarmd door de hoteliers.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

HM302020

Githa van Vilsteren

Githa van Vilsteren is sinds 2011 directeur van Landgoed De Wilmersberg in het Twentse De Lutte. Ze werkte voor haar carrière als hotelier onder andere als Manager Relatiebeheer voor War Child. 

Brita Röhl

Brita Röhl is voorzitter van Las Hotellas en al ruim twintig jaar General Manager van hotel Seven One Seven aan de Prinsengracht van Amsterdam. Brita werkte in een verder verleden voor Garden Hotel Bilderberg, eveneens in Amsterdam.

Emmy Stoel

Emmy Stoel is sinds een jaar General Manager bij Hotel Sofitel Legend The Grand Amsterdam. Ze bekleedde dezelfde functie in Hotel Okura tussen 2013 en 2019.  Ze begon haar hotelcarrière als assistent hotelmanager bij Hotel de Arendshoeve en werkte onder andere voor Hilton.

Marianne Stokkermans

Marianne Stokkermans is Deputy Managing Director van het Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk. Het familiehotel zit al bijna een halve eeuw in de familie, waar Marianne sinds 1994 werkt. Marianne is penningmeester van Las Hotellas

Overig nieuws